Totaal onderhoudsprogramma's
Onderhoudskosten kapitaalgoederen zijn uitgaven om de kwaliteit van gemeentelijk eigendom dat vele jaren meegaat op een van tevoren vastgesteld onderhoudsniveau te houden of weer te brengen. Dit met als doel het naar behoren te laten functioneren of een bepaalde representativiteit te laten behouden. We onderscheiden groot onderhoud en klein onderhoud. Groot en klein onderhoud hebben geen invloed op
de gebruiksduur van een gebouw of object. De kosten ervan komen ten laste van de exploitatie.
Klein onderhoud: Bij klein onderhoud gaat het om dagelijkse reparaties en kort-cyclisch onderhoud.
Groot onderhoud: De noodzaak tot groot onderhoud ontstaat over een langere periode en is ingrijpender van aard. Groot onderhoud wordt daarom opgenomen in een onderhoudsplanning. Groot en klein onderhoud heeft geen invloed op de gebruiksduur van een gebouw of object. De kosten ervan komen ten laste van de exploitatie.
Wanneer een aanpassing leidt tot een belangrijke kwaliteitsverbetering en/of een significant langere gebruiksduur, wordt het niet gerekend tot groot onderhoud maar is het een investering die geactiveerd moet worden zodat de lasten over meerdere jaren gespreid worden. Voor de laatstgenoemde categorie verwijzen we naar de paragraaf Investeringen.
Hieronder volgt een overzicht van de onderhoudskosten volgens de categorieën van de BBV.
| x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Onderhoudskosten (volgens de BBV-categorieën) | Programma begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Restant ultimo 2021 |
Wegen | 17.806 | 18.921 | 17.096 | 1.825 |
Riolering | 11.810 | 11.502 | 11.387 | 115 |
Water (zie onderhoudsbegroting wegen) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groen | 7.395 | 7.146 | 6.533 | 613 |
Gebouwen | 16.020 | 10.142 | 13.233 | -3.091 |
Totaal | 53.031 | 47.711 | 48.249 | -538 |
Wegen
Onderhoudskosten wegen
Beleidskader : Nota Beheer Openbare Ruimte (2021)
Onderstaande bedragen zijn de begrote en gerealiseerde bedragen voor het onderhouden van onze kapitaalgoederen met betrekking tot wegen, openbare verlichting, verkeersregelinstallatie en civiele constructies. Het onderhoud van onze kapitaalgoederen is van belang om de veiligheid van de openbare ruimte te waarborgen. Periodiek worden inspecties uitgevoerd. Deze inspecties leveren informatie over de staat waarin de kapitaalgoederen zich bevinden. Hieruit volgt een onderhoudsplanning. De uit te voeren werkzaamheden zijn afgestemd met de wijken en andere programma’s om synergie en kostenbesparingen in de uitvoering te bereiken en om overlast voor bewoners zo veel mogelijk te beperken.
| x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Onderhoudskosten wegen | Programma begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Restant ultimo 2021 |
Onderhoudskosten wegen | 17.806 | 18.921 | 17.096 | 1.825 |
Totaal | 17.806 | 18.921 | 17.096 | 1.825 |
Toelichting
Het voordeel wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat er in 2021 meer werkzaamheden zijn uitgevoerd in de ondergrond. Voor het uitvoeren van 'opbreekwerkzaamheden', zodat bijvoorbeeld Nutsbedrijven hun werkzaamheden in de ondergrond kunnen uitvoeren, worden de kosten doorberekend aan de verschillende partijen.
Daarnaast gaven we in onze programmering we prioriteit aan projecten waarbij - op basis van actuele inspecties - achterstallig onderhoud aan wegen, civiele constructies en groen was geconstateerd. Er is sprake van achterstallig onderhoud als er een onderhoudsrichtlijn is overschreden en niet (meer) wordt voldaan aan het door de raad vastgestelde kwaliteitsniveau. Door goed te prioriteren is ongeveer 7 miljoen euro van het vastgestelde achterstallig onderhoud weggewerkt. Tegelijkertijd voerden we ook veel beheer en onderhoud uit waarbij geen sprake was van achterstallig onderhoud, omdat er nog geen onderhoudsrichtlijnen waren overschreden. We hebben dit deel van de begrote beheeropgave niet volledig kunnen realiseren. Dit heeft te maken met de overgangsperiode waarin we onze nieuwe werkwijze vormgeven en met beperkingen in de beschikbare capaciteit. Ook hebben onzekerheden rondom de coronapandemie, de soms beperkte capaciteit in de markt en de beperkte beschikbaarheid van materialen een rol gespeeld. Op basis van inspecties in 2021 constateren we dat deze vertraagde uitvoering niet heeft geleid tot een noemenswaardige toename van het achterstallig onderhoud. We blijven de ontwikkeling van het achterstallig onderhoud de komende jaren scherp monitoren.
