Programmareserve Bewoners en Bestuur
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Reserve Verkiezingen | 740 | 0 | 740 | 118 | 92 | 766 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 1.208.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1992 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Doel waarvoor deze reserve is ingesteld: Egalisatie voor de kosten die met verkiezingen samenhangen . | ||||||
Toelichting op het verloop | Storting: de ontvangen bijdrage 2020 en 2021 van de waterschappen voor de waterschapsverkiezing in 2023 gestort in de reserve. Deze bedragen (inclusief de storting van 2022) zullen in 2023 onttrokken worden. Onttrekking: Conform amendement 2020/153 is er een bedrag aan de reserve onttrokken om de kosten van de verkiezingsborden, de mobiele bus en de Vibes bij de tweede kamer verkiezingen te dekken. |
Programmareserve Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Erfgoed
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Egalisatiereserve bouwleges | 0 | 832 | 832 | 0 | 0 | 832 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.300.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 15-6-2017 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Egalisatiereserve om de jaarlijkse schommelingen in de legesopbrengsten omgevingsvergunningen op te vangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Met de komst van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB) vervalt een deel van het technisch bouwbesluit dat nu door de gemeente wordt uitgevoerd. De eerste 4 jaar na de start van de WKB zal een deel van het toezicht nog onder het oude regime worden gedaan door de gemeente. De hiervoor bestemde en ontvangen leges omgevingsvergunningen zijn toegevoegd aan deze egalisatiereserve om het toezicht de komende jaren te financieren. | ||||||
Woonfonds | 1.449 | -500 | 949 | 0 | 150 | 799 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 19-3-2003 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het woonfonds wordt ingezet voor bijzondere doelgroepen en initiatieven die extra woonvoorzieningen vragen en niet in het reguliere pakket zijn opgenomen. Daarnaast dient de reserve als risicoreserve voor enkele leningen. De stortingen aan dit fonds geschieden door de afwikkeling van oude volkshuisvestingsregelingen, rentevergoedingen, saldi NRF en leges. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is er een onttrekking gedaan van 0,150 miljoen euro voor de uitvoeringe van het stadsakkoord wonen en Stedelijke prestatieafspraken. | ||||||
Utrechts restauratiefonds (URF) | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 0 | 3.228 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Uit het Utrechts Restauratiefonds worden laagrentende leningen verstrekt ter ondersteuning van particuliere eigenaren. Het Restauratiefonds richt zich op de restauratie van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden en op werkzaamheden voor energiebesparing in deze panden. De reserve is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen en de dekking van de rentekosten. In 2020 is het risicopercentage dat wordt gehanteerd verlaagd naar 75%. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Archeologisch opgravingen | 886 | 147 | 1.033 | 0 | 0 | 1.033 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve heeft twee doelen. Een deel is bestemd als egalisatiereserve van baten en lasten van de interne archeologische opdrachten. Daarnaast wordt een deel van deze reserve ingezet ten behoeve van het ontwikkelen van het cultuurcentrum Hoge Woerd, vooral ter dekking van een deel van de kapitaalslasten. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Revolverend fonds woningrenovatie | 381 | 0 | 381 | 0 | 0 | 381 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Ingesteld bij de Verantwoording 2006. Geen einddatum vanwege revolverend karakter. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 zijn er geen mutaties verricht. | ||||||
Domplein 13 | 200 | 0 | 200 | 0 | 40 | 160 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2026 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 40 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2016 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van de subsidiëring aan Stichting Domplein. Onder voorwaarden wordt aan de stichting een subsidie van in totaal 0,4 miljoen euro verstrekt over een periode van tien jaar, van 2016 tot en met 2026. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is 0,040 miljoen euro aan de reserve onttrokken ter dekking van de subsidie aan Stichting Domplein (DOMunder). | ||||||
Grondexploitatie | 27.796 | 167.243 | 195.039 | 57.919 | 46.443 | 206.515 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve is ten behoeve van het opvangen van niet begrote financiële tegenvallers in grondexploitatieprojecten en ten behoeve van het afdekken van financiële risico's bij het nemen van initiatieven in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Sinds 2021 zijn ook de robuuste posten uit de grondexploitatie Leidsche Rijn in deze reserve opgenomen. De ontwikkeling van de reserve grondexploitaties wordt in het MPR toegelicht. | ||||||
Toelichting op het verloop | Bij de tweede bestuursrapportage 2021 heeft de raad besloten om de resultaten op afgesloten en lopende grondexploitaties alsmede kosten waarvoor binnen de reserve grondexploitatie bedragen zijn gereserveerd nog in het lopende jaar te verrekenen met de reserve grondexploitatie. Op basis van dit besluit zijn in 2021 de dotaties 40,871 miljoen euro hoger dan begroot en de onttrekkingen 4,287 miljoen euro hoger dan begroot. In 2021 is 61,876 miljoen euro gestort in de reserve. Dit bedrag bestaat uit:
In 2021 is 43,131 miljoen euro onttrokken uit de reserve. Dit bedrag bestaat uit:
| ||||||
