Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Soest |
Doel: | Het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. |
Deelnemers: | Overige gemeenten provincie Utrecht: Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist. |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 696 | 350 | 801 |
Vreemd vermogen | 23.790 | 15.095 | 20.805 |
Totaal Vermogen | 24.486 | 15.445 | 21.606 |
Resultaat 2021: | 106 (Concept jaarekening) |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 9.327 | 16.663 | 15.326 | 15.706 |
Opgenomen bij de VP/GR | 9.327 | 16.663 | 15.326 | 15.706 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Het verschil tussen de bijdrage GU Begroot (2021) en de realisatie wordt veroorzaakt door de hogere gerealiseerde prijs voor papier en karton dan begroot. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
De afvalverwerking van brandbaar afval en GFT is in jaar 2020 opnieuw aanbesteed. De prijs van Grofvuil is fors verhoogd in het jaar 2021. De afvalstoffenbelasting is in het jaar 2021 niet geindexeerd. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Door de corona crisis is het aanbod van afval hoog, zoals ook in het jaar 2020. In totaal is in het jaar 2021 101.543 ton aan restafval verwerkt in vergelijking met jaar 2020 100.500 ton. |
Belastingsamenwerking Gemeenten en Hoogheemraadschap (BGHU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | het uitvoeren van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken in een gemeenschappelijke regeling uit oogpunt van kwaliteit, continuïteit en efficiency. |
Deelnemers: | Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist, Stichtse Vecht, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Algemene Middelen en Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 1.428 | 438 | 1.539 |
Vreemd vermogen | 4.078 | 5.804 | 5.297 |
Totaal Vermogen | 5.506 | 6.242 | 6.836 |
Resultaat 2021: | 438.135 |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 7.161 | 7.159 | 7.159 | 7.554 |
Opgenomen bij de VP/GR | 7.062 | 7.159 | 6.969 | 7.980 |
Verschil | 99 | 0 | 190 | -426 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De lagere bijdrage in 2021 hangt samen met een eenmalige terugbetaling van nog openstaande posten aan de oorspronkelijke drie deelnemers. De hogere begrote bijdrage in 2022 hangt samen met de ICT investering. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
Geen | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Belastingplichtigen die door corona in financiële moeilijkheden zijn gekomen hebben op verzoek een betalingsregeling op maat gekregen. |
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Zeist |
Doel: | De GGD regio Utrecht verricht in de Wet Publieke Gezondheid beschreven taken voor ruim 1,3 miljoen inwoners van 26 Utrechtse gemeenten in de Provincie Utrecht, waaronder de Gemeente Utrecht. De precieze afspraken met de gemeente Utrecht staan verwoord in het arrangement Publieke Gezondheid dat de gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld. |
Deelnemers: | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Volksgezondheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 5.143 | 3.270 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 35.524 | 11.739 | Nog niet bekend |
Totaal Vermogen | 40.667 | 15.009 | Nog niet bekend |
Resultaat 2021: | Nog niet bekend |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 1.694 | 1.765 | 1.696 | 1.815 |
Opgenomen bij de VP/GR | - | 2.184 | - | 2.127 |
Verschil | 1.694 | -419 | 1.696 | -312 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
T.o.v. begroting: het product Meld- en adviespunt bezorgd en Nu niet zwanger vallen niet onder regeling GR, maar worden ingekocht bij de GR. T.o.v. realisatie: de verantwoording GGDrU is -in tegenstelling tot de begroting- niet gespecificeerd naar gemeenten. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
2021 was vooral aandacht voor corona. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Coronabestrijding stond ook in 2021 centraal in de activiteiten van de GGDrU. In samenwerking met de GGDrU zijn XL-locaties gerealiseerd voor testen en vaccineren, is actief bijgedragen aan het vaccineren in de wijk en aan voorlichting gegeven en campagnes gericht op specifieke doelgroepen of wijken met als doel een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad. |
