Bijlagen

Voortgang uitvoering raadsbesluiten

In de jaarstukken rapporteren wij de stand van zaken van de uitvoering van raadsbesluiten die genomen zijn op basis van de rapporten van de Rekenkamer Utrecht, voor zover nog niet afgerond.

Titel

Tekst

Planning/Stand van zaken

Daklozenopvang: knel in de keten

1

Te zorgen voor genoeg capaciteit en meer expertise bij het Stadsteam Herstel, zodat zij een goede en snelle intake bij de toegang tot de daklozenopvang kunnen doen. En te evalueren of de incidentele uitbreiding van capaciteit toereikend is en of deze structureel nodig is.

De incidentele uitbreiding is structureel ingebed bij de inkoop van de basiszorg voor mensen die dakloos zijn in 2020. In 2021 is de basiszorg voor volwassenen en jongvolwassenen die dakloos zijn samen verder gegaan onder de naam Stadsteam BackUp.

2

De registratie en informatievoorziening te verbeteren, zodat goede, actuele sturingsinformatie over cliënten in de keten van opvang en zorg beschikbaar komt.

Zorgned is geïmplementeerd en er wordt aan gewerkt om management informatie uit Zorgned te halen en inzichtelijk weer te geven. Ook wordt nog gewerkt aan het verbinden van de data uit Zorgned aan andere bronnen.

3

Periodiek de huidige praktijk bij de toegang tot de maatschappelijke opvang te toetsen, zodat deze conform de Handreiking landelijke toegankelijkheid van de VNG blijft verlopen.

In 2021 is er een onderzoek gedaan naar de toegang tot de opvang voor jongvolwassenen. Het onderzoek heeft opleverd dat de mysterie guest in Utrecht een plek heeft gekregen in de opvang.

4

Meer prioriteit te geven aan het omvormen van gescheiden nacht- en dagopvang naar 24-uursopvang en daarbij in beeld te brengen welke (extra) kosten hiermee gemoeid zijn.

De reguliere nachtopvang is per april 2020 omgevormd naar 24-uurs opvang. Utrecht heeft met Living Lab ingezet op extra woonplekken omdat wij vinden dat iedereen zo snel mogelijk een normaal dak boven het hoofd nodig heeft met de benodigde ondersteuning. Ondanks de realisatie van 140 extra plekken is er nog steeds een tekort aan betaalbare woningen en is de druk op de opvang niet afgenomen. Daarom opent er 15 maart 2022 opent een extra tijdelijke opvanglocatie aan de Biltstraat die voldoet aan de kwaliteit van opvang zoals beschreven in de visie toekomst van de daklozenopvang (2017) met opvang in eenpersoonskamers. De tijdelijke locatie Stadsbrug waar mensen opgevangen worden in grote slaapzalen zal dan sluiten.

5

Te zorgen voor meer capaciteit om wachtlijsten op te lossen. Daarbij af te wegen of volstaan kan worden met de inzet van extra incidenteel budget of dat structurele uitbreiding noodzakelijk is. Afspraken te maken met zorgverzekeraars om samen te zorgen voor een sneller en duurzaam herstel van daklozen.

In de inkoop 2020 is het wachtlijst budget structureel gemaakt. Daarnaast zijn er extra middelen van het Rijk voor het living lab waarmee wij 200 mensen een huis met begeleiding kunnen geven. Wij zien met de druk op de opvang dat er structureel extra middelen nodig zijn en daar zetten wij in de lobby op in. Er zijn afspraken met Altrecht en Jellinek voor meer samenwerking rond mensen die dakloos zijn.

6

Topprioriteit te geven aan het realiseren van voldoende betaalbare woonruimte. En afspraken te maken met woningcorporaties om de knelpunten in het aanbod van geschikte en betaalbare woonruimte voor de uitstroom van cliënten MO/BW te verlichten.

In het regioplan MO/BW 2017 zijn afspraken vastgelegd voor een extra woningopgave. Voor het deel dat Utrecht stad levert (385 woningen per jaar) zijn in 2019 afspraken vastgelegd in het Plan van Aanpak huisvesting en ondersteuning kwetsbare doelgroepen samen met woningcorporaties en zorgaanbieders, cliënten organisaties en huurderogranisaties. Deze aanpak is in 2021 verbreed naar thuis voor iedereen. Binnen de gemeente wordt integraal gewerkt aan het vraagstuk van huisvesting van kwetsbare doelgroepen. Mede ingegeven door de aanhoudende krapte op de woningmarkt en toenemende vraag (bijvoorbeeld taakstelling statushouders) willen we voorkomen dat aanpakken of doelgroepen met elkaar ‘concurreren’ binnen de gemeente of bij woningcorporaties. De realisatie van de afgesproken aantallen blijkt een moeilijke opgave in 2021 is in Utrecht stad 60% van het afgesproken aantal woningen gerealiseerd. Vanwege het tekort aan betaalbare woonruimte voor alle groepen die dat nodig hebben is de taskforce versneld toevoegen woonruimte ingesteld. Deze taskforce kijkt naar mogelijkheden om tijdelijke extra betaalbare woningen te realiseren.