Investeringsimpuls RSU | 21.992 | 3.121 | 25.113 | 16.292 | 11.648 | 29.757 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 28.028 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2016 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In het verlengde van de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU, 2016) is een investeringsstrategie voor gezonde verstedelijking opgesteld. De programmering van de middelen in de reserve Investeringsimpuls RSU vindt plaats volgens het bestedingskader. Het bestedingskader is vastgesteld bij het MPSO 2017 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2021. Ontwikkeling van de reserve Investeringsimpuls RSU wordt jaarlijks toegelicht bij de actualisatie van het MPR. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is 16,292 miljoen euro toegevoegd aan de reserve Investeringsimpuls RSU. Dit heeft betrekking op middelen als gevolg van de groei van de stad (4,310 miljoen euro), motie 2017/191 betaalbaar wonen (7,000 miljoen euro), besluitvorming voorjaarsnota 2021 (3,382 miljoen euro) en het coronamaatregelenpakket Investeren met maatschappelijk rendement (1,600 miljoen euro). Volgens de bijbehorende planning is in 2021 een bedrag van 11,648 miljoen euro aan lasten begroot en conform BBV regelgeving onttrokken aan de reserve Investeringsimpuls RSU. | ||||||
Taakstelling inkoop LR | 7.909 | 0 | 7.909 | 0 | 719 | 7.190 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2031 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.159.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2013 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In 2013 zijn de benodigde middelen voor de aan Leidsche Rijn opgelegde taakstelling in een bestemmingsreserve gestort. | ||||||
Toelichting op het verloop | De afdracht alsmede de onttrekking aan de reserve bedraagt vanaf 2020 jaarlijks 0,719 miljoen euro. | ||||||
Ondersteunen Handhaven | 407 | 0 | 407 | 0 | 0 | 407 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-4-2018 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In de raadsbrief van 5 april 2018 (kenmerkt 5234988) is de raad geïnformeerd over het revolverend principe in het kader van het handhavingsprogramma 2018. Daarbij is aangegeven dat Woonfraude kan leiden tot dwangsommen en boetes. Maar ook Handhaving in het kader van de horeca, kansspelen en seksinrichtingen, (ver)bouwen en slopen kan ook leiden tot dwangsommen en boetes. Deze geïnde dwangsommen en boetes worden via de begroting direct weer ingezet voor verdere handhavingsactiviteiten. | ||||||
Toelichting op het verloop | In verband met de beperkende coronamaatregelen (1,5m samenleving, lockdown) hebben er in 2021 geen extra handhavingsacties plaatsgevonden. Bij opheffing van de coronamaatregelen zal het budget weer ingezet worden voor handhavingsacties. | ||||||
Europese subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | -1.921 | 1.921 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.184.866 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Europese subsidies fungeert als risicoreservering voor de subsidies die wij van Europa ontvangen. Aan de uitvoering en beheer van Europese projecten en structuurfondsenprogramma’s zijn strikte voorwaarden en eisen verbonden. Deze brengen financiële risico’s met zich mee voor de gemeente. Het gaat om risico’s zoals lagere subsidievaststelling dan was begroot, hogere uitvoeringskosten die bij aangaan van de verplichting niet waren te voorzien, en het financiële risico dat ontstaat uit overcommittering bij het structuurfondsprogramma ‘Kansen voor West’. Hierbij wordt overcommittering ingezet omdat de praktijk uitwijst dat veel projecten uiteindelijk minder subsidie toegekend kunnen krijgen dan begroot. Overcommittering draagt bij aan een optimale inzet van het beschikbare budget, maar levert tevens een risico op. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2019 is het budget voor de Europese subsidies overgegaan van het programma Bewoners en Bestuur naar het programma Stedelijke Ontwikkeling (nu: Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Erfgoed). De reserve Europese Subsidies stond nog in het programma Overhead. In 2021 is ook deze reserve overgeheveld naar het programma Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Erfgoed. |
Programmareserve Duurzaamheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Reserve Energiemaatregelen Utr. Scholen | 185 | 0 | 185 | 0 | 0 | 185 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2028 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de berekening van de verwachte voordelen als gevolg van energiemaatregelen aan Utrechtse scholen in het kader van Utrechtse Energie is uitgegaan van bepaalde parameters (bijvoorbeeld verwachte toename van energiekosten). Met de schoolbesturen zijn overeenkomsten gesloten waarin hun aandeel in de investering is vastgelegd op basis van de verwachte besparingen. Als nadien zal blijken dat de verwachte besparing onvoldoende is behaald als gevolg van afwijkingen in de contractueel vastgelegde parameters, dan zijn wij als gemeente gehouden de schoolbesturen daarvoor financieel te compenseren. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Utrechtse Energie | 2.437 | 106 | 2.543 | 0 | 300 | 2.243 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve is ingesteld om de mutaties in de uitvoering van de opgave Energietransitie op te kunnen vangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er een bedrag aan de reserve onttrokken ter dekking van de kosten voor diverse subsidieregelingen en verduurzamingsmaatregelen binnen de opgave Energietransitie. | ||||||
Leningen Utrechtse Energie | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 0 | 3.787 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2038 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | 50.500.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 16-9-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Vanuit de beschikbaar gestelde budgetten voor Utrechtse Energie is een renteloze lening van vijftien jaar verstrekt aan het Energiefonds. De bestemmingsreserve is voor de afdekking van het risico en een deel van de rentelasten. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Utrechtse energie aardgasvrije wijken | 5.115 | 0 | 5.115 | 0 | 200 | 4.915 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2036 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.115.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Utrecht wil zo snel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dat doet de gemeente door te kiezen voor een warmtevoorziening, die duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Om geen oude gasleidingen meer te hoeven vervangen wordt er in Overvecht Noord gewerkt met duurzame alternatieven. De bestemmingsreserve is gevormd om op termijn grootschalige initiatieven te kunnen bekostigen. De reserve is gevoed vanuit de Rijksmiddelen voor de proeftuinen aardgasvrije wijken . | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is er 0,200 miljoen euro uit deze reserve onttrokken ter dekking van de proceskosten die gemaakt worden in de wijkenaanpak Overvecht-Noord. | ||||||