Riolering
Onderhoudskosten riolering
Beleidskader: Plan gemeentelijke watertaken Utrecht 2016-2019
Een nieuwe versie van dit plan, de visie water en riolering, wordt naar verwachting in het 1e kwartaal van 2022 door de raad vastgesteld.
Onderhoudskosten riolering
De onderhoudskosten van de riolering bestaan uit kosten voor planmatig onderhoud en voor correctief onderhoud.
Planmatig onderhoud
Het inspecteren, reinigen en repareren van de hoofdriolering en de rioolgemalen. Baggeren van watergangen en het maaien van waterplanten en de planten op de oevers en het onderhoud van het oppervlaktewater.
Correctief onderhoud
Het verhelpen van storingen van rioolgemalen of verstoppingen van huisaansluitingen, straatkolken en openbare riolering. En het verhelpen van verstoppingen van duikers of het verhelpen van acute waterkwaliteitsproblemen.
| x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Onderhoudskosten riolering | Programma begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Restant ultimo 2021 |
Onderhoudskosten riolering | 11.810 | 11.502 | 11.387 | 115 |
Totaal | 11.810 | 11.502 | 11.387 | 115 |
Toelichting
Het restant wordt veroorzaakt door diverse kleinere voor- en nadelen. |
---|
Groen
Onderhoudskosten groen
Beleidskader : Nota Beheer Openbare Ruimte (2021)
Onderhoudskosten Groen zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:
- Bos, bomen en stedelijk openbaar Groen
- Sport buitenaccommodaties
Bos, bomen en stedelijk openbaar groen
Onderstaande bedragen zijn de begrote en gerealiseerde bedragen voor het onderhouden van onze kapitaalgoederen met betrekking tot het openbaar groen in de stad, de landgoederen en de speelvoorzieningen. Het onderhoud van onze kapitaalgoederen is van belang om de veiligheid van de openbare ruimte te waarborgen.
Periodiek voeren we inspecties uit. Deze inspecties leveren informatie over de staat waarin de kapitaalgoederen zich bevinden. Hieruit volgt een onderhoudsplanning. De uit te voeren werkzaamheden zijn afgestemd met de wijken en andere programma’s om synergie en kostenbesparingen in de uitvoering te bereiken en om overlast voor bewoners zo veel mogelijk te beperken.
Sport buitenaccommodaties
Onderhoud binnen het programma Sport wordt ingedeeld in Binnensportaccommodaties, Buitenaccommodaties en Zwembaden. Onder Buitenaccommodaties vallen de sportvelden, de speeltuinen en de volkstuinen. Naar verhouding gaat het hier meer om groen dan om gebouwen, daarom wordt dit onderdeel hier begroot en verantwoord.
Het onderhoud is gebaseerd op het in stand houden van de kapitaalgoederen in een redelijke staat, conform de norm zoals vastgelegd in kader 8 van de Kaderbrief Vastgoed 2017. Voor het onderhoud wordt gewerkt op basis van een meerjarenraming. Hieraan ligt een Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) ten grondslag. Het MJOP wordt periodiek bijgesteld door middel van inspecties.
x € 1.000 | ||||
Onderhoudskosten groen | Programma begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Restant ultimo 2021 |
Bos, bomen en stedelijk openbaar groen | 6.956 | 6.758 | 6.269 | 489 |
Sport buitenaccommodaties | 439 | 388 | 264 | 124 |
Totaal | 7.395 | 7.146 | 6.533 | 613 |
Toelichting
Bos, bomen en stedelijk openbaar groen
Bij de Voorjaarsnota 2017 heeft uw raad 5,0 miljoen euro beschikbaar gesteld om de komende jaren de gevolgen van de essentaksterfte op te kunnen vangen. In de begroting 2021 is 0,8 miljoen euro uit de reserve gehaald op basis van de geschatte uit te voeren werkzaamheden. De effecten van de ziekte hebben minder impact gehad dan verwacht. De werkelijke lasten bedragen 0,364 miljoen euro waardoor een voordeel in 2021 ontstaat van 0,436 miljoen euro.