7

Topprioriteit te geven aan het realiseren van voldoende betaalbare woonruimte. En afspraken te maken met woningcorporaties om de knelpunten in het aanbod van geschikte en betaalbare woonruimte voor de uitstroom van cliënten MO/BW te verlichten.

Het project voorkomen terugval in dakloosheid waarin aanvullende zorgaanbieders en het buurtteam samen werken heeft een tien punten plan ontwikkeld en geïmplementeerd om de kans op terugval in dakloosheid bij een overdrachtsmoment te verkleinen. Daarnaast is met een subsidie van Zonmw het schakelpunt verder ontwikkeld. Het schakelpunt in opgezet om te zorgen voor een zachtere landing in de wijk en gesprek met een ervaringsdeskundige om een realistischer beeld te krijgen van wat het betekent om zelfstandig te wonen. Waarbij naast de voordelen ook onderwerpen als eenzaamheid worden besproken. Daarnaast is er een brede aanpak thuis in de wijk waarin voor een brede groep kwetsbare mensen wordt gekeken welke ontwikkelingen in de wijk nodig zijn om je thuis te voelen in de wijk. Ook wordt de samenwerking van de aanvullende zorg en de informele zorg gestimuleerd door thuis in de wijk en versneld vernieuwen.

8

Het toezicht op de kwaliteit van de geleverde opvang te verbeteren en een steviger eerstelijns toezicht vorm te geven waarin ook de eigen gemeentelijke dienstverlening wordt belicht.

De visie van de gemeente is uitgewerkt in het document Kwaliteit en toezicht in sociaal domein (bijlage bij voortgangsrapportage Wmo, 7 mei 2019, Kwaliteit en toezicht Wmo - Gemeente Utrecht www.utrecht.nl › bestuur-en-organisatie › beleid (google.nl)).

9

De raad te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd en de voortgang daarin.

Wij rapporteerden hierover aan de raad via de jaarlijkse verantwoording.

Rapport Uithoflijn "Samen sturen"

1

Bij de besluitvorming over de start van een groot project een complete en realistische raming van alle kosten aan de Raad te presenteren, zodat wij in het kader van ons budgetrecht de kosten en baten goed tegen elkaar af kunnen wegen. Daarbij ook de kosten te betrekken van relevante nevenprojecten, die nodig zijn voor de realisatie van het project.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

2

Bij een groot project dat ontwikkeld wordt in een complexe omgeving, extra ruimte in de planning en het projectbudget op te nemen voor tegenvallers; niet alleen voor onvoorziene omstandigheden binnen het project, maar ook voor ontwikkelingen buiten de scope van het project, die de kosten en planning kunnen beïnvloeden.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

3

Aan het begin van een groot project het gekozen besturingsmodel eenduidig uit te werken en het consequent toe te passen. Helder vast te leggen wie welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden heeft. Te bewaken dat tijdens de uitvoering van het project volgens de afspraken wordt gewerkt en te zorgen dat periodiek wordt nagegaan of de afspraken nog steeds passend en toereikend zijn. Hierbij te zorgen voor een goede verslaglegging.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

4

Binnen het sturingsmodel te zorgen dat de verschillende rollen van opdrachtgever en opdrachtnemer gescheiden blijven en in de portefeuilleverdeling te voorkomen dat bestuurders bij zulke grote projecten meerdere rollen vervullen. Aileen zo kunnen 'checks and balances' gegarandeerd worden. Te zorgen dat bij de bestuurlijke bezetting van een besluitvormend orgaan als een Stuurgroep alle relevante bestuurlijke verantwoordelijken aan tafel zitten, opdat een goede

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

5

Het gekozen sturingsmodel ‘samen sturen' consequent te hanteren en bij de onderlinge samenwerking steeds de teste voor het project'-principes te volgen, gelet op het gezamenlijke en maatschappelijke belang van het project. Periodiek relevante nevenprojecten te bespreken die de planning en de risico's van het eigen project raken. Te zorgen voor inzicht in de planning en risico's van deze projecten en open te zijn in de samenwerking.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