Risicoreserve Bodem | 1.071 | 263 | 1.334 | 100 | 0 | 1.434 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2043 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Binnen het Gebiedsplan bodem worden kosten gemaakt voor de monitoring van grondwaterverontreiniging, waarvoor budget is binnen de bodembegroting, en het treffen van maatregelen (zoals tegenbemalingen) ingeval de doelstellingen van het Gebiedsplan in gevaar zijn of dreigen te komen. Ook derden kunnen deelnemen aan het Gebiedsplan van de gemeente door middel van een bijdrageregeling. Saneringsverplichtingen van derden worden met de bijdrage overgedragen aan de gemeente. Ook de risico’s worden overgedragen aan de gemeente; door deze bijdragen te reserveren kunnen de risico’s worden gedekt. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is een bedrag van 0,100 miljoen euro gedoteerd aan de reserve. | ||||||
Nedereindseplas | 6.705 | 280 | 6.985 | 0 | 323 | 6.662 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2031 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 7.305.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het beschikbaar houden van middelen verkregen uit het aanvullend bodemconvenant 2018 voor de sanering en monitoringsverplichting van de Nedereindseplas en voor mogelijke terugbetaling aan het Rijk. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is een bedrag van 0,288 miljoen euro onttrokken aan de reserve voor saneringswerkzaamheden en 0,035 miljoen euro ten behoeve van nazorgwerkzaamheden. |
Programmareserve Bereikbaarheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 12.168 | 2.602 | 14.770 | 17.886 | 9.483 | 23.173 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 151.446 | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. De fasering van de begrote uitgaven van projecten in het MPB hoeven niet gelijk te lopen met de beschikbare budgetten in een bepaald jaar. De verschillen worden verrekend met de reserve. Door vertraging of versnelling van projecten gedurende het jaar ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten. Deze fluctuaties worden met deze reserve opgevangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | De stortingen van 17,886 miljoen euro bestaan uit een overschot op de kasritmes van Auto, Openbaar Vervoer en Park & Ride van respectievelijk 10,425 miljoen euro, 3,258 miljoen euro en 0,003 miljoen euro. Daarnaast is op basis van besluitvorming in de VJN 2021 is een bedrag van 4,2 miljoen euro in de reserve gestort ten behoeve van inpandige fietsenstallingen in het stationsgebied (Jaarbeursplein en Knoop). | ||||||
Parkeerexploitatie | 4.240 | 122 | 4.362 | 0 | 0 | 4.362 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.492 | 0 | 1.492 | 0 | 384 | 1.108 | |
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.000 | ||||||
Minimum bedrag | 350 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2001 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De onderhoudsreserve is ingesteld om de schommelingen van het meerjarig groot onderhoud aan parkeergarages, transferia en stallingsvoorzieningen op te kunnen vangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is er 0,348 miljoen euro onttrokken aan de reserve onderhoud parkeervoorzieningen en dit heeft betrekking op het onderhoud van een groot aantal parkeergarages. |
Programmareserve Openbare Ruimte en Groen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Egalisatiefonds rioleringen | 5.863 | 1.508 | 7.371 | 0 | 0 | 7.371 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 29-3-1988 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van het lopende jaar besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | ||||||
Toelichting op het verloop | De mutatie van 1,508 miljoen euro heeft betrekking op het resultaat 2020. Deze meevaller is ontstaan door hogere opbrengsten uit de rioolheffing als gevolg van afrekeningen grootverbruikers van voorgaande jaren en een hoger volume (in m3 grootverbruik en aantal aansluitingen) dan rekening mee gehouden is in de tariefopstelling 2020. | ||||||
Ophaaldienst | 2.025 | -477 | 1.548 | 945 | 125 | 2.368 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt bij de voorjaarsnota van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van jaar t besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | ||||||
Toelichting op het verloop | In de 1e bestuursrapportage is een bedrag € 125.000 onttrokken uit de reserve ophaaldienst als gevolg van hogere lasten onderhoud wagenpark en lagere afrekening verwerkingskosten van de AVU. De toevoeging van de reserve betreft de meer opbrengsten vanuit de inkomsten afvalstoffenheffing. | ||||||
Essentaksterfte 1002 | 2.527 | 440 | 2.967 | 0 | 800 | 2.167 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Voorjaarsnota 2017 is de ernst van de Essentaksterfte en de gevolgen van deze ziekte inzichtelijk gemaakt. Gezien de onzekerheid over het verloop van de ziekte is toen besloten een bedrag van 5,0 miljoen euro beschikbaar te stellen en te storten in een reserve. Daarmee zijn wij naar verwachting in staat gedurende vijf jaren de noodzakelijke maatregelen uit te voeren en de gevolgen van het daadwerkelijke verloop van de ziekte in de praktijk te monitoren. | ||||||
Toelichting op het verloop | Mutatie -0,8 miljoen euro is de verwachte kosten voor maatregelen in 2021. Werkelijke onttrekking vindt plaats op basis van de verwachte kosten. | ||||||
