Stimuleren van creatief vermogen
De waarde van creativiteit voor de samenleving is groot; het helpt ons om te gaan met grote gebeurtenissen, maakt het leven leuk en zorgt voor saamhorigheid. Om het creatieve vermogen van bewoners te vergroten hebben we in 2021 onder andere de volgende activiteiten uitgevoerd:
- Binnen de nieuwe regeling Amateurkunsteducatie 2022-2024 hebben tien organisaties voor de komende 3 jaar subsidie gekregen. Door middel van cursussen op het gebied van muziek, dans en theater vergroten zij het creatieve vermogen van vele Utrechtse kinderen, jongeren en volwassenen. De helft van de organisaties is in de binnenstad gevestigd en heeft ook activiteiten in Leidsche Rijn en/of Noordwest. De andere helft is buiten de binnenstad gevestigd en organiseert activiteiten in Zuidwest, Zuid, Noordwest en Leidsche Rijn. De op Domplein 4-5 gevestigde muziekschool, theaterschool en danscentrum werkt aan de realisatie van een stedelijke plek, waar naast cursusaanbod ook programma’s in de vorm van masterclasses, ateliers en workshops te vinden zijn.
- Als Utrecht Unesco City of Literature zien we het als onze taak om zo veel mogelijk kinderen en jongeren plezier in lezen te laten beleven. In 2021 hebben we verder gewerkt aan de verbinding van cultuur met andere sectoren, zoals onderwijs en welzijn, om bestaande initiatieven in de stad aan elkaar te koppelen en uit te breiden. Er is binnen de gemeente maar ook bij scholen, de bibliotheek en culturele organisaties veel enthousiasme om samen te werken aan een vernieuwende stedelijke aanpak op het gebied van leesplezier. Dit enthousiasme en de bijbehorende ambities zijn echter hoger dan de beschikbare middelen en capaciteit voor dit onderwerp. Daarom zijn er in 2021 op dit vlak geen verdere concrete stappen gezet.
Inclusieve cultuursector
Via netwerken en samen met partners werken we aan een culturele sector en cultureel aanbod waarin iedereen zich herkent. We zorgen er daarnaast voor dat cultuur dichtbij huis beschikbaar is voor iedereen. De belangrijkste ontwikkelingen hierin:
- Inwoners gaan niet automatisch naar het centrum in de oude binnenstad voor het volgen van een dans- of tekenles, maar blijven daarvoor in de buurt of in de wijk. De wijk- en jongerencultuurhuizen verspreid over de stad brengen cultuur fysiek maar ook mentaal dichtbij, door drempels zoveel mogelijk te verlagen. In het zuidelijk deel van de stad werken wij aan een nieuw wijkcultuurhuis met de Merwedekanaalzone als voorkeurslocatie. Via een nadere regel en op advies van een onafhankelijke adviescommissie is Stichting Kunst- en Cultuurkanaal30 geselecteerd als beoogd exploitant. Minder goed nieuws was er voor het BOKS jongerencultuurhuis in Overvecht. Op oudjaarsnacht werd hun gebouw getroffen door een verwoestende brand. Wij ondersteunen BOKS rondom deze gebeurtenis waar dat kan.
- In de aanloop naar een jongerencultuurhuisfunctie voor Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern vanaf 2025, hebben we een subsidieregeling ontwikkeld voor cultuurprogramma voor jongeren in deze wijken in de periode 2022 tot en met 2024. Bijzonder aspect is dat jongeren zelf onderdeel uitmaken van de adviescommissie. Ter voorbereiding hebben we gesproken met de eerder gehonoreerde organisaties Cultuur19 en BOKS jongerencultuurhuis alsook de cultuurorganisaties verenigd in Leidsche Rijn Connectie.
- Vanwege corona heeft ook het voorgenomen programma voor de Culturele Zondagen , waarmee ingezet wordt op laagdrempelig kennis maken met cultuur, moeten doorschuiven of aanpassen. Het online YouTube programma CZ@Home, met een speciale CZ@Home-serie ‘Welkom in...’ gericht op verschillende wijken, werd in 2021 dan ook doorgezet. De Culturele Zondag ‘Onverwachte ontmoetingen’, gericht op leesplezier en in samenwerking met de Bibliotheek Utrecht, kon op 7 november wel live doorgaan. In totaal zijn de programma-onderdelen van de Culturele Zondagen meer dan 31.000 keer (online) bezocht.
- Om de cultuursector te ondersteunen in het bereiken van een divers en breed publiek , is Utrecht Marketing gestart met het uitrollen van een pilot van het Cultureel doelgroepenmodel. Hiermee krijgt de sector beter inzicht in de kenmerken, gedrag en voorkeuren van huidig publiek en (potentiële) doelgroepen en kan zij gezamenlijk werken aan een inclusievere cultuursector. De invoering van het uit Rotterdam afkomstige model in Den Haag, Amsterdam en Utrecht is onderdeel van de opschaling door de landelijke Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata, ondersteund door het ministerie van OCW.
Corona
In deze moeilijke periode is de waarde van kunst, cultuur, creativiteit en ontwerp voor de samenleving elke dag opnieuw zichtbaar. Kinderen en volwassenen hebben het gemist om samen met anderen invulling te geven aan eigen creativiteit: bij de muziekschool, de fotoclub, schilderles, et cetera. Door de verschillende beperkingen is repeteren door amateurkunstverenigingen en stichtingen vaak moeilijk geweest. Sommigen hebben online manieren gevonden om toch nog samen kunst te beoefenen, voor anderen (zoals koren) was dit lastiger.