6

Te zorgen voor borging van de opvolging van adviezen. Bij de inrichting en uitvoering van grote projecten als de Uithoflijn zijn (ongevraagde) adviezen van bijvoorbeeld een Adviesraad van groot belang. Daarom is het goed dat bij grote projecten altijd een adviesraad wordt ingesteld. De Stuurgroep en de Directieraad op te dragen dat zij vastleggen hoe over adviezen en aanbevelingen wordt besloten en dat zij concrete afspraken maken wie voor opvolging verantwoordelijk is. Vooraf vast te leggen dat adviezen die het sturingsmodel of de uitvoering, planning en kosten van het project raken, in ieder geval altijd met de Raad worden gedeeld. De Stuurgroep en de Directieraad op te dragen de voortgang van de opvolging van adviezen en aanbevelingen actief te bewaken.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

7

Er voor te zorgen dat de integrale projectplanning en de voortgangsrapportages zijn samengesteld op basis van alle noodzakelijke integrale voortgangsinformatie over het volledige grote project. De afspraken over de informatievoorziening te bewaken en periodiek te evalueren of de informatievoorziening nog adequaat is.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

8

Te zorgen voor een realistische, tijdige en consistente opstelling van de omvang en voortgang van een groot project v.w.b. de planning, kosten(ontwikkeling) en risico's aan de Raad.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

9

Te zorgen dat de Raad de voor hen relevante adviezen van de Adviesraad ontvangt.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

10

Te zorgen dat voortgangsrapportages binnen een maand aan de Raad gestuurd worden.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

11

Te zorgen dat vanaf de start van een gezamenlijk groot project de informatie-voorziening aan de Raad en de Staten gelijktijdig en gelijksoortig plaatsvindt.

Een van de maatregelen naar aanleiding van het rekenkamer onderzoek UIThoflijn betreft het opstellen van een regeling risicovolle projecten. Daarin wordt een groot deel van de aanbevelingen overgenomen. De eindversie van de regeling is op 17 juni 2021 vastgesteld door de raad.

Werken aan perspectief

1

De effectiviteit van het beleid voor werk en activering in samenwerking met de partners te analyseren.

Passend bij het Utrechtse sturingsmodel zijn we continu in gesprek met onze partners over de effectiviteit van onze dienstverlening. Het samenwerkingsverband ADSU (waar de gemeente als gelijkwaardige partner aansluit) heeft in 2021 een nieuw convenant ondertekend voor vier jaar. De partijen hebben impactdoelen vastgelegd waar we de komende jaren aan werken. Een ander voorbeeld is (duiding)gesprekken met partners in het kader van Werkbeweging, zie Raadsbrief Voortgangsrapportage Actieagenda Werkbeweging . De ervaringswijzer wordt doorlopend ingezet om de cliëntervaringen met het Wmo-aanbod op te halen. Er wordt een pilot voorbereid om ook cliëntervaringen bij kleine aanbieders van Arbeidsmatige Activering inzichtelijk te maken.

2A

Een kadernota Werk en activering op te stellen waarin de verbinding wordt gelegd met de huidige kenmerken van het bestand, de interne en externe dienstverlening en de actuele economische omstandigheden.

Deze aanbeveling is afgehandeld met de vaststelling van de actieagenda Werkbeweging op 5 december 2019.

2B

De raad vroegtijdig te betrekken in het proces bij de totstandkoming van de nieuwe kadernota Werk en activering.

Deze aanbeveling is afgehandeld. Zie voor meer informatie Raadsbrief uitvoeren aanbevelingen rekenkameronderzoek Werken aan Perspectief .

3A

Het inzicht in kenmerken als gezondheid, werkervaring en leef- en inkomenssituatie te verbeteren zodat de aansluiting op het aanbod verbetert. Ook het inzicht in de taalvaardigheid dient verder verbeterd te worden.

De zoektermijn wordt niet meer toegepast voor jongeren en de bijverdienregelingen voor volwassenen is uitgebreid naar jongeren onder 27 jaar, zie Raadsbrief Verruimingen voor jongvolwassenen op gebied van Werk en Inkomen . Er is continu aandacht voor (het vergroten van de) kennis en vaardigheden van onze professionals. We voeren met regelmaat het gesprek over de behoefte van de doelgroep en of het aanbod hierop aansluit of moeten worden aangepast. Met de actieagenda Werkbeweging is er meer tijd om de werkzoekenden te leren kennen en inzicht te krijgen in en aan te sluiten op de persoonlijke situatie van werkzoekenden. In 2021 zijn onze werkmatchers onder andere door partners getraind in inzicht in psychische belemmeringen. Werkmatchers en werkzoekenden krijgen meer inzicht in de belastbaarheid en kwetsbaarheden door medische adviezen en psychologische onderzoeken die door experts worden gegeven. Verder zijn we afgelopen zomer gestart met de MaatWERKTtafel. Tijdens deze wekelijkse doorbraaktafel kunnen werkmatchers een lastige casus inbrengen waarover betrokkenen vanuit verschillende interne disciplines zoals inkomen, werk, schulden en handhaving zich samen buigen. Doel is om middels een doorbraak een stap richting werk of activering mogelijk te maken. Zie voor meer informatie Raadsbrief Voortgangsrapportage Actieagenda Werkbeweging .

