2. Kwalitatief goed onderwijs

2.1 Alle Utrechtse leerlingen van 0-12 jaar bereiden zich voor op het behalen van een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten

P2.1.1 Voorbereiden van leerlingen op hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school

Voorschoolse educatie
Het afgelopen jaar is extra ingezet op het verbeteren van het proces van de toeleiding van kinderen naar de voorschool. Als gevolg van de coronamaatregelen was er minder fysiek contact mogelijk, wat de toeleiding naar de voorschool lastiger maakte.

Daarnaast is extra ingezet op de ondersteuning van kinderen die iets meer op de groep nodig hebben om deel te kunnen nemen aan voorschoolse educatie. Hierin hebben we nauw samengewerkt met de kernpartners Buurtteam, Jeugdgezondheidszorg en het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs en ook met KOOS en Spoor030. Ook hebben we met verschillende initiatieven gericht ingezet op het jonge kind in de wijk, zoals via de Krijtclub. Hierbij zijn inwoners en professionals in de wijk betrokken.

Verbindingen tussen leefwerelden
Binnen het project Urban Education onderzoekt een projectgroep bestaande uit basisschooldocenten uit Overvecht en onderzoekers van lerarenopleidingen van de Marnix Academie en Theo Thijssen wat er écht nodig is voor het lesgeven in de grootstedelijke context.
Verbindingen tussen leefwerelden brengen we ook tot stand in de brede school.

Corona
De samenwerking tussen de kernpartners zorgde ervoor dat snel en adequaat geschakeld is bij het opvangen van kwetsbare leerlingen tijdens de lockdowns. In 2021 is gestart met de versterking van de kernpartneraanpak in het primair onderwijs, met daarbij extra aandacht voor de rol van de jeugdgezondheidszorg en de aansluiting op de sociale basis en aanvullende zorg.

Onderwijsimpuls
We zien in 2021 een afname in het aantal subsidieaanvragen voor de onderwijsimpuls. Scholen hebben hun handen vol aan de voortgang van het onderwijs onder steeds veranderende corona-maatregelen. De ruimte om te werken aan toekomstgericht professionaliseren en onderwijs ontwikkelen neemt tijdelijk af.

NPO
Begin van het kalenderjaar maakte de minister van OCW bekend extra geld uit te trekken voor achterstanden bij leerlingen. Ook de lokale overheden kregen middelen om aanvullend een programma te ontwikkelen voor de sociaal emotionele ontwikkeling van jeugd. Sinds september 2021 wordt gewerkt aan een Staat van de Jeugd Utrecht. Deze verschijnt in het eerste kwartaal 2022, waarna gesprekken met partners gevoerd worden om de inzet van gemeentelijke middelen te bepalen.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22