Meerjaren Groen programma | 1.063 | 0 | 1.063 | 0 | 0 | 1.063 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 7-6-2039 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 3.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Binnen het Meerjaren Groen Programma wordt gewerkt met een jaar budget, terwijl hierbij projecten voorkomen die een meerjarige uitvoer hebben. Hierdoor kunnen binnen de jaarschijf verschillen ontstaan, waarbij de besteding van de budgetten wel al is verplicht. Deze reserve kan deze verschillen opvangen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Reserve Grondbank | 813 | 0 | 813 | 0 | 25 | 788 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 1.500 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De Grondbank voert een kostendekkende exploitatie. Met deze reserve worden de kosten gedekt die binnen de exploitatie niet kunnen worden opgevangen, zoals het risico van ernstig vervuilde grond of zwaardere milieueisen. Maar ook kosten zoals: voorraad en verwerkingskosten van de grond, ontmantelingskosten van depots, herstel- en onderhoudskosten voor depot(s), ontwikkelingskosten reststoffenbank en bomenbank, kosten voor digitalisering, aanbesteden van de aannemer en kosten voor de tijdelijke opslag voor PFAS-houdende grond. | ||||||
Toelichting op het verloop | Er is in 2021 0,025 miljoen onttrokken voor de afvoer van vervuilde grond. | ||||||
Wal- en kluismuren | 0 | 150 | 150 | -150 | 0 | 0 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 8-7-2021 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bijdrage vanuit Programma Bereikbaarheid voor een deel van de onderzoekskosten zwaar | ||||||
Toelichting op het verloop | De reserve is opgeheven in 2021. |
Programmareserve Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Cofinanciering Pieken | 146 | 0 | 146 | 0 | 146 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Met de cofinanciering bij de (rijks)subsidieregeling Pieken in de Delta worden economische innovatieprojecten ondersteund die de innovatieve concurrentiekracht van Utrecht versterken. De reserve wordt vanaf 2015 aangewend voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht. | ||||||
Toelichting op het verloop | Het resterende deel van deze reserve is ingezet voor de opstart- en exploitatiekosten ROM. De reserve kan worden opgeheven. | ||||||
Lokaal Economisch Fonds (LEF) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2021 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2015 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Met de gelden van het Lokaal Economisch Fonds werden subsidies verstrekt voor nieuwe werkgelegenheid, leerwerk- en stageplaatsen in Utrecht. Er was in totaal 8 miljoen euro beschikbaar tot en met 2018. | ||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t | ||||||
Toeristische stadspromotie | 286 | 0 | 286 | 0 | 0 | 286 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 525 | ||||||
Minimum bedrag | 100 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2008 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In 2003 is de bestemmingsreserve toeristenbelasting ingesteld voor onbepaalde tijd. De reserve is gekoppeld aan de inkomsten toeristenbelasting met als doel een buffer op te bouwen voor | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is geen toevoeging of onttrekking begroot | ||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht | 3.000 | 0 | 3.000 | 500 | 1.500 | 2.000 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 29-5-2025 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De gemeente Utrecht is in 2020 medeoprichter van de Regionale Ontwikkelmaatschappij (ROM) Regio Utrecht BV. Eén van de pijlers van de ROM is het ROM-participatiefonds. Doel van dit revolverende fonds is het aanjagen en ondersteunen van het innovatieve MKB bij het realiseren van hun groei en ontwikkeling. Hiermee wordt de ondernemersbasis in de regio versterkt en een aantrekkelijk economisch en vestigingsklimaat geschapen. De initiële fondsomvang is 22 miljoen euro, het aandeel van de gemeente Utrecht is 3 miljoen euro. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform besluitvorming bij de programmabegroting 2021 en 1e bestuursrapportage is: | ||||||
Ontwikkelmaatschappij Utr (OMU) | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 8-7-2021 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Om de groei van banen gelijk op te laten lopen met de groei van de stad is het nodig de komende jaren 70.000 arbeidsplaatsen te realiseren. Dit vraagt wat van het huidige aanbod aan werklocaties. In de programmabegroting 2021 is onder Maatregelen Corona ‘Werken, opleiden en begeleiden’ opgenomen dat we extra gerichte investering doen in de ROM en dat we bijdragen aan een herstructureringsfonds voor werklocaties van de Ontwikkelmaatschappij Utrecht (OMU). Met deze maatregel nemen we proactief positie op werklocaties waar herontwikkeling voor de lange termijn kansen biedt voor de Utrechtse werkgelegenheid. Inzet van deze middelen zijn grotendeels revolverend. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform besluitvorming bij de programmabegroting 2021 en de 1e berap is: |
Programmareserve Werk en Inkomen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Re-integratiefonds werk en inkomen | 903 | 0 | 903 | 0 | 0 | 903 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het re-integratiefonds is bedoeld om samenwerking met onder andere uitzendbureaus en sociaal ondernemers bij het aan het werk helpen van mensen uit de bijstand te bekostigen. Voorwaarde voor dekking uit het re-integratiefonds is dat de samenwerking leidt tot aantoonbare besparing op de uitkeringslasten. Als gevolg van het BUIG-tekort sinds 2015 revolveert de reserve in werkelijkheid niet. In de overgenomen motie “M454/2019 laat revolverende fondsen echt werken” (bij raadsvoorstel Nota reserves; 5 december 2019) wordt daarom opgeroepen om de doelstelling en werking aan te scherpen. Zolang sprake is van een BUIG tekort kan op basis van de financiële spelregels niet in de reserve gestort worden. Het inboeken van de voordelen op de bijstandsverstrekking zou dan immers tot een toename van het tekort leiden. Het wijzigen van de voedingsspelregels kan hier geen verandering in brengen. Omdat de naam van de reserve de afgelopen jaren onvoldoende aansloot op de werkelijkheid is bij de Jaarstukken 2019 besloten om de naam van de reserve te wijzigen in re-integratiefonds Werk en Inkomen. Voeding, maximum, looptijd en doelstelling van de reserve zijn niet veranderd. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen aanpassing in het jaar 2021. | ||||||
Revolverend Fonds Jongeren schulden | 496 | 0 | 496 | 0 | 119 | 377 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 2-8-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2016 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 ‘fonds met jongeren met problematische schulden’ aangenomen. De opgekochte schulden van de jongeren wordt zoveel mogelijk omgezet in een zachte lening, waardoor het fonds een revolverend karakter krijgt. | ||||||
Toelichting op het verloop | Met raadsbesluit 11748 is op 23 januari 2020 besloten het fonds anders in te zetten. Jaarlijks zal een bedrag onttrokken worden en ingezet worden ten behoeve van de intensieve begeleiding van jongeren, voor het eerst in 2020 voor een periode van 5 jaar. | ||||||
Werk en inkomen | 796 | 0 | 796 | 0 | 0 | 796 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 27-6-2013 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de resultaatbestemming 2012 is deze reserve gevormd. De reserve komt voor het eerst voor in de Programmabegroting 2013. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen aanpassing in het jaar 2021. |
Programmareserve Onderwijs
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Masterplan primair onderwijs | 277 | 0 | 277 | 0 | 277 | 0 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In te zetten ter dekking voor de laatste fase van langlopende huisvestingsknelpunten en projecten MPOHV | ||||||
Toelichting op het verloop | Reserve wordt per 31/12/2021 opgeheven. | ||||||
Huisvestingsprogramma | 8.825 | -711 | 8.114 | 2.500 | 3.000 | 7.614 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Voor de uitvoering van de huisvestingsprogramma’s onderwijs van eerdere jaren. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is 2,500 miljoen euro gestort in de reserve en 3,000 miljoen euro onttrokken uit de reserve. De storting van 2,500 miljoen euro heeft betrekking op een verwachte onderbesteding van het huisvestingsprogramma 2022. De onttrekking van 3,000 miljoen euro heeft betrekking op verwachte uitgaven van oude huisvestingsprogramma's (2020 en eerder). | ||||||
Piekopvang onderwijs LR | 716 | 0 | 716 | 0 | 0 | 716 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reservering wordt ingezet voor de Piekopvang in Leidsche Rijn. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. | ||||||
Meerjaren Perspectief Onderwijs Huisvesting | 10.276 | -1.888 | 8.388 | 279 | 1.844 | 6.823 | |
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De uitvoering van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is 1,843 miljoen euro onttrokken uit de reserve en 0,277 miljoen euro gestort in de reserve. De onttrekking van 1,843 miljoen euro is ter dekking van exploitatie-uitgaven van het MPOHV. De storting van 0,277 miljoen euro is een overheveling van reserve Masterplan Primair Onderwijs naar de reserve Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | ||||||
Onderhoud en kapitaallasten Buitenschoolse opvang (BSO) | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 0 | 1.980 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reservering is bestemd voor het onderhoud en de kapitaallasten van de gedane investeringen BSO. Op diverse plekken in de stad wordt BSO gerealiseerd in schoolgebouwen. Het schoolbestuur ontvangt een huurbedrag van de BSO instelling, en draagt deze af aan de gemeente ter compensatie van de kosten die de gemeente heeft. Enerzijds gaat dit om een onderhoudsvergoeding. Deze bijdrage zal gereserveerd worden voor het onderhoud dat in de toekomst aan het betreffende lokaal uitgevoerd zal moeten worden. Anderzijds kan het gaan om een vergoeding ter compensatie van investeringen die de gemeente mogelijk doet voordat de BSO haar intrek neemt. Er worden marktconforme huren gevraagd. Uitgangspunt is dat de gemeente binnen de looptijd van het huurcontract met de BSO haar lasten van de investering terugverdient. Er ontstaat dan een verschil in huurontvangst en werkelijke kapitaallast. Dit verschil wordt in de reserve opgenomen en dient ter dekking van de gemeentelijke kapitaallasten van de betreffende investering na afloop van of bij voortijdige beëindiging van het huurcontract. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. | ||||||
Nieuwbouw Centrale Bibliotheek | 225 | 0 | 225 | 0 | 225 | 0 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 2-6-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Betreft het restant van het (incidentele) investeringsbudget van Herontwikkeling postkantoor Neude. De gemeente heeft in het toenmalige coalitieakkoord besloten in totaliteit 6,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de verhuizing van de Centrale Bibliotheek naar het oude postkantoor Neude. In 2017 is reeds een deel van deze middelen beschikbaar gesteld. Het betreft: Het bedrag dat in 2017 is verleend bestaat uit 1,154 miljoen euro uit de reserve voor incidentele kosten en investeringen Neude en 0,750 miljoen euro incidentele kosten en investeringen voor het Neude. In 2019 heeft de Centrale Bibliotheek het verzoek gedaan het restant van de middelen beschikbaar te stellen, zijnde 4,296 miljoen euro. | ||||||
Toelichting op het verloop | Reserve wordt per 31/12/2021 opgeheven. |
Programmareserve Ondersteuning op maat
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Transformatie en decentralisatie Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang | 3.641 | -375 | 3.266 | 0 | 0 | 3.266 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 8.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve heeft als doel om de transformatie en decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de hele U16 regio mogelijk te maken. | ||||||