Het Utrechts Archief (HUA)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verwerven, bewaren en beschikbaar stellen van de archieven van de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, de provincie Utrecht en de archieven van het Rijk in de provincie Utrecht en een omvangrijke collectie beeldmateriaal en bibliotheek over Utrecht. Via digitale dienstverlening, de studiezaal en het publiekscentrum stelt HUA de collectie ter beschikking aan de burger voor onderzoek, educatie en cultuurbeleving. Daarnaast is Het Utrechts Archief toezichthouder en kennispartner bij het informatiebeheer van de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en verschillende decentrale overheden. |
Deelnemers: | De minister van OCW, gedeputeerde staten provincie Utrecht en de Gemeente Utrecht in de gemeenschappelijke regeling.Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is in 2019 een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling van kracht geworden |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Algemeen Bestuur |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 2.387 | 1.765 | 2.581 |
Vreemd vermogen | 1.056 | 716 | 880 |
Totaal Vermogen | 3.443 | 2.481 | 3.461 |
Resultaat 2021: | 79 |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 3.299 | 3.441 | 3.441 | 3.548 |
Opgenomen bij de VP/GR | 3.299 | 3.441 | 3.441 | 3.489 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 59 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Verschil blijft onder het normbedrag. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
2021 was het eerste jaar in de nieuwe beleidsperiode, waarin via de programma’s gewerkt wordt aan een innovatief, inspirerend en inclusief archief. Het was het tweede jaar waarin de Expo en Studiezaal een groot deel van het jaar gesloten waren vanwege de coronapandemie. Om het publiek zo goed mogelijk te blijven bedienen, verhoogde HUA de capaciteit om archiefstukken op verzoek te digitaliseren en werden de levertijden gehalveerd. Daarnaast vond de afronding plaats van de digitalisering van het Stadsarchief II (1577-1795) en een deel van de archieven uit de Tweede Wereldoorlog, waarmee in totaal ruim 350.000 extra scans werden ontsloten. Het online publieksbereik steeg met 20%. Het programma Digitale Duurzaamheid ging van start, waarin eind 2024 een voorziening wordt opgeleverd voor het bewaren, bewerken en presenteren van digitaal gevormd archief (e-Depot). Begin 2021 werd HUA getroffen door een ransomeware-aanval, waardoor de gehele ICT-omgeving opnieuw moest worden opgebouwd via de backups. De digitale collectie bleef onbeschadigd en via een verbeterplan werd extra geïnvesteerd in de toekomstbestendigheid van de ICT-omgeving. De ambitie om het publieksprogramma van HUA inclusiever te maken leverde de eerste resultaten op via samenwerkingen met uiteenlopende groepen als het Utrechtse studentencorps, FC Utrecht en de Surinaams-Nederlandse Aukaanse Marrons. Op 2 juni 2021 gaf burgemeester Dijksma, bij het stadsrecht, de afstap voor de viering van 900 jaar Utrecht, met de onthulling van portretten van Utrechters uit heden en verleden. Tenslotte werd de laatste nulmeting afgerond van de organisatieonderdelen bij de GU: het OO Ruimte. Een traject van zes jaar werd hiermee afgesloten. Enkele belangrijke aanwinsten: archief Volksbuurtmuseum, materiaal over de NSB Utrecht, collectie negatieven Johannes Moesman, serie tekeningen Chris Schut en gedichtenbundel Sara Maria van Zon. Het Rijk is voornemens om per 1 januari 2024 terug te treden als bestuurlijke partner in de Gemeenschappelijke Regeling HUA. In 2022 worden de gesprekken over deze ontwikkelingen voortgezet. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Ook Het Utrechts Archief kreeg weer te maken met de gevolgen van de Coronapandemie. De Expo en de studiezaal waren vanwege de lockdown langere tijd gesloten. Een aantal geplande activiteiten konden niet plaatsvinden. Het bezoek aan de locaties liep daardoor terug. Hier tegenover stond groei in de online dienstverlening. |
