In het schema hierna is zijn de kosten en opbrengsten weergegeven. Ook is de kostendekkendheid weergegeven. Voor de toepassing van artikel 229 Gemeentewet is alleen de kostendekkendheid op begrotingsbasis van belang.
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||||||
Begroting actueel | Realisatie | |||||
Baten | Lasten | % | Baten | Lasten | % | |
Algemeen (geen programma) | 1 | 1 | 100 | 1 | 1 | 100 |
Bewoners en bestuur | ||||||
| 527 | 899 | 58,7 | 565 | 937 | 60,2 |
| 738 | 947 | 78,0 | 605 | 741 | 81,6 |
| 1.743 | 2.583 | 67,5 | 2.120 | 2.520 | 84,1 |
| 1.165 | 1.286 | 90,7 | 1.069 | 1.155 | 92,5 |
Bereikbaarheid | ||||||
| 244 | 644 | 37,8 | 195 | 622 | 31,3 |
Beheer openbare ruimte | ||||||
| 1.329 | 1.258 | 105,6 | 1.259 | 1.375 | 91,6 |
| 120 | 762 | 15,8 | 81 | 625 | 12,9 |
Openbare orde en veiligheid | ||||||
| 7 | 9 | 72,0 | 7 | 9 | 62,5 |
| 352 | 708 | 49,8 | 401 | 975 | 41,1 |
| 27 | 28 | 94,1 | 14 | 7 | 200,8 |
| 14 | 14 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Wonen en monumenten | ||||||
| 491 | 489 | 100,4 | 412 | 335 | 122,9 |
| 447 | 478 | 93,5 | 416 | 492 | 84,6 |
| 205 | 214 | 96,0 | 211 | 220 | 96,0 |
Totaal legesverordening | 7.410 | 10.320 | 71,8 | 7.356 | 10.014 | 73,5 |
Wonen en monumenten | ||||||
| 11.113 | 14.770 | 75,2 | 10.579 | 15.115 | 70,0 |
Beheer openbare ruimte | ||||||
| 1.148 | 1.166 | 98,5 | 1.287 | 1.346 | 95,6 |
| 1.112 | 1.290 | 86,2 | 992 | 1.279 | 77,6 |
| 747 | 1.062 | 70,3 | 456 | 802 | 56,9 |
Totaal | 21.530 | 28.608 | 75,3 | 20.670 | 28.556 | 72,4 |
Leges Bewoners en bestuur
Toelichting kostendekkendheid
Publiekszaken kent relatief veel dienstverlening waarvan het in rekening te brengen tarief aan een wettelijk maximum is gebonden, zoals de paspoorten en de rijbewijzen. Publiekszaken werkt hard aan het aanbieden van de dienstverlening tegen lagere kosten. Veel producten vereisen echter een minimaal aantal handelingen die bovendien worden voorgeschreven door wet- en regelgeving. Dat beperkt de mogelijkheid om op deze producten grote kostenreducties te bewerkstelligen.
Leges Huwelijk en partnerschap
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 542 | 592 |
Overhead | 357 | 346 |
BTW | ||
Totale kosten | 899 | 937 |
Opbrengst heffingen | 527 | 565 |
Kostendekkendheid | 58,6% | 60,2% |
Toelichting
De beperkingen vanwege de Corona-maatregelen hebben effect gehad op ons aanbod. Het afgelopen jaar betrof het aanbod voornamelijk de 'balie- en flitshuwelijken'. Door groei van deze aantallen zien we een lichte toename van de omzet ten opzichte van onze begroting.
Leges Uittreksels / afschriften
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 753 | 554 |
Overhead | 194 | 188 |
BTW | ||
Totale kosten | 947 | 741 |
Opbrengst heffingen | 738 | 605 |
Kostendekkendheid | 77,9% | 81,6% |
Toelichting
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn er minder uittreksels verstrekt. Daarnaast zien we vooral een
(structurele) daling in de vraag naar de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) via de gemeente. Dit komt omdat deze digitaal en ook rechtstreeks aangevraagd kan worden via Justis (Ministerie van Justitie en Veiligheid). Dit zorgt voor een omzetdaling in de gemeentelijke begroting.
Leges Reisdocumenten
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 2.270 | 2.217 |
Overhead | 313 | 303 |
BTW | ||
Totale kosten | 2.583 | 2.520 |
Opbrengst heffingen | 1.743 | 2.120 |
Kostendekkendheid | 67,5% | 84,1% |
Toelichting
Door de versoepelingen in het tweede kwartaal zagen we de vraag naar reisdocumenten weer enorm toenemen (de zogenoemde boeggolf: wegwerken van de inhaalvraag van circa 4.850 documenten). Ook in het laatste kwartaal richting de kerstvakantie zagen we een hogere stijging dan begroot. We hebben dit kunnen realiseren met de begrote personele lasten door middel van een intensieve monitoring en aanpassing van de planning om de vraag en personele inzet optimaal in te zetten.