3B

Een intensievere aanpak van taalachterstanden te ontwikkelen ter bevordering van maatschappelijke participatie.

WenI en MO bieden een rijk palet voor inwoners in de stad op het gebied van taal. Met de Raadsbrief voortgang plan van aanpak rekenkamerrapport ‘Leren om mee te kunnen doen’ bent u geïnformeerd over de voortgang. Een grote groep van mensen uit arrangement 3 maakt gebruik van aanbod waarin aandacht is voor zowel taalondersteuning, op werk gerichte activiteiten en kennismaking op de arbeidsmarkt. We hebben de trajecten waarbij werk, taal en leren centraal staan voortgezet in horeca, logistiek en de zorg. Ook hebben we samen met Digiwijs een spreekuur georganiseerd om inzichtelijk te maken wat de werkzoekende Overvechter nodig heeft om digivaardig te worden. Meer informatie is opgenomen in Raadsbrief Voortgangsrapportage Actieagenda Werkbeweging .

4A

In de dienstverlening nadrukkelijker rekening te houden met de veranderde persoonlijke situatie en wensen van de uitkeringsgerechtigden.

Het afgelopen jaar is het Rondkomen-gesprek toegankelijk gemaakt voor alle inwoners die een bijstandsuitkering aanvragen. In dit gesprek heeft de inwoner de mogelijkheid om eventuele geldzorgen en financiële vragen te bespreken in relatie tot veranderde persoonlijke situatie waardoor men een uitkering heeft moeten aanvragen. Zie ook Raadsbrief Dashboard WenI eerste kwartaal 2021 . Daarnaast gaan we door met de Werkwinkel in Overvecht en is in november 2021 ook een Werkwinkel in Utrecht Zuidwest gestart met locaties op Kanaleneiland en in Rivierenwijk. De aanpak van de Werkwinkel is uitgaan van de behoefte en droom van de inwoner. Zie ook Raadsbrief Dashboard Weni derde kwartaal 2021 . Toelichting op de behoeftes ten aanzien van scholing bij werkzoekenden (Motie 2019/M52). We hebben de behoefte aan scholing en de redenen dat dit hoger is dan de daadwerkelijke inzet onderzocht. Tevens hebben we een indicator scholing opgenomen in Dashboard WenI. We hebben u hierover geïnformeerd in de Raadsbrief Dashboard WenI vierde kwartaal 2020 . We kijken wat nodig is en past bij de persoonlijke situatie. De wensen van uitkeringsgerechtigden hebben geleid tot aanpassingen in ons aanbod zoals de mogelijkheid voor alleenstaande ouders om uren op te bouwen en combinaties van taal, leren en werk, ontwikkelbanen bij UW en drie maatjesprojecten. Meer informatie over maatjes projecten is opgenomen in Raadsbrief Dashboard WenI derde kwartaal 2021 . Meer informatie hierover is opgenomen in de Tussenrapportage Werkbeweging t/m Q4 2021 bij Dashboardbrief kwartaal 4 2021 .

4B

De huidige omstandigheden te gebruiken om samen met werkgevers meer passende werkplekken te creëren.

In het kader van Werkbeweging wordt samen met werkgevers en andere partners gewerkt aan het creëren van nieuwe banen. U bent hierover geïnformeerd in de Voortgangsrapportage Werkbeweging . In 2021 hebben we onder meer laagdrempelige ontmoetingen met werkgevers georganiseerd. Zie bijlage Tussenrapportage Werkbeweging tot en met Q4 2021 bij Dashboardbrief kwartaal 4 2021 .

5A

De interne en externe samenwerking te intensiveren door het inzicht in elkaars rollen en taken te vergroten, en blijvend te investeren in bekendheid van elkaars aanbod.

