1. Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam

1.1 Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam

P1.1.1 Begeleiden en faciliteren van werkzoekenden, waarbij we streven naar regulier, betaald werk, werken met tijdelijke subsidie of werken met behoud van uitkering

Samenwerking arbeidsmarktregio Midden Utrecht
Met ingang van 1 januari 2021 is de SUWI wet gewijzigd, waardoor we in de arbeidsmarktregio op een aantal vlakken intensiever met elkaar zijn gaan samenwerken. Dit heeft geleid tot mooie resultaten: onder andere de website van het regionale werkgeversservicepunt is online www.wspmiddenutrecht.nl , werkprocessen binnen het WSP zijn verbeterd en er zijn afspraken gemaakt over een geharmoniseerde jobcoachingsregeling in de regio.

Integrale opgave jongvolwassenen
WenI heeft gekeken naar wat er nodig is om maatwerk structureler mogelijk te maken, via een ‘reguliere route’ en voor de grote groep jongeren. Maatwerk op adressen, werk en uitkering wordt zo steeds vaker het uitgangspunt, in plaats van een doorbraak. Belangrijke thema’s waarbij dit maatwerk aan de orde is zijn:

  • Inzet van vrijwilligersvergoedingen als compensatie voor het (tijdelijk) in huis nemen van dak- en thuisloze jongeren en jongvolwassenen, denk aan crisisopvang in het eigen netwerk.
  • Het ontwikkelen van een eventuele woonkostentoeslag, die het mogelijk moet maken om woningen boven de toeslaggrens voor jongeren onder de 23 jaar, betaalbaar te maken.
  • Maatwerk binnen de kostendelersnorm wanneer het alternatief is dat een jongere het ouderlijk huis moet verlaten zonder alternatief op een andere woning.
  • Verkennen van een uitbreiding van de jongerennorm.

De pilot liep van 2019 tot en met 2021. We hebben in de afgelopen twee jaar veel meer casuïstiek besproken dan verwacht, meer dan 80 vastzittende casussen werden voorgelegd, en hebben dus ook meer jongeren geholpen met een doorbraak dan het oorspronkelijke doel van 30 casussen in 2 jaar.

Veranderopgave inburgering
In 2021 zijn onze WenI activiteiten ter voorbereiding op de nieuwe Wet Inburgering, de totaalaanpak ‘doorgaande lijn’, voortgezet en uitgebreid. De Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) is ontwikkeld op basