Belastingen
In het schema hierna zijn de opbrengsten van de verschillende belastingen opgenomen.
Overzicht tarieven en opbrengsten 2021
x € 1.000 | ||||
Opbrengst | ||||
Tarief 2021 | Nominale begroting | Actuele begroting | Realisatie | |
Onroerende-zaakbelastingen | 113.445 | 115.445 | 116.343 | |
Eigenaren woningen | 0,0725% | |||
Eigenaren niet-woningen | 0,3128% | |||
Gebruikers niet-woningen | 0,2527% | |||
Rioolheffing (**) | 42.742 | 42.742 | 43.132 | |
Aansluitrecht | 228,32 | |||
Afvoerrecht | ||||
0 – 50.000 m3 | 1,74 | |||
50.001 – 100.000 m3 | 1,67 | |||
100.001 – 150.000 m3 | 1,55 | |||
> 150.000 m3 | 1,40 | |||
Afvalstoffenheffing (**) | 46.743 | 46.743 | 46.455 | |
Eenpersoonshuishouden | 295,25 | |||
Meerpersoonshuishouden | 345,25 | |||
Hondenbelasting (**) | 83,41 | 745 | 745 | 772 |
Precariobelasting | ||||
Terrassen, uitstallingen etc. | diverse | 622 | 622 | 609 |
Vergunningen inname openbare grond | diverse | 400 | 496 | 532 |
Toeristenbelasting | 6% | 3.913 | 3.913 | 1.763 |
Parkeerbelastingen (***) | diverse | 35.031 | 32.891 | 33.318 |
Totaal | 243.641 | 243.597 | 242.924 |
(**) opbrengst na kwijtschelding
(***) het betreft de inkomsten exclusief garageparkeren
Toelichting op de tarieven en opbrengsten
Onroerende zaakbelastingen
- De opbrengsten OZB zijn 0,898 miljoen euro hoger dan begroot.
- De opbrengst woningen zijn 1,344 miljoen euro hoger dan begroot. Het resultaat over 2021 is 0,652 miljoen euro hoger dan begroot. Uit voorgaande jaren werd in 2021 nog 0,692 miljoen euro ontvangen. De hogere opbrengst is het resultaat van een hogere areaal dan begroot.
- De opbrengst niet-woningen eigendom zijn 2,942 miljoen euro lager dan begroot.
- De opbrengst niet-woningen gebruik is 2,467 miljoen euro hoger dan begroot. Het resultaat over 2021 was 0,051 miljoen euro hoger dan begroot. Uit voorgaande jaren werd in 2021 nog 2,445 miljoen euro ontvangen. De inkomsten uit voorgaande jaren hangen samen met een lagere leegstand dan begroot.
- Voor belastingplichtigen die door de coronamaatregelen financieel geraakt werden is zoveel als mogelijk een betalingsregeling op maat afgesproken.
Rioolheffing
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 32.710 | 31.737 |
Toegerekende kosten | 5.017 | 5.020 |
Kwijtschelding | 0 | 48 |
Overhead | 1.100 | 1.462 |
BTW | 3.900 | 4.356 |
Totale kosten | 42.727 | 42.623 |
Opbrengst heffing | 42.742 | 43.132 |
Totale baten | 42.742 | 43.132 |
De hogere baten zijn met name te verklaren door voordelen op de opbrengsten uit grootverbruik.
Afvalstoffenheffing
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 35.164 | 35.262 |
Toegerekende kosten | 5.698 | 5.714 |
Kwijtschelding | 3.986 | 4.389 |
Overhead | 3.881 | 3.827 |
BTW | 5.078 | 4.134 |
Totale kosten | 53.806 | 53.326 |
Opbrengst heffing | 50.865 | 50.834 |
Opbrengst afval | 2.816 | 3.756 |
Onttrekking reserve | 125 | -820 |
Totale baten | 53.806 | 53.770 |
Kostendekkendheid | 100,0% | 100,8% |
Kosten taakveld
- De afvalverwerkingskosten van restafval is in aantallen tonnages hoger dan begroot te weten 101.543 ton verwerkt ten opzichte van 100.500 ton begroot. De prijs zoals deze in de begroting is opgenomen is incl. de indexering van de afvalstoffenbelasting. Deze indexering heeft in het jaar 2021 niet plaatsgevonden;
- De stijging van de prijzen van brandstoffen en het onderhoud van containers heeft ervoor gezorgd dat de realisatie hoger uitkomt dan de begroting;
- De kosten van de inhuur van personeel is hoger dan begroot door het hoge ziekteverzuimpercentage als gevolg van de corona pandemie;
- De kapitaallasten zijn lager dan begroot als gevolg van het te laat dan wel uitgesteld uitleveren van voertuigen als gevolg van de corona pandemie;
- Onderzoek- en advieskosten zijn lager dan begroot. Het project GFE zit nog in de mededingingsfase. In de begroting is rekening gehouden dat het project GFE in dit jaar in de ontwikkelfase zou zitten.