Afgelopen jaar is de pilot driegesprekken afgerond. Binnen deze pilot is gewerkt aan een intensievere samenwerking tussen buurtteam en werkmatchers. Hierbij is expliciet aandacht geweest voor vergroten van het inzicht in elkaars taak en rol. Informatie over het vervolg van deze pilot is opgenomen in de Raadsbrief actieagenda Werkbeweging- Resultaten pilot 3-gesprekken en vervolg . Er is doorlopend aandacht voor de bekendheidsvergroting van het activeringsaanbod. Zo is de samenwerking met de Omslag, de organisatie achter www.jekuntmeer.nl, verlengd in 2021 met de ambitie om het aanbod zo vindbaar, volledig en actueel mogelijk te houden. In 2020 en in 2021 hebben bijeenkomsten plaats gevonden voor buurtteammedewerkers over activering en werk. De buurtteams hebben nadrukkelijk aandacht voor activering en werk in hun jaarplan 2022, bijv. met het vervolg op de pilot driegesprekken. Zie volgende aanbeveling

5B

De verschillende passende ondersteuningstrajecten gezamenlijk met de buurtteams en andere samenwerkingspartners verder uit te werken en als gemeente de regie te voeren over het totale traject.

De uitkomsten van de Pilot driegesprekken laten een verstevigde samenwerking tussen werkmatchers en buurtteammedewerkers zien. In 2022 organiseren we ook een wijkgerichte structuur voor werkmatchers waardoor de reguliere werkprocessen tussen buurtteam en WenI makkelijker op elkaar af te stemmen zijn. Meer informatie over het vervolg staat in de Raadsbrief actieagenda Werkbeweging- Resultaten pilot 3-gesprekken en vervolg . Door corona hebben we gemerkt dat we ook heel goed telefonisch contact met werkzoekenden kunnen hebben. Daarom zetten we nu meer in op telefonisch contact om te horen hoe het gaat met inwoners in arrangement 4. De nadruk ligt hierbij op de situatie van de inwoner en (het perspectief) van activeren. Mocht andere ondersteuning nodig zijn, zoeken we contact met ketenpartners zoals het buurtteam. In het kader van Beschermd Wonen is de ontwikkelopgave ‘Activering en persoonlijke ontwikkeling’ geformuleerd, waarin zorgaanbieders naast zorgverlening, continu investeren en aandacht hebben voor activering en persoonlijke ontwikkeling van cliënten. In 2022 wordt de ontwikkelopgave geëvalueerd. Met de opgave ‘Thuis in de wijk’ wordt in 2022 volop ingezet op de samenwerking tussen de sociale basis en de zorgpartijen in de Utrechtse wijken, o.a. door inzet van Sociale Prestatie, Versneld vernieuwen en Vrijwillige Inzet voor elkaar (VIVE). De ambitie is het creëren van een veilige stimulerende en stabiele leefomgeving voor kwetsbare bewoners. Dit leidt tot stabiliteit en een groter perspectief op een stabiele werkomgeving. De inclusieve groepen binnen het Wmo-aanbod (groepen waarin deelnemers, vrijwilligers en vakkrachten participeren) draagt bij aan het gevoel dat iedereen meedoet en erbij hoort.

6

De dienstverlening aan en communicatie met uitkeringsgerechtigden in de arrangementen 3 en 4 te verbeteren door de kennis van het personeel over veel voorkomende problematieken te vergroten en meer aandacht te hebben voor de persoonlijke situatie en individuele zorgvraag.

In aanvulling op de uitvoering van bovenstaande aanbevelingen besteden we specifiek aandacht aan onze communicatiemiddelen. Hierover hebben wij u verleden jaar geïnformeerd via de jaarrekening en de Raadsbrief uitvoeren aanbevelingen rekenkameronderzoek Werken aan Perspectief .

7A

De informatievoorziening aan de raad — in combinatie met de nieuwe kadernota Werk en activering — opnieuw in te richten, zodat de informatie van WenI en MO goed op elkaar en op de beoogde prestaties en effecten van het nieuwe werk- en activeringsbeleid is afgestemd.

Informatie over de Wmo is opgenomen in de stukken van de Planning & Control cyclus. Het monitoren en sturen binnen Werkbeweging is gestoeld op de leest van het Utrechts Sturingsmodel. En in de jaarstukken is informatie opgenomen over Werkbeweging en perspectief op activering.

7B

In samenspraak met de raad en samenwerkingspartners vast te stellen welke indicatoren nodig en realiseerbaar zijn om de effecten en prestaties van het nieuwe werk- en activeringsbeleid te kunnen beoordelen.

We houden zicht op de bewegingen richting werk binnen de actieagenda Werkbeweging. We gebruiken hiervoor model Simons, de Utrechtse manier van sturen en verantwoorden waarbij volgen, spiegelen en leren centraal staat. We hebben u over de wijze waarop we monitoren geïnformeerd in de Raadsbrief Monitor Werkbeweging .

8

De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd en over de voortgang daarin.

Plan van aanpak: Raadsbrief Plan van aanpak rekenkameronderzoek Werken aan Perspectief . Voortgang: Raadsbrief uitvoeren aanbevelingen rekenkameronderzoek Werken aan Perspectief .