Leges Rijbewijzen
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 920 | 801 |
Overhead | 365 | 354 |
BTW | ||
Totale kosten | 1.285 | 1.155 |
Opbrengst heffingen | 1.165 | 1.069 |
Kostendekkendheid | 90,7% | 92,5% |
Toelichting
Als gevolg van de coronamaatregelen gedurende het jaar zien we ook dit jaar een iets lagere aantal aangevraagde rijbewijzen dan begroot (in Q1 van 2021 kon er tijdelijk geen examen gedaan worden bij het CBR;ook gold er ook in 2021 nog een regeling waardoor je tijdelijk met een verlopen rijbewijs mocht rijden).
Leges Bereikbaarheid
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 471 | 433 |
Overhead | 125 | 147 |
BTW | 48 | 42 |
Totale kosten | 644 | 622 |
Opbrengst heffingen | 244 | 195 |
Kostendekkendheid | 37,8% | 31,3% |
Toelichting
Door de coronapandemie zijn er in 2021 minder vergunningen aangevraagd en verleend voor taxi's en milieuzone-ontheffingen.
Leges Beheer openbare ruimte
Leges vergunningen openbare ruimte
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 986 | 1.050 |
Overhead | 247 | 299 |
BTW | 25 | 26 |
Totale kosten | 1.258 | 1.375 |
Opbrengst heffingen | 1.329 | 1.259 |
Kostendekkendheid | 105,6% | 91,6% |
Toelichting
De baten voor standplaatsen, verkeersontheffingen en kabels en leidingen zijn in 2021 achtergebleven bij de prognose als gevolg van de diverse coronamaatregelen. De legesopbrengsten vergunningen Inneming Openbare Grond daarentegen waren meer dan geraamd. De lasten bij de diverse producten zijn daarentegen hoger, omdat er meer specifiek advies en beoordeling gevraagd werd door de coronamaatregelen.
Leges evenementen
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 491 | 399 |
Overhead | 256 | 212 |
BTW | 15 | 14 |
Totale kosten | 762 | 625 |
Opbrengst heffingen | 120 | 81 |
Kostendekkendheid | 15,8% | 12,9% |
Toelichting
Door de coronapandemie zijn er in 2021 weinig evenementenvergunningen aangevraagd en verleend.
Leges Openbare orde en (wijk)veiligheid
Leges vergunning voetbalwedstrijd
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actuele | Realisatie | |
Kosten taakveld | 6 | 6 |
Overhead | 3 | 3 |
BTW | ||
Totale kosten | 9 | 9 |
Opbrengst heffingen | 7 | 7 |
Kostendekkendheid | 72% | 62,5% |
Toelichting
De opbrengsten liggen in lijn met de begroting.
leges Horeca
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 464 | 626 |
Overhead | 230 | 331 |
BTW | 14 | 18 |
Totale kosten | 708 | 975 |
Opbrengst heffingen | 352 | 401 |
Kostendekkendheid | 49,8% | 41,1% |
Toelichting
Bij de tweede bestuursrapportage zijn de opbrengsten als gevolg van de coronamaatregelen neerwaarts bijgesteld in de begroting. Deze tussentijdse bijstelling bleek op basis van de gerealiseerde baten 0.049 miljoen euro te hoog te zijn geweest.
De coronamaatregelen zorgden wel voor extra werk door de vele vragen van ondernemers ter verduidelijking van de regels en vragen voor uitzonderingen. Daarnaast was er extra inzet nodig voor het beoordelen en het afgeven van gedoogbeschikkingen voor tijdelijke terrassen.
Leges Kansspelen
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 19 | 4 |
Overhead | 9 | 3 |
BTW | 0 | 0 |
Totale kosten | 28 | 7 |
Opbrengst heffingen | 27 | 14 |
Kostendekkendheid | 94,1% | 200,8% |
Toelichting
Door de coronapandemie zijn er in 2021 minder vergunningen aangevraagd en verleend en hierdoor ook minder kosten gemaakt.
Leges prostitutie
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 9 | 0 |
Overhead | 4 | 0 |
BTW | 0 | 0 |
Totale kosten | 14 | 0 |
Opbrengst heffingen | 14 | 0 |
Kostendekkendheid | 100,0% | 0,0% |
Toelichting
Door de coronapandemie zijn er in 2021 geen vergunningen verleend voor seksinrichtingen en escortbedrijven.
Leges Wonen en monumenten
Leges woonruimtezaken
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 346 | 222 |
Overhead | 133 | 104 |
BTW | 10 | 9 |
Totale kosten | 489 | 335 |
Opbrengst heffingen | 491 | 412 |
Kostendekkendheid | 100,4% | 122,9% |
Toelichting
De legesopbrengsten 2021 voor woonruimtezaken (omzettingen, splitsingen en dergelijke) zijn minder dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door de overspannen huizenmarkt. Doordat er minder vergunningen zijn verstrekt zijn de kosten lager uitgevallen.