Toelichting op het verloop | Bij de jaarrekening 2020 zijn de gemaakte kosten 2020 ten laste van de reserve gebracht. In 2021 konden de kosten binnen de exploitatie worden opgevangen en wordt geen onttrekking gedaan. |
Programmareserve Veiligheid
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Projecten cameratoezicht | 143 | 0 | 143 | 0 | 0 | 143 | |
Aard van de reserve | Projectenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2003 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied en omgeving zijn kabels en camera's tijdelijk verplaatst en zullen, als de werkzaamheden zijn afgerond, weer worden teruggeplaatst. Daarnaast wordt deze reserve aangewend voor de verplaatsing van flex-camera’s op overige locaties in Utrecht. | ||||||
Toelichting op het verloop | We hebben kosten voor het verplaatsen van de camera’s uit het budget voor cameratoezicht kunnen voldoen. Daarom is de reserve ongewijzigd t.o.v. 2020. De verwachting is dat we de reserve de komende jaren nodig zullen hebben. |
Programmareserve Cultuur
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Utrechtse Cultuurlening | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 100 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 200.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 15-5-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Wij hebben 0,100 miljoen euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van de Utrechtse Cultuurlening dat onder beheer is geplaatst van Cultuur & ondernemen (raadsbesluit 14.010565). | ||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | ||||||
Fonds Broedplaatsen | 505 | 0 | 505 | 0 | 0 | 505 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 700.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-4-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Wij hebben 0,505 miljoen euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van het borgstellingsfonds Creatieve Broedplaatsen dat onder beheer is geplaatst van de Triodos bank (raadsbesluit 14.002504). | ||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | ||||||
Wijkcultuurhuis Merwedekanaalzone | 0 | 0 | 0 | 103 | 0 | 103 | |
Aard van de reserve | |||||||
Looptijd t/m | 31-12-2024 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | 309.000 | ||||||
Minimum bedrag | 309.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de tweede bestuursrapportage 2021 is besloten om in de jaren 2021, 2022 en 2023 jaarlijks 0,103 miljoen euro te reserveren voor dekking van de subsidie aan het wijkcultuurhuis Merwedekanaalzone in 2024. | ||||||
Toelichting op het verloop | De dotatie van 0,103 miljoen euro betreft de reservering 2021. |
Programmareserve Samenleven en Sport
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Vervanging zwembaden | 0 | 0 | 0 | 2.300 | 0 | 2.300 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het programma Samenleven en Sport beschikt over een budgettaire bandbreedte voor investeringen. Voor 2021 wordt voorzien dat het budget incidenteel niet volledig wordt benut. Op lange termijn wordt een knelpunt voorzien op het moment dat Den Hommel en De Kwakel vervangen moeten. Door nu het overschot te reserveren kan dit toekomstige knelpunt worden beperkt. | ||||||
Toelichting op het verloop | Aan de raad zal worden voorgesteld om incidenteel stortingen te doen op het moment dat wordt voorzien dat de budgettaire bandbreedte voor investeringen niet wordt benut. Als er een meerjarig investeringsprogramma voor de zwembaden is vastgesteld wordt de reserve omgezet in een projectenreserve. Zodra een project gerealiseerd is, worden de gerealiseerde middelen overgeheveld naar een kapitaallastenreserve. | ||||||
Toegankelijk Vastgoed | 0 | 0 | 0 | 715 | 0 | 715 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Uitvoering geven aan motie 199 ‘Maak werk van UST’, die bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2021 unaniem is aanvaard. De bestemmingsreserve dient om de beschikbaar gestelde middelen te reserveren voor de uitvoering van de motie. | ||||||
Toelichting op het verloop | Stortingen vinden plaats op het moment dat de raad middelen beschikbaar stelt voor de uitvoering van motie 199 'Maak werk van UST'. Onttrekking aan de reserve vindt plaats op het moment dat toegankelijkheidsmaatregelen in het kader van de motie zijn gerealiseerd. |
Programmareserve Utrechts Vastgoed
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Vastgoedbeheer | 3.633 | 0 | 3.633 | 0 | 1.182 | 2.451 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve dient om het jaarlijkse resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren. De exploitatie per perceel is over de levensduur sluitend, maar er blijven faseringsverschillen per jaar. Vooral bij nieuw gebouwde accommodaties is er in het begin een tekort doordat de jaarlijkse huurstijging pas na een aantal jaren groot genoeg is om de (gelijk blijvende) kapitaallasten te dekken. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is in 2021 in totaal 1,182 miljoen euro aan de reserve onttrokken. Hiervan was 0,895 miljoen euro bestemd om de begrote onderhoudskosten en het jaarlijks resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren. | ||||||
Energieneutraal Kernvastgoed | 850 | -219 | 631 | 590 | 0 | 1.221 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 11-7-2019 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De bestemmingsreserve ten behoeve van ‘volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040’ dient om toekomstige besparingen en nog niet bestede middelen voor de onrendabele top te reserveren voor toekomstige projecten. Hiermee blijft de raad budgetrecht houden over de middelen volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040 en zijn deze middelen geoormerkt voor CO2 reductie bij het Utrechtse kernvastgoed. Het is van belang dat de bestemming van de middelen ongewijzigd blijft, omdat zonder deze middelen de onrendabele top van investeringen en onrendabele kapitaalslasten niet gedekt kunnen worden. | ||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is in 2021 0,590 miljoen euro aan de reserve toegevoegd. | ||||||