Basiseducatie voor volwassenen (taal, rekenen en digitale vaardigheden).

1A

Het inzicht in de omvang van de groepen die nog onvoldoende beschikken over de basisvaardigheden te verbeteren.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

1B

Als gemeente, gelet op de hardnekkigheid en complexiteit van het vraagstuk, toe te werken naar een intensievere en minder vrijblijvende aanpak en een sterkere regie te voeren op de vraag naar en het aanbod van basiseducatie.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

2

Voor de verschillende vormen van basiseducatie concreet geformuleerde doelen op te stellen en deze doelen te koppelen aan de verschillende doelgroepen, waarin ook het beoogde maatschappelijk effect is opgenomen.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

3A

Met educatieaanbieders duidelijker afspraken te maken over meer eenduidige verantwoordingsinformatie, waaronder informatie over klanttevredenheid en voortijdige uitval.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

3B

De informatieverschaffing te stroomlijnen, wat kan helpen bij meer inzicht krijgen in effectiviteit.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

4A

In te zetten op een verbreding van het aanbod, en de benutting daarvan, op het terrein van Nederlands als eerste taal (NT1) en van rekenen en vaker meer indirecte, innovatieve methoden toe te passen om Nederlandstalige laaggeletterden (NT1’ers) te bereiken.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

4B

Als gemeente actiever te sturen op de inzichtelijkheid van het educatieaanbod, zodat samenwerking en doorverwijzing kunnen worden bevorderd.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

5A

Een meer integrale aanpak te ontwikkelen waarin beleidsafdelingen – Maatschappelijke Ontwikkeling, Werk en Inkomen, en Volksgezondheid – tot een gezamenlijke aanpak komen van signalering, doorverwijzing en warme overdracht naar basiseducatie en taalonderwijs.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

5B

De mogelijkheden te benutten die de Participatiewet biedt. Een intensievere aanpak te ontwikkelen om uitkeringsgerechtigden met taalachterstand te stimuleren naar taalles te gaan.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

6A

In te zetten op de kansen die de werkvloer biedt en op een veel grotere rol van werkgevers bij het vergroten van taal- en rekenvaardigheid en digitale vaardigheden: daarbij als gemeente in de rol van werkgever ook zelf het goede voorbeeld te geven.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

6B

In te zetten op de kansen die het onderwijs als vindplaats biedt en zo een nauwere samenwerking tussen onderwijs, de gemeente en de educatieve aanbieders te realiseren.Met als doel: het vergroten van taal- en rekenvaardigheid en digitale vaardigheden van jongeren.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

7A

Ter bevordering van een gelijk speelveld en toetreding van nieuwe aanbieders beleidsregels op te stellen met criteria voor de beoordeling van subsidieaanvragen en het subsidieregister te verbeteren.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

7B

Ter vereenvoudiging van de interne controle op subsidies en inkoop bij de gemeente de subsidie- en inkoopdossiers onder te brengen op één centrale plaats.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

8

De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd.

In het najaar '22 volgt een terugkoppeling aan de raad, zoals genoemd in de Raadsbrief voortgang Plan van Aanpak Rekenkameronderzoek Leren om mee te kunnen doen .

Regie op veiligheid en handhaving. Een onderzoek naar de regie op veiligheid en handhaving in de openbare ruimte in de gemeente Utrecht.

1A

Geen lokale ambities vast te stellen zonder tegelijkertijd ook structureel geld en capaciteit beschikbaar te stellen. Voor de huidige ambities structureel financiële middelen toe te wijzen vanuit Veiligheid voor bijvoorbeeld veiliger verkeer.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

1B

In te blijven zetten op verbreding van de taken van handhavers op het terrein van verkeersveiligheid en het wegnemen van knelpunten in de uitvoering.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

1C

In te blijven zetten op verbreding van de taken van handhavers op het terrein van verkeersveiligheid en het wegnemen van knelpunten in de uitvoering.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

2A

Binnen de gemeente te zorgen voor duidelijke afspraken tussen Veiligheid en de organisatieonderdelen Ruimte en Maatschappelijke Ontwikkeling over gedeelde doelen en opgaven en het aanpakken van bijbehorende knelpunten. En daarbij te onderzoeken of er mogelijkheden zijn de overlegstructuren op lokaal niveau te vereenvoudigen en verder te stroomlijnen waardoor bijgedragen kan worden aan vergroting van de directe inzet van medewerkers in de uitvoering.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