Kwijtschelding
Er is voor 0,404 miljoen euro meer kwijtgescholden op de aanslagen afvalstoffenheffing. Dit is inclusief 0,140 miljoen euro kwijtscheldingen over voorgaande jaren.
BTW
De btw is lager als gevolg van het feit dat investeringen zijn achter gebleven ten opzichte van de begroting.
Opbrengst afval
De prijzen van papier, karton, metaal en koper zijn in de loop van het jaar 2021 fors gestegen. Naast de positieve prijsontwikkelingen zijn de hoeveelheden papier en karton ook toegenomen. Dit zorgt voor een forse stijging van de gerealiseerde opbrengst ten opzichte van de begroting.
Onttrekking reserve
De post onttrekking reserve is conform de eerste en tweede Bestuursrapportage 2021 en bestaat uit:
x € 1.000 | |
| 635 -510 |
Totaal | -820 |
Hondenbelasting
De houder van een hond betaalt hondenbelasting. Het houden van blindengeleidehonden en andere honden met een specifieke functie is vrijgesteld van de belasting. De belasting geldt per hond.
Het aantal honden waarvoor een aanslag werd opgelegd was hoger dan begroot en het aantal honden waarvoor kwijtschelding werd verleend was juist iets lager. De opbrengst hondenbelasting was daardoor ongeveer 0,027 miljoen euro hoger dan begroot.
Toeristenbelasting
De definitieve aanslagen toeristenbelasting 2020 zijn in 2021 opgelegd. De opbrengst bedroeg 1,267 miljoen euro. Dat is 0,073 miljoen euro lager dan eind vorig jaar verwacht. Over het belastingjaar 2021 werd 0,513 miljoen euro ontvangen. Er wordt verwacht dat de totale opbrengst over 2021 1,780 miljoen euro zal bedragen.
Precariobelasting
De aanslagen precariobelasting 2020 zijn in april 2021 opgelegd. De aanslagen 2021 zijn aan het eind van het jaar opgelegd, waardoor een deel van de opbrengsten in 2022 zal worden ontvangen. Bij het opleggen van de aanslag is rekening gehouden met de periode dat er geen terras of uitstalling mocht staan vanwege overheidsmaatregelen. De aanslagen zijn evenredig verlaagd. De opbrengst 2020 viel daarmee ongeveer 0,098 miljoen euro lager uit dan begroot.
Parkeerbelastingen
Parkeerbelastingen vormen een regulerende belasting. De belasting verbindt een prijs aan het parkeren in de stad op plaatsen waar de parkeerdruk hoog is. Op die manier wordt het parkeergedrag beïnvloed.
Bewoners en bedrijven binnen het betaald parkeergebied kunnen in aanmerking komen voor een vergunning. Bezoekers van bewoners in het betaald parkeergebied kunnen tegen een gereduceerd tarief parkeren, als er bewonerskorting voor bezoek is gekocht. Voor deze korting geldt een maximum van 70 uur per kwartaal. Ook zijn er aparte vergunningen voor personen die om maatschappelijke redenen vaak parkeren in de stad, zoals mantelzorgers en kraamhulpen.
Corona
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn we bij de tweede bestuursrapportage uitgegaan van lagere parkeerbelastingen van 2,5 miljoen euro. Deze lagere belastingen zijn incidenteel in de parkeerbegroting verwerkt. Daarnaast zijn de parkeerbelastingen hoger uitgevallen door onder andere de verdere optimalisatie van de inzet van scanauto’s.