Stadskantoor | 1.279 | -762 | 517 | 5.813 | 197 | 6.133 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de kredietaanvraag voor de aankoop van het Stadskantoor is afgesproken om een voorziening op te bouwen ter dekking van onderhoudskosten. Om aan de BBV regelgeving te voldoen wordt deze voorziening omgezet in de reserve Stadskantoor. De reserve wordt in de eerste jaren gebruikt voor het onderhoud. Aan het einde van de looptijd loopt de reserve op ten behoeve van het op prijspeil krijgen van kapitaallastenbudget voor vervangingsinvestering. | ||||||
Toelichting op het verloop | In 2021 is er, conform Voorjaarsnota 2020, éénmalig 4,700 miljoen euro toegevoegd aan de reserve Stadskantoor om incidentele pieken in het onderhoud in 2024 en 2034 op te vangen. De jaarlijkse dotatie bestaat uit prijscompensatie van 1,5% over de kapitaallasten van het Stadskantoor (gebouw, grond, gebruikersinvestering). Daarnaast is er jaarlijks een extra bedrag van 0,313 miljoen euro voor onderhoudskosten aan de reserve toegevoegd conform Voorjaarsnota 2020. In totaal is er in 2021 5,813 miljoen in de reserve gestort. De werkelijke onderhoudskosten voor het Stadskantoor in de loop van het jaar worden bepaald op basis van het MJOP en onttrokken aan de reserve. In 2021 is hiervoor 0,197 miljoen euro begroot en onttrokken. Echter de werkelijke onderhoudskosten waren in 2021 0,652 miljoen euro. Dit is 0,455 miljoen euro meer dan begroot. De extra gemaakte kosten zullen door middel van een bestedings- en dekkingsvoorstel nog aan de reserve onttrokken worden. | ||||||
Calamiteiten Utrechts Vastgoed | 0 | 0 | 0 | 315 | 315 | 0 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In de kostprijsdekkende huurberekening zit een opslag van 0,70% om kosten die voortkomen uit calamiteiten mee te kunnen dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positief saldo van programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering voor calamiteiten te begroten en aan het eind van het jaar de aan calamiteiten gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | ||||||
Toelichting op het verloop | Bij de tweede bestuursrapportage 2021 een onttrekking van 0,315 miljoen euro begroot. | ||||||
Leegstand Utrechts Vastgoed | 0 | 0 | 0 | 2.700 | 2.039 | 661 | |
Aard van de reserve | Risicoreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | ||||||
Rentetoerekening | |||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Een vastgoedportefeuille heeft altijd te maken met leegstand. Een zekere mate van leegstand is noodzakelijk om de flexibiliteit te hebben om snel huisvesting mogelijk te maken. Binnen de huurberekening wordt een percentage van gemiddeld 3,85% aangehouden om de leegstandskosten af te dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positieve saldo van het programma Utrechts Vastgoed. We hebben in werkelijkheid echter wel te maken met leegstand en de afgelopen jaren zien we daarom nadelen bij de verantwoording op het programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering te begroten en aan het eind van het jaar de aan leegstand gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | ||||||
Toelichting op het verloop | De jaarlijkse dotatie aan de reserve Leegstand Utrechts Vastgoed bedraagt 1,700 miljoen euro. In 2021 is een extra bedrag van 1,000 miljoen euro in de reserve gestort in verband met leegstand van Oudegracht 167. |
Programmareserve Algemene Middelen
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 7.284 | -2.261 | 5.023 | 0 | 0 | 5.023 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-1997 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is ingesteld in 1997 en is bestemd voor het opvangen van frictiekosten bij de realisatie van voorzieningen in Leidsche Rijn. Dit betreft vooral de kosten van tijdelijke voorzieningen, eerste inrichting van scholen en het verevenen van tijdelijke tekorten op de stelpost Budgetstructuur Leidsche Rijn. | ||||||
Toelichting op het verloop | Er worden geen mutaties begroot op de reserve budgetstructuur Leidsche Rijn. Gedurende het jaar worden frictiekosten op de daarvoor bestemde stelpost budgetstructuur Leidsche Rijn begroot en verantwoord. Bij de resultaatbestemming wordt de stand van de stelpost verrekend met deze reserve. De laatste jaren bedroeg het gemiddelde frictietekort circa 3 miljoen euro per jaar. De cumulatieve tekorten tot en met 2020 zijn verwerkt in de stand van de reserve per 1 januari 2021 ad 5,023 miljoen euro. | ||||||
Decentralisatie Sociaal Domein | 795 | 0 | 795 | 0 | 0 | 795 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 6.705.000 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2014 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Decentralisaties sociaal domein is in 2014 ingesteld. Aanvankelijk diende hij ter financiële dekking van de risico's voor de in- en uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Bij de Voorjaarsnota 2016 is de benodigde omvang vastgesteld op 18 miljoen euro; 13 miljoen euro ter afdekking van de berekende risico’s en 5 miljoen euro voor innovatie. Bij voorjaarsnota 2017 zijn de risico's volgens de principes van risicomanagement gewaardeerd en gedekt via de algemene risicoreserve. Daardoor kon van de gereserveerde middelen 13 miljoen euro uit de reserve Decentralisatie Sociaal Domein vrij vallen. De resterende 5,120 miljoen euro bleef gereserveerd voor innovatie. | ||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | ||||||
Bestemmingsreserve maatregelenpaketten | 37.720 | 1.900 | 39.620 | 2.931 | 21.560 | 20.991 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2022 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 39.137 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De bestemmingsreserve Maatregelpakketten is gevormd ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we de komende jaren doen om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. | ||||||
Toelichting op het verloop | Vanuit het resultaat 2020 is er 1,900 miljoen euro aan deze reserve toegevoegd. In 2021 is per saldo 18,629 miljoen euro aan deze reserve onttrokken ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we doen om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. |