2B

Het opgavegericht werken tussen organisatieonderdelen te bevorderen om de verschillende beleidsterreinen dichter bij elkaar te brengen. Daarbij direct een probleemeigenaar aan te wijzen om te voorkomen dat problemen in de organisatie blijven rondgaan.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

3A

Te zorgen voor een duidelijke verbinding tussen de beleidsmedewerkers van de organisatieonderdelen Ruimte en Maatschappelijke Ontwikkeling, en de gebiedsmanagers Veiligheid, de medewerkers Veiligheid in de wijken en de ketenpartners.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

3B

Bij de gezamenlijke doelen en ambities op veiligheid en handhaving te investeren in de kennisoverdracht aan de uitvoerende medewerkers van Veiligheid in de wijken en aan keten partners en te investeren in de contacten met hen.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

3C

Te onderzoeken of de fijnmazigheid van de uitwerking van het IVP in jaarlijkse wijkveiligheidsprogramma's noodzakelijk is voor het behalen van de doelen en ambities uit het IVP.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

4

Inzicht te geven in de wijze waarop bij de gestelde doelen en prioriteiten/ambities gekomen wordt tot inzet van middelen en capaciteit en welke prestaties en effecten geboekt worden.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

5

Nadere afspraken met de raad te maken over de benodigde monitorings- en verantwoordingsinformatie over veiligheid en handhaving, bijvoorbeeld door het (gezamenlijk) opstellen van relevante indicatoren over prestatie-indicatoren over effecten, inzet en budget per annbitie uit het IVP.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

6

De raad binnen 3 maanden door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd.

Op 8 december 2020 is de Raadsbrief Vervolg Rekenkamerrapport "Regie op veiligheid en Handhaving" verzonden. Het college informeert de Raad daarmee over de wijze waarop de aanbevelingen van de rekenkamer ter harte worden genomen. Er wordt uitvoering gegeven aan verbeteringen langs de lijn van de aanbevelingen van de Rekenkamer. Dat doen we ‘on the job’, door werkenderwijs processen, systemen en samenwerkingsstructuren aan te pakken. Over de voortgang wordt de Raad geïnformeerd als onderdeel van de ‘rijke verantwoording’. In 2021 is een eerste verkenning gedaan/ training uitgevoerd met de methodiek ‘Rijker verantwoorden’ binnen het project Aanpak Zuid onder begeleiding van een gespecialiseerd extern bureau. Het doel is om deze methodiek verder systemisch toe te gaan passen in het dagelijks werk en in de P&C cyclus. De infographic in de jaarrekening 2021 is daarvan al een (eerste) resultaat. Binnen de onlangs door de Raad vastgestelde nota Grenzen Stellen Perspectief Bieden en het nieuwe IVP zal het “Rijker verantwoorden” systemisch worden toegepast om de effecten van het nieuwe beleid te meten.

Zo sterk als de zwakste schakel. Een onderzoek naar de informatieveiligheid in de gemeente Utrecht.

1

De benodigde maatregelen te nemen tegen de technische risico’s die bekend zijn. En daarbij ook de uitkomsten van (interne en externe) pentesten van het rekenkameronderzoek te benutten.

De belangrijkste risico's zijn gekoppeld aan de vervanging van de werkplekken in het kader van Werken 3.0. Op dit moment is de uitrol van de laptops in volle gang, maar nog niet afgerond. Hierdoor kunnen de werkplekken op het stadskantoor nog niet worden verwijderd.

2

Structureel te investeren in het bewustzijn van medewerkers over informatieveiligheid. Daarbij ook aandacht aan tijdelijke en externe medewerkers te besteden.

Het project bewustwording heeft in 2021 een groot aantal activiteiten georganiseerd en er zijn structurele middelen vrijgemaakt om dit te kunnen blijven continuëren en uitbreiden. Een belangrijk onderdeel is een bewustwordings-app. De aanbesteding bevindt zich momenteel in de fase van offerte beoordeling.

3

De procedure voor het melden van beveiligingsproblemen en -incidenten zoveel mogelijk te structureren en verhelderen. Deze breed bekend te maken en (nogmaals) de urgentie ervan te benadrukken.

De procedures zijn opnieuw bekeken en bij de belangrijke stakeholders gepresenteerd en via Intranet verspreid. Daarnaast krijgen alle nieuwe medewerkers hier een welkomsmail over. In de toekomst willen we dit ook meenemen in de app die aanbesteedt wordt (zie 6.2).

4

De beveiliging van gemeentelijke gebouwen te verbeteren om de toegang voor onbevoegden te voorkomen.

Vanuit informatiebeveiliging en fysieke beveiliging is gewerkt aan een dreigingsanalyse voor het stadskantoor zoals deze ook is gedaan voor het stadhuis. Deze is in concept gereed. Aan de hand van deze analyse worden maatregelen bepaalt.