Plassenschap Loosdrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling en beheer van de Loosdrechtse plassen en de daarbij behorende terreinen en vaarwegen. |
Deelnemers: | De Provincies Utrecht en Noord Holland en de gemeenten Utrecht, Stichtse Vecht en Wijdemeren |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | https://recreatiemiddennederland.nl/plassenschap-loosdrecht/ |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 1.807 | 1.559 | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 2.671 | 3.012 | nog niet bekend |
Totaal Vermogen | 4.478 | 4.571 | nog niet bekend |
Resultaat 2021: | nog niet bekend |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 184 | 190 | 190 | 196 |
Opgenomen bij de VP/GR | 184 | 190 | 190 | 196 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Loon-en prijsindexatie | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het Plassenschap Loosdrecht draagt bij aan de uitvoering van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Kerntaken zijn instandhouding en beheer van legakkers, vaarroutes, aanlegplaatsen, recreatieplaatsen en routes. De uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN) verzorgt de uitvoering voor Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. Begin 2019 zijn ernstige knelpunten geconstateerd bij de uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN). Inmiddels is het Plassenschap gestart met een traject om de organisatie van de samenwerking én van de uitvoering eenvoudiger te maken. Op 3 februari 2022 is door de raad ingestemd met het voorstel om de liquidatie van RMN per 1 januari 2023 uit te voeren en de deelname aan het plassenschap Loosdrecht per 1 januari 2023 te beëindigen. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Ja |
Corona | |
Plassenschap Loosdrecht heeft in 2021 hogere kosten gemaakt voor handhaving en toezicht in verband met afsluitingen en hogere gebruiksdruk van de recreatiegebieden. Er zijn regelingen getroffen met ondernemers die als gevolg van de Coronamaatregelen geen recreanten konden ontvangen. Hierdoor is beperkt sprake van minder inkomsten uit exploitatie. De omvang van de financiële gevolgen op de jaarrekening van het Plassenschap Loosdrecht zijn nog niet bekend. |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | https://recreatiemiddennederland.nl/recreatieschap-stichtse-groenlanden/ |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Nee |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 4.722 | 3.604 | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 5.487 | 7.244 | nog niet bekend |
Totaal Vermogen | 10.209 | 10.848 | nog niet bekend |
Resultaat 2021: | nog niet bekend |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 1.045 | 1.078 | 1.221 | 1.100 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.045 | 1.078 | 1.221 | 1.100 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Loon- en prijsindexatie. Daarnaast is er in 2021 een eenmalig hoge deelnemersbijdrage toegekend ter dekking van kosten die zijn ontstaan door coronamaatregelen. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het aantal inwoners in het werkgebied van Stichtse Groenlanden stijgt. Om die recreatieve druk op te kunnen vangen wil het recreatieschap Stichtse Groenlanden de terreinen beter benutten door deze voor meer verschillende bezoekers gedurende het hele jaar aantrekkelijker te maken. De uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN) verzorgt de uitvoering voor Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. De interne processen van de uitvoeringsorganisatie RMN zijn niet op orde. Begin 2019 zijn ernstige knelpunten geconstateerd bij de uitvoeringsorganisatie RMN. Inmiddels is het recreatieschap gestart met een traject om de organisatie van de samenwerking én van de uitvoering eenvoudiger te maken. Op 3 februari 2022 is door de raad ingestemd met het voorstel om de liquidatie van RMN per 1 januari 2023 uit te voeren en met de voorgestelde nieuwe samenwerkingsvorm van het recreatieschap. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