Leges bestemmingsplannen
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 378 | 389 |
Overhead | 88 | 90 |
BTW | 12 | 13 |
Totale kosten | 478 | 492 |
Opbrengst heffingen | 447 | 416 |
Kostendekkendheid | 93,5% | 84,6% |
Toelichting
Als ten behoeve van een project een bestemmingsplan moet worden ontwikkeld (wijziging of uitwerking inbegrepen) worden er kosten gemaakt voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan. De tarieven voor de ontwikkelbestemmingsplannen zijn als gevolg van gestegen kosten niet kostendekkend. Dit wordt mede veroorzaakt door meer zienswijzen, gecompliceerdere (milieu)onderzoeken en gewijzigde wetgeving (onder meer Flora- en Faunawet, Stikstofdepositie).
Leges Archeologie
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 165 | 170 |
Overhead | 38 | 39 |
BTW | 11 | 11 |
Totale kosten | 214 | 220 |
Opbrengst heffingen | 205 | 211 |
Kostendekkendheid | 96,01% | 96,03% |
Toelichting
Een deel van de werkzaamheden is extern uitgevoerd. Voor deze kosten wordt ook btw berekend, maar deze zijn niet opgenomen in de kostenopbouw van de leges.
Leges omgevingsvergunning
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 10.623 | 10.341 |
Overhead | 3.706 | 3.839 |
BTW | 441 | 935 |
Totale kosten | 14.770 | 15.115 |
Opbrengst heffingen | 11.113 | 10.579 |
Kostendekkendheid | 75,2% | 70,0% |
Toelichting
De leges opbrengsten voor de grote bouwprojecten zijn achter gebleven ten opzichte van de begroting. Door de invoering van de BENG-regeling per 1-1-2021 zijn er diverse vergunningaanvragen, die gepland stonden voor 2021, nog in 2020 ingediend en vergund. In 2020 zorgde dat voor een meeropbrengst van de leges.
Daarnaast blijft de prognose achter in verband met de doorwerking van de PFAS- en de stikstofcrisis uit 2020 en door schaarste aan personeel en materiaal (en daardoor stijgende bouwkosten) en onzekerheid over financiering in de bouw.
De wegvallende opbrengst is niet gecompenseerd door lagere lasten. De inzet voor vergunningverlening is nodig voor de afhandeling van de stijgende aanvragen voor kleine (niet kostendekkende) bouwprojecten (verbouwingen, dakkapellen en dergelijke).
Leges Begraafplaatsrechten
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 1.077 | 1.249 |
Overhead | 89 | 97 |
Totale kosten | 1.166 | 1.346 |
Opbrengst heffingen | 1.148 | 1.287 |
Kostendekkendheid | 98,5 % | 95,6 % |
Niet alle kosten die voor het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen worden gemaakt mogen op grond van wet- en regelgeving aan de tarieven begraafplaatsen worden toegerekend. Het totaal van de inkomsten van de begraafrechten dekt 95,6% van de toerekenbare kosten. In 2017 zijn drie nieuwe tarieven toegevoegd. Er kan gekozen worden voor het afkopen voor onbepaalde tijd van de kosten van grafonderhoud voor een (kinder)graf. Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden bij leven een locatie voor een graf te reserveren. In 2021 is twintig keer gekozen voor de afkoop van een grafrecht voor onbepaalde tijd. De inkomsten hiervan zijn in een voorziening grafrechten onbepaalde tijd gestort ter dekking van toekomstige onderhoudslasten.
Leges Brug-, schut- en havengelden
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 1.290 | 1.279 |
Overhead | 240 | 240 |
Toegerekende kosten | 113 | 108 |
Totale kosten | 1.643 | 1.627 |
Opbrengst heffingen | 1.112 | 992 |
Kostendekkendheid | 68% | 61% |
Toelichting
Kosten:
Zijn nagenoeg gelijk aan de begroting.
Opbrengsten:
Inkomsten vanuit de commerciële havens zijn lager door minder overslag.
Leges Markten
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 1.062 | 802 |
Overhead | 144 | 144 |
Toegerekende kosten | 92 | 88 |
Totale kosten | 1.298 | 1.034 |
Opbrengst heffingen | 747 | 456 |
Kostendekkendheid | 58% | 44% |
Toelichting
Opbrengsten:
De vermindering van de opbrengsten marktgelden wordt voornamelijk veroorzaakt door de getroffen coronamaatregelen. De verordening die in het begin van het jaar is afgekondigd voor de non-food markten heeft ervoor gezorgd dat de opbrengsten 0,3 miljoen euro lager zijn dan begroot.
Kosten:
Als gevolg van de corona pandemie zijn extra maatregelen getroffen, waardoor de kosten zijn toegenomen. Hiervoor is een begrotingswijziging opgenomen van 0,3 miljoen euro.
Extra maatregelen betreffen onder andere:
- Het inzetten van verkeersregelaars en handhavers;
- Het faciliteren in (veiligheid-) voorzieningen als huur en onderhoud van toiletvoorzieningen;
- Het plaatsen van desinfectiezuilen;
De gerealiseerde kosten die gerelateerd zijn aan de corona pandemie komen echter uit op 0,2 miljoen euro. Dit levert ten opzichte van de gewijzigde begroting een voordeel op van 0,1 miljoen euro. Daarnaast zijn de overige kosten 0,2 miljoen euro (vooral kapitaallasten lager dan begroot). In totaal een positief resultaat ten opzichte van de begroting van 0,3 miljoen euro.