5

Het uitvoeren van de maatregelen in de roadmap te versnellen. Voor verdere maatregelen is het ook nodig om na te gaan of eerder getroffen maatregelen hebben gewerkt. Daarbij het extra geld voor gegevensbescherming en de uitbreiding van de DISO-capaciteit effectief in te zetten. Ook binnen de organisatieonderdelen te zorgen voor voldoende capaciteit.

We zien dat de financiële middelen en extra capaciteit vanuit het programma helpen om achterstanden aan te pakken. Desondanks zijn de middelen nog onvoldoende om de ambities waar te maken en mee te groeien met de toenemende vraag naar maatregelen en beheer.

6

Alle benodigde risicoanalyses uit te voeren om een totaalbeeld op te kunnen maken van de huidige stand van de risico’s. Daarbij de inzet van de extra DISO-capaciteit te benutten.

De extra capaciteit heeft ervoor gezorgd dat de achterstanden op de planning grotendeels zijn weggewerkt. We zien wel dat met het volwassener worden van de organisatie constant nieuwe applicaties en processen in beheer worden gebracht die ook weer geanalyseerd moeten worden. Hierdoor zijn we nog niet op de gewenste 100%. We hebben echter wel meer analyses uitgevoerd dan dat er ten tijde van het rekenkameronderzoek als noodzakelijk werden beschouwd.

7

Het toezicht op en de technische beveiligingsmaatregelen voor informatieveiligheid in de thuiswerksituatie te verbeteren.

Zie antwoorden 6.1 en 6.2. De technische uitrol van Werken 3.0 loopt momenteel, maar is nog niet afgerond. Als gevolg daarvan zijn er nog belangrijke restrisico's. Daarnaast moeten we rond bewustwording nog de reeds eerder genoemde stappen zetten.

8

De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd.

Gerealiseerd. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkameronderzoek de raad een plan van aanpak toegezonden. De Rekenkamer heeft daarop op 2 september 2021 een reactiebrief naar de raad en het college gezonden. In de reactiebrief meldt de Rekenkamer dat het plan van aanpak binnen de gestelde termijn van 6 weken na de raadsbehandeling door het college aan de raad is toegestuurd.

Grip op energietransitie. Een onderzoek naar de beïnvloedingsmogelijkheden van de gemeente bij concrete projecten.

1

Te zorgen voor een samenhangende visie en goede onderbouwing van de 50 à 60 projecten in het Uitvoeringsprogramma Energietransitie.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

2

Meer aandacht te besteden aan monitoring en evaluatie, zodat de doeltreffendheid van de projecten beter inzichtelijk kan worden gemaakt.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

3

De doelen en prestatie-indicatoren van de projecten helder, eenduidig en toetsbaar (SMART) te formuleren.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

4

Ervoor te zorgen dat projectplannen alle benodigde onderdelen bevatten en het gemeentelijk format voor een projectplan toe te passen, of een onderbouwde keuze te maken om ervan af te wijken.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

5

Vast te stellen hoe invulling wordt gegeven aan participatie van burgers in de projecten van het Uitvoeringsprogramma Energietransitie en op structurele wijze feedback van burgers te verzamelen.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

6

De informatie uit monitoring en evaluatie te benutten voor het bijstellen van de projecten in het uitvoeringsprogramma.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

7

Als gemeente richting burgers duidelijk te maken wat de gemeente kan betekenen voor bewonersinitiatieven die zich richten op de energietransitie.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

8

In samenspraak met de raad/woordvoerders energie vast te stellen hoe de informatievoorziening van het Uitvoeringsprogramma Energietransitie eruit moet (komen te) zien.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

9

De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd.

In behandeling. Het college heeft naar aanleiding van het rekenkamerrapport op 8 maart een brief verzonden naar raad met daarin het plan van aanpak waarin staat hoe we aan de slag gaan met de aanbevelingen. We op drie manieren aan de slag. We gaan zorgen voor een samenhangende visie met bijbehorend beleid waarin alle programma’s en projecten een plek hebben. Deze samenhangende visie noemen we de energievisie en deze wordt in Q4 2022 ter besluitvorming aangeboden. Tegelijkertijd willen wij het projectmatig werken voor de opgave energie systematischer, zichtbaarder en explicieter maken. Onderdeel hiervan vormt de verantwoordingscyclus. In de voortgangsrapportage die in Q2 2022 naar de raad wordt gestuurd, gaan we de eerste verbeteringen doorvoeren. En als laatste willen op systematische wijze burgerparticipatie toepassen en duidelijk maken wat bewonersinitiatieven vanuit de gemeente kunnen verwachten.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22