De effecten van corona zijn van invloed op het recreatieschap Stichtse Groenlanden. Gedurende het jaar is de verwachting uitgesproken dat een deel van de pacht- en huurinkomsten niet of niet tijdig kunnen worden voldaan aan het schap. Dit als gevolg van de overheidsmaatregelen tot het sluiten van de recreatievoorzieningen en het wegvallen van enkele evenementen. Aan een aantal exploitanten is uitstel van betaling toegekend van enkele maanden, maar dit is niet in alle gevallen voldoende. Er is aan de recreatieschappen gevraagd om concessies te doen op de te innen huren en pachten. |
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Ruimtelijke Ontwikkeling, wonen en erfgoed |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Nee |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 1.659 | 892 | 2.227 |
Vreemd vermogen | 2.612 | 1.700 | 5.325 |
Totaal Vermogen | 4.271 | 2.592 | 7.552 |
Resultaat 2021: | 837.000 euro positief |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 1.619 | 1.647 | 1.702 | 1.701 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.619 | 1.647 | 1.708 | 1.707 |
Verschil | 0 | 0 | -6 | -6 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De verwachte gemeentelijke bijdrage voor 2021 is een aanname, bij het beschikbaar komen van de Jaarstukken 2021 van de RUD wordt het definitieve bedrag bepaald. De bijdrage in 2021 is hoger dan begroot vanwege het vervallen van de begrootte efficiencykorting (zie onderdeel corona) en de extra kosten van ecologische advisering. Het verschil in de realisatie 2021 is ontstaan door een teruggave van 0,006 miljoen euro van de RUD over het uitvoeringsjaar 2020. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
De RUD Utrecht is in 2021 gestart met de uitvoering van het ontwikkeltraject ‘Kleur bekennen’. Onderdeel van dit traject is het programma Samen op Weg (SoW). Dit programma wordt uitgevoerd in een viertal sporen. Spoor 1 Omgevingswet/competenties, spoor 2 Ontwikkeling plustaken, spoor 3 Harmonisatie van beleid en spoor 4 Verbetering governance. Spoor 3 is het eerste spoor dat wordt uitgewerkt. Eind 2021 was de uniforme uitvoerings- en handhavingsstrategie (in samenwerking met de regio gemaakt) gereed om bestuurlijk te worden vastgesteld. De andere sporen zullen in de komende 2 jaar worden uitgewerkt en vormgegeven.De implementatie van de Omgevingswet, per 1 juli 2022, is uitgesteld. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Ten gevolge van de coronamaatregelen heeft de RUD Utrecht een deel van de controles bij bedrijven niet of slechts ten dele kunnen uitvoeren. In 2022 zal worden getracht om die achterstand, waar mogelijk, in te halen. Uiteraard is de RUD hierbij afhankelijk van het uitblijven van nieuwe maatregelen. In de programmabegroting 2021 van de RUD Utrecht is rekening gehouden met een efficiencykorting door middel van een verlaging van de kentallen. Door de COVID-19 pandemie is dit efficiencyresultaat niet gehaald en is de bijdrage van de gemeente Utrecht daarmee met 28.000 euro verhoogd. |
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR). |
Deelnemers: | Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met eenconvenant verbonden aan de Veiligheidsregio |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Veiligheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja | ||||
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja | ||||
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 17.732 | 19.517 | 23.237 |
Vreemd vermogen | 47.178 | 58.827 | 62.708 |
Totaal Vermogen | 64.910 | 78.344 | 85.945 |
Resultaat 2021: | De voorlopige jaarstukken 2021 van de VRU laten een voordelig rekeningresultaat zien van 3,102 miljoen euro |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2020 | Begroot 2021 | Realisatie 2021 | Begroot 2022 | |
Opgenomen bij de GU | 27.142 | 28.297 | 28.267 | 28.718 |
Opgenomen bij de VP/GR | 27.142 | 28.297 | 28.267 | 28.718 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De toename van de realisatie 2021 ten opzichte van 2020 wordt vooral veroorzaakt door de stijging van lonen en prijzen. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Niet van toepassing. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Door coronamaatregelen is bij de VRU sprake van incidenteel lagere lasten in 2021. Dit betreft voornamelijk het minder kunnen opleiden, trainen en oefenen en lagere onderhouds- en gebruikslasten ten aanzien van de voertuigen en operationele middelen als gevolg daarvan. |