Sport buitenaccommodaties
Het programma Sport wordt ingedeeld in buitenaccommodaties, binnenaccommodaties en zwembaden. Onder de buitenaccommodaties vallen de sportvelden, de speeltuinen en de volkstuinen. Naar verhouding gaat het hier meer om groen dan om gebouwen en daarom wordt dit onderdeel hier verantwoord.
De opgenomen bedragen hebben uitsluitend betrekking op de gemaakte onderhoudskosten. Hierbij is geen rekening gehouden met apparaatskosten, bijdragen en eventuele mutaties op reserves of voorzieningen. Deze posten maken wel onderdeel uit van het resultaat op het betreffende programma.
Gebouwen
Onderhoudskosten gebouwen
Beleidskader : Kaderbrief Vastgoed 2017
Hierbij een korte toelichting op onderstaande tabel van begrote en gerealiseerde bedragen voor onderhoudskosten Gebouwen.
Het onderhoud van gebouwen is gebaseerd op het in stand houden van de kapitaalgoederen in een redelijke staat, conform de norm zoals vastgelegd in kader 8 van de Kaderbrief Vastgoed 2017 (conditieniveau 3 volgens de NEN 2767, tenzij er concrete plannen zijn voor herontwikkeling/sloop of uitgifte).
In de Kaderbrief Vastgoed 2017 wordt uitgegaan van de Utrechtse OnderhoudsMethodiek (UOM) 2013.
Zowel de Kaderbrief, als de UOM worden medio 2022 vernieuwd en aan de raad ter besluitvorming aangeboden. Onderdeel hiervan is dat voorgesteld zal gaan worden om op meerdere onderhoudsniveaus te gaan sturen, afhankelijk van het gebruik van de panden en de beheerstrategie.
Onderhoudskosten Gebouwen kennen we bij de volgende programma's:
- programma Bereikbaarheid
- programma Onderwijs
- programma Samenleven en Sport
- programma Utrechts Vastgoed
Programma Bereikbaarheid
Onder de gebouwen binnen het programma Bereikbaarheid vallen de parkeergarages en fietsenstallingen. Dit betreft het eigenaars- en gebruikers onderhoud van de stallingsvoorzieningen voor auto's (belanghebbende garages, openbare garages en P+R transferia) en fietsen (openbare stallingen, buurtstallingen en fietstrommels). Schommelingen in de uitgaven tussen jaren worden opgevangen binnen de 'Voorziening Vastgoedonderhoud Bereikbaarheid'.
Programma Onderwijs
Binnen het Programma Onderwijs behoort het onderhoud aan schoolgebouwen die in eigendom zijn van schoolbesturen niet tot de gemeentelijke taken. Voor het onderhoud aan schoolgebouwen waar de gemeente zelf eigenaar van is wordt voor de lange termijn jaarlijks een budget van 0,323 miljoen euro geraamd. Daarnaast is er een onderhoudsbudget van 0,202 miljoen euro voor verhuurde voormalige schoolgebouwen.
Programma Samenleven en Sport
Voor het programma Samenleven en Sport wordt hier het onderhoud van de zwembaden, de gymzalen, sportzalen en sporthallen en de opstallen op de sportparken opgenomen, zowel het gebruikersonderhoud als het eigenaarsonderhoud. Schommelingen in de uitgaven tussen jaren worden opgevangen binnen de 'Voorziening Vastgoedonderhoud Sport'.