Bedrijveninvesteringszone
Utrecht kent één bedrijveninvesteringszone op de Woonboulevard. De opbrengsten worden als subsidie aan de betrokken ondernemers teruggeven. In 2021 is opbrengst gerealiseerd van ongeveer 0,155 miljoen euro. Uit voorgaande jaren was er sprake van een opbrengst van 0,002 miljoen euro. Op het heffen en invorderen van de BIZ-heffing heeft Corona geen invloed gehad.
Kwijtschelding
Belastingplichtigen kunnen kwijtschelding krijgen voor hun belastingaanslagen. Kleine ondernemers kunnen ook kwijtschelding krijgen, maar alleen voor de belastingaanslagen die zij als privépersoon ontvangen. Bedrijven komen niet voor kwijtschelding in aanmerking. Kwijtschelding is mogelijk voor de onroerende-zaakbelasting, de rioolheffing voor het eigenarengedeelte, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting voor ten hoogste twee honden.
De normen voor kwijtschelding worden landelijk vastgesteld. Gemeenten mogen zelf kiezen of ze de bijstandsnorm op 90% of 100% stellen. De gemeente Utrecht kiest voor 100%, waarmee de meest ruime kwijtscheldingsnorm wordt gehanteerd.
Het kwijtscheldingsbeleid is door de raad op 13 december 2012 vastgesteld.
Als van tevoren duidelijk is dat kwijtschelding wordt verleend, wordt er overgegaan tot automatische kwijtschelding. De belastingplichtige hoeft dan geen aanvraag voor kwijtschelding te doen.
x € 1.000 | ||
Begroot | Realisatie | |
OZB | 0 | 2 |
Rioolheffing | 0 | 48 |
Afvalstoffenheffing | 3.804 | 4.389 |
Hondenbelasting | 75 | 72 |
Totaal | 3.879 | 4.511 |
Toelichting
Het bedrag aan kwijtschelding Afvalstoffenheffing is hoger dan begroot. De verhoging van de kwijtschelding hangt samen met autonome ontwikkelingen. In de begroting zijn we uitgegaan van een conservatieve begroting.
Oninbaar
gebruikelijke wijze in de praktijk niet (meer) mogelijk is. Dat doet zich bijvoorbeeld voor als de belastingschuldige failliet is gegaan of de belastingschuldige vertrokken is zonder dat de nieuwe verblijfplaats bij de invorderingsambtenaar bekend is. In onderstaand schema zijn de gerealiseerde bedragen aan oninbare belastingen weergegeven per belastingjaar. Ook is de prognose opgenomen van de verwachte nog inbaar te verklaren bedragen per belastingjaar. De prognose is gebaseerd op de beste inschattingen naar de stand van zaken op dit moment. Afhankelijk van hoe het invorderingsproces verder zal verlopen, zal blijken welk deel van de nog te ontvangen belastingschuld daadwerkelijk oninbaar wordt verklaard. Dat komt tot uitdrukking in de cijfers realisatie in de volgende belastingjaren.