Programmareserve Overhead
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Europese subsidies | 1.943 | -22 | 1.921 | 0 | 1.921 | 0 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2024 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 2.184.866 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Europese subsidies fungeert als risicoreservering voor de subsidies die wij van Europa ontvangen. Aan de uitvoering en beheer van Europese projecten en structuurfondsenprogramma’s zijn strikte voorwaarden en eisen verbonden. Deze brengen financiële risico’s met zich mee voor de gemeente. Het gaat om risico’s zoals lagere subsidievaststelling dan was begroot, hogere uitvoeringskosten die bij aangaan van de verplichting niet waren te voorzien, en het financiële risico dat ontstaat uit overcommittering bij het structuurfondsprogramma ‘Kansen voor West’. Hierbij wordt overcommittering ingezet omdat de praktijk uitwijst dat veel projecten uiteindelijk minder subsidie toegekend kunnen krijgen dan begroot. Overcommittering draagt bij aan een optimale inzet van het beschikbare budget, maar levert tevens een risico op. | ||||||
Toelichting op het verloop | Reserve Europese subsidies is in 2021 verplaatst naar programma Ruimtelijk Ontwikkeling Wonen en Erfgoed. | ||||||
ICT Investeringsprogramma | 3.270 | 910 | 4.180 | 0 | 600 | 3.580 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2029 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | ||||||
Minimum bedrag | 100.000 | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2006 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Verantwoording 2013 is besloten om de voordelen op het structurele budget van het ICT-Investeringsprogramma in te zetten ter dekking van incidentele nadelen en om eventuele restanten voortaan te storten in de reserve ICT Investeringen. Het doel en de reikwijdte van de reserve is hiermee verbreed naar het volledige budget van het ICT Investeringsprogramma. Mutaties zijn afhankelijk van de gerealiseerde projecten en zullen bij de jaarlijkse verantwoording via een dekkings- of bestedingsvoorstel voorgelegd worden. | ||||||
Toelichting op het verloop | Gedurende het jaar 2021 was de verwachting dat de kosten van diverse ICT programma’s hoger zouden uitvallen dan de beschikbare exploitatiebudgetten. Daarom is er bij de 2e berap een extra onttrekking aan de reserve gedaan van 0,6 miljoen euro, waarmee het saldo per 31-12-2021 een omvang heeft van 3,580 miljoen euro. Aan het einde van het jaar bleek dat een aantal onderdelen van de IPM-programma’s vertraging had opgelopen of was uitgesteld. Daarom zullen we een bestedingsvoorstel doen om het bedrag van 0,6 miljoen euro terug te storten, aangevuld met 1,531 miljoen euro aan niet bestede middelen. Dit ter aanwending in 2022 en later. |
Algemene reserve
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Algemene Reserve | 47.750 | 0 | 47.750 | 0 | -4.700 | 52.450 | |
Aard van de reserve | Algemene reserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1900 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt jaarlijks bepaald op basis van de geactualiseerde risicoberekening. Voor een uitgebreide toelichting hierop wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in programmabegroting en jaarstukken. | ||||||
Toelichting op het verloop | De gemeente Utrecht heeft ruim 4,7 miljoen euro aan extra middelen ontvangen voor 2021 bij de Meicirculaire. Omdat het weerstandsvermogen is gedaald als gevolg van de coronacrisis, is deze 4,7 miljoen euro conform besluitvorming toegevoegd aan de algemene reserve. | ||||||
Algemene dekkingsreserve | 79.230 | 26.136 | 105.366 | 80.776 | 102.035 | 84.108 | |
Aard van de reserve | Algemene reserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Nee | ||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | |||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De algemene dekkingsreserve wordt gebruikt voor gemeente brede reserveringen van incidentele baten zolang deze nog geen bestemming hebben gekregen. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve gebruikt voor egalisatie tussen de jaren van de meerjarenraming. Jaarlijks wordt het rekeningresultaat in de algemene dekkingsreserve gestort, waarna het als ‘nog te besteden resultaat’ opnieuw beschikbaar komt bij de eerstvolgende voorjaarsnota. | ||||||
Toelichting op het verloop | Per saldo wordt 4,878 miljoen euro toegevoegd aan de algemene dekkingsreserve. Dit bestaat uit het effect van de resultaatbestemming 2020 (toevoeging 26,136 miljoen euro ) , een overboeking in verband met een vrijval van een reserve Bibliotheek (toevoeging 0,225 miljoen euro) en tenslotte het effect van doorwerking op 2021 vanwege besluitvorming uit voorgaande cyclusdocumenten zoals voorjaarsnota, berap, begroting e.d.. (vereveningen) . Per saldo veroorzaken deze vereveningen een onttrekking van 21,483 miljoen euro |
Reserves ten bate van de Vaste Activa
x € 1.000 | |||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | ||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | ||
Vaste Activareserve | 291.663 | 1.792 | 293.455 | 15.831 | 34.414 | 274.872 | |
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | ||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | ||||||
Rentetoerekening | Ja | ||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | ||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1999 | ||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Instelling van een activareserve of toevoegingen daaraan vinden plaats op basis van een raadsbesluit bij de vaststelling of een wijziging van de begroting. Aan de reserve wordt vervolgens jaarlijks onttrokken om de bijbehorende afschrijvingslast te dekken. Kapitaallasten bestaan uit rente en afschrijving. De rentevergoeding op deze reserve wordt ingezet om de rentelast te dekken. | ||||||
Toelichting op het verloop | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Vanuit deze reserve worden vervolgens jaarlijks de bijbehorende kapitaallasten betaald. |