2. Bewoners hebben een betrouwbaar bestuur, zijn betrokken bij hun buurt, wijk en stad en krijgen moderne en toegankelijke dienstverlening

2.2 Bewoners zijn betrokken bij hun buurt, wijk en stad door actief te zijn in de eigen omgeving en/of invloed uit te oefenen op gemeentelijke plannen, beleid en uitvoering

P2.2.1 De gemeente zorgt dat meer verschillende bewoners en organisaties, ook die niet snel meepraten, denken of doen, tijdig en op maat zijn betrokken bij gemeentelijke plannen, beleid en uitvoering

Samen stad maken is het gemeentebrede actieprogramma voor participatie en initiatief

  • Het actieprogramma initiatief is op 16 september 2021 vastgesteld door de raad. Het actieprogramma participatie op 21 november 2019 .
  • De mogelijkheden voor het vergroten van zeggenschap zijn in opdracht van de raad uitgewerkt en in het voorjaar 2022 naar de raad gestuurd.
  • In 2021 is op 30 november de vierde voortgangsrapportage van het actieprogramma Samen stad maken naar de raad gestuurd. Op 16 juni is de derde gestuurd samen met de evaluatie Noordwest Begroot. In de voortgangsrapportages staan de voortgang en resultaten van onze ambities.
  • De Utrechtse participatieleidraad is gepubliceerd. De participatieleidraad is een handvat voor de participatie bij beleid en projecten. De leidraad is voor ambtenaren en voor professionals in de stad, zoals projectontwikkelaars, woningcorporaties, belangengroepen, sociaal makelaars en andere partijen.
  • DenkMee is het gemeentelijke digitale participatieplatform. Op het platform zijn verschillende vormen van online participatie bij elkaar gebracht met het oog op herkenbaarheid en toegankelijkheid. In 2021 stonden er 15 projecten op waarop 14.937  is gereageerd.  
  • In de wijken Binnenstad, Noordoost, Noordwest, Oost, Overvecht, Noordwest, Zuid, Zuidwest en West waren eind 2021 wijkplatforms actief. In 2021 is de evaluatie van de wijkplatforms gestart en de uitkomst is in het voorjaar 2022 naar de raad gestuurd.
  • De stand van zaken rond jeugdparticipatie en kinderrechten staat in de raadsbrief Utrecht kinderrechtenstad die we op 30 november naar de raad stuurden.

Wijkbureaus zijn een laagdrempelige plek voor inwoners, ondernemers, professionals en medewerkers.

  • Inwoners kunnen terecht met vragen, meldingen of ideeën over hun leefomgeving. De wijkbureaus waren fysiek open en telefonisch en per mail bereikbaar.
  • Op wijkbureaus Zuid, Zuidwest, Overvecht, Noordwest, Oost/Noordoost, Binnenstad en Vleuten – De Meern is de dienstverlening uitgebreid met een servicepunt . Wijkbureau West heeft geen servicepunt omdat het in het stadskantoor zit waar een servicepunt is. Leidsche Rijn heeft geen servicepunt omdat het pand waar het wijkbureau zit daarvoor niet geschikt is.
  • De wijkspreekuren van de wijkwethouders gingen door, fysiek als het kon, digitaal als het moest.
  • Medewerkers van het wijkbureau werkten ook op locaties in de buurt, bijvoorbeeld in de Cereolfabriek in West en de Nieuwe Jutter in Zuidwest.
  • Voor Wijkbureau West is in 2021 een plek gevonden in de wijk. Het wijkbureau verhuist in 2022 van het stadskantoor naar de J.P. Coenstraat en krijgt dan ook een servicepunt.

Corona
Corona beïnvloedde de uitvoering van de doelstelling zowel positief als negatief. Digitale participatie via DenkMee kreeg de wind in de rug.  We organiseerden digitale bewonersavonden waarbij het soms zoeken was naar de juiste vorm. De coronamaatregelen belemmerde de mogelijkheden om elkaar fysiek te ontmoeten. Daar hadden de wijkplatforms last van en ook medewerkers van de wijkbureaus, die de inwoners niet fysiek konden spreken in de buurt.

P2.2.2 De gemeente faciliteert bewoners en organisaties bij hun initiatieven in buurt, wijk en stad en benut de kracht, kennis en kunde van de stad

Met het mailadres initiatief@utrecht.nl en de webpagina uw initiatief hebben we één ingang. Initiatiefnemers kregen ondersteuning van de gemeente en van maatschappelijk partners als sociaal makelaars, de Vrijwilligerscentrale, de Utrechtse Uitdaging en VoorjeStadsie .

Met het Initiatievenfonds ondersteunen we initiatieven waar mensen zich vrijwillig inzetten voor elkaar, de buurt, wijk of stad. Eigen inzet en draagvlak zijn daarbij belangrijke pijlers.

  • Op 29 april 2021 is de jaarlijkse raadsbrief Initiatievenfonds verstuurd, met onder andere een historisch overzicht van het aantal ondersteunde initiatieven en het percentage besteed budget.
  • In 2021 is 800.000 euro onttrokken aan het Initiatievenfonds voor de activiteitensubsidie Utrecht 900 jaar.
  • In 2021 zijn 908 initiatieven ondersteund door het Initiatievenfonds. Het initiatievenfonds is voor 86% besteed. Het aantal en bestede percentage zijn vergelijkbaar met 2020, het eerste coronajaar. Kinderen en jongeren kunnen op speciaal telefoonnummer met een whatsapp, een filmpje of een telefoontje een aanvraag doen bij het Initiatievenfonds. Over het Kinderinitiatievenfonds is op 18 maart 2021 de raadsbrief Kinderinitiatievenfonds verstuurd.

Corona
In vergelijking met het eerste coronajaar 2020 is het aantal initiatievenfondsaanvragen en het bestede percentage in 2021 nagenoeg gelijk. In vergelijking met de niet coronajaren 2019 en eerder, waren er minder aanvragen, simpelweg omdat door de coronamaatregelen niet alles georganiseerd kon worden. Daardoor is het bestede budget lager in vergelijking met 2019 en eerder.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22