x € 1 | ||||
Heffingsjaar | Begroot | Realisatie | Prognose | |
OZB eigendom woningen | 2021 | 90.000 | 2.438 | 21.849 |
2020 | 5.545 | 15.226 | ||
2019 | 5.595 | 14.365 | ||
Ouder | 8.399 | 8.978 | ||
Totaal | 90.000 | 21.977 | 60.418 | |
OZB eigendom niet-woningen | 2021 | 423.000 | 852 | 107.452 |
2020 | 10.160 | 56.605 | ||
2019 | -213 | 30.702 | ||
Ouder | -16.484 | 6814 | ||
Totaal | 423.000 | -5.685 | 201.573 | |
OZB gebruik niet-woningen | 2021 | 387.000 | 14.315 | 290.854 |
2020 | 27.778 | 130.685 | ||
2019 | 27.273 | 50.320 | ||
Ouder | 27.597 | 24.885 | ||
Totaal | 387.000 | 96.963 | 496.744 | |
Rioolheffing aansluitrecht | 2021 | 60.000 | 2.377 | 11.011 |
2020 | 5.927 | 4.400 | ||
2019 | 5.651 | 3.246 | ||
Ouder | 8.510 | 10.116 | ||
Totaal | 60.000 | 22.465 | 28.773 | |
Rioolheffing grootverbruik | 2021 | 0 | 430 | 32.487 |
2020 | 5.296 | 15.824 | ||
2019 | 5.041 | 10.517 | ||
Ouder | 753 | 7.303 | ||
Totaal | 0 | 11.520 | 66.131 | |
Afvalstoffenheffing | 2021 | 60.000 | 39.007 | 67.518 |
2020 | 45.744 | 18.760 | ||
2019 | 22.230 | 15.331 | ||
Ouder | 19.801 | 21.044 | ||
Totaal | 60.000 | 126.782 | 122.653 | |
Hondenbelasting | 2021 | 14.000 | 423 | 2.204 |
2020 | 744 | 1.062 | ||
2019 | 815 | 506 | ||
Overig | 669 | 1.368 | ||
Totaal | 14.000 | 2.651 | 5.140 | |
Toeristenbelasting | 2021 | 20.000 | 0 | 16.020 |
2020 | -1 | 8.096 | ||
2019 | 0 | 2.187 | ||
Overig | 2.123 | 576 | ||
Totaal | 20.000 | 2.122 | 26.879 | |
Precariobelasting | 2021 | 15.000 | 129 | 16.177 |
2020 | 4.793 | 8.508 | ||
2019 | 1.646 | 5.984 | ||
Overig | 1.549 | 9.532 | ||
Totaal | 15.000 | 8.117 | 40.201 | |
Parkeerbelastingen | 2021 | 60.000 | 37.942 | |
2020 | 77.396 | |||
2019 | 42.845 | |||
Overig | 23.509 | |||
Totaal | 60.000 | 181.692 | ||
Resultaat | 1.129.000 | 469.604 | 1.048.512 |
Toelichting
Net als in 2020 is ook in 2021 belastingplichtigen die door coronamaatregelen geraakt zijn in hun financiële positie meer vrijheid gegeven in het betalen van hun aanslagen. Het gaat dan om uitstel van betaling en het aanpassen van betaaltermijnen. Met name bij de OZB was het bedrag dat oninbaar werd verklaard lager dan de begroting. Mede door de ondersteuningsmaatregelen van het Rijk was het aantal faillissementen in Nederland laag. Een groter aantal naheffingsaanslagen heeft bij de parkeerbelastingen tot een groter bedrag aan oninbaar geleid.
Parkeerbelastingen
In bovenstaand overzicht zijn bij de parkeerbelasting alleen de bedragen opgenomen van de naheffingsaanslagen waarvan het invorderingstraject volledig door de BghU heeft plaatsgevonden. Het gaat dan in de regel om de Nederlandse kentekenhouders. Omdat de naheffingsaanslag gedurende een jaar aan de BghU voor invordering worden aangeboden is nog geen prognose te geven van de verwachtte bedragen aan oninbaarheid.
De naheffingsaanslagen die aan houders van buitenlandse kentekens zijn opgelegd, zijn hierin niet meegenomen. Deze aanslagen worden periodiek door de BghU aan een externe partij overhandigd, die zich verder inspant om deze naheffingsaanslagen in de betreffende landen in te vorderen. Conform de toezegging bij de jaarrekening 2019, maken wij met ingang van de jaarrekening 2020 apart inzichtelijk voor welk deel van deze kentekens invordering uiteindelijk niet mogelijk is gebleken.
In totaal is voor een bedrag van 36.042,99 euro aan naheffingsaanslagen van buitenlandse kentekenhouders aangeboden aan de externe ter invordering. Daarvan is voor een bedrag van 4.189,83 euro geïnd. Voor een bedrag van 7.409,96 euro waren naheffingsaanslag definitief oninbaar. Voor de overige aanslagen, met een totaalbedrag van 24.443,20 euro loopt de invordering nog. De externe partij heeft een vergoeding van 11.000 euro ontvangen voor de dienstverlening.
Het bedrag dat gemoeid is met buitenlandse kentekens dat niet kan worden geïnd omdat het betreffende land geen toestemming geeft om gegevens van kentekenhouders uit te wisselen of te delen met een buitenlandse partij bedraagt 39.475,23 euro.