Programma Utrechts Vastgoed
Onder programma Utrechts Vastgoed vallen alle overige panden, waaronder de multifunctionele accommodaties en historisch erfgoedobjecten. Onderstaande onderhoudskosten zijn een gemiddelde, gebaseerd op een tien jaren onderhoudsplanning. Schommelingen in de uitgaven tussen jaren worden opgevangen binnen de 'Egalisatievoorziening VGB onderhoud'.
| x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Onderhoudskosten gebouwen | Programma begroting 2021 | Actuele begroting 2021 | Realisatie 2021 | Restant ultimo 2021 |
Programma Bereikbaarheid | 737 | 1.157 | 1.325 | -168 |
Programma Onderwijs | 525 | 525 | 653 | -128 |
Programma Samenleven en Sport | 2.834 | 1.896 | 1.953 | -57 |
Programma Utrechts Vastgoed | 11.924 | 6.564 | 9.302 | -2.738 |
Totaal | 16.020 | 10.142 | 13.233 | -3.091 |
Toelichting
Onderhoudskosten gebouwen
Het onderhoud van de gebouwen is gebaseerd op het in stand houden van de kapitaalgoederen in een redelijke staat, conform de norm zoals vastgelegd in kader 8 van de Kaderbrief Vastgoed 2017.
Het programma Sport wordt ingedeeld in buitenaccommodaties, binnenaccommodaties en zwembaden. Omdat onder buitenaccommodaties de sportvelden, de speeltuinen en de volkstuinen vallen, wordt dit onderdeel verantwoord bij het onderdeel 'Groen'.
De opgenomen bedragen hebben uitsluitend betrekking op de gemaakte onderhoudskosten. Hierbij is geen rekening gehouden met apparaatskosten, servicekosten, bijdragen en eventuele mutaties op reserves of voorzieningen. Deze posten maken wel onderdeel uit van het resultaat op het betreffende programma.
De begroting voor het onderhoud wordt gebaseerd op een meerjarenraming. Hieraan liggen Meerjarenonderhoudsplannen (MJOP) voor de panden ten grondslag. De MJOP’s worden periodiek bijgesteld door middel van inspecties. In 2017 zijn we gestart met het versneld actualiseren van de MJOP's. Hierdoor is er voor nagenoeg alle panden een geactualiseerde MJOP beschikbaar. In de afgelopen periode en ook de komende jaren zijn werkzaamheden opnieuw aanbesteedt waarbij de prijzen fors zijn gestegen.
Toelichting per programma
Programma Bereikbaarheid
Groot onderhoud is uitgevoerd aan de garages aan de Tuinstraat (Geertebolwerk)en de Jan Meijenstraat (Oranjestraat). Deze werkzaamheden zullen in 2022 worden afgerond. Voor het onderdeel fiets is er schilderwerk verricht aan fietstrommels en buurtstallingen.
Programma Onderwijs
Er is onderhoud uitgevoerd voor 0,65 miljoen euro aan tijdelijke onderwijspanden, verdeeld over een kleine 50 objecten. De panden aan de Ramsesdreef en Maetsuykerstraat nemen hiervan 0,1 miljoen euro deel voor hun rekening.
Programma Samenleven en Sport
Er is onderhoud uitgevoerd voor 1,95 miljoen euro aan ruim 50 objecten. Waarvan 0,9 miljoen euro besteed aan 4 zwembaden. Aan de sporthallen De Paperclip, Galgenwaard en Zuilen is in totaal ruim 0,5 miljoen euro besteed.
Programma Utrechts Vastgoed
Er is sprake van een overbesteding van 2,7 miljoen euro. De stijging van de kosten zijn veroorzaakt door een aantal incidentele posten en structurele ontwikkelingen.
Incidenteel zijn kosten gemaakt om naast het jaarplan werkzaamheden te verrichten. In 2021 waren deze kosten hoog, mede veroorzaakt doordat zaken zijn aangepakt in combinatie met de projectmatig aanpak van groot onderhoud. Hiernaast zijn we geconfronteerd met uitval van installaties. Genoemde posten zijn verantwoordelijk voor 1,5 miljoen euro van de overbesteding.
Het overige deel van de overschrijding van 1,2 miljoen euro heeft een structureel karakter. Dit deel van de overschrijding wordt veroorzaakt door forse stijgingen van de kosten van materiaal en arbeid in de bouw. Tevens nemen de kosten toe vanuit de zorgplicht.
Het grote verschil tussen de het bedrag in de programmabegroting en de actuele begroting wordt veroorzaakt door de in de programmabegroting opgenomen kosten voor het Stadskantoor van 5,714 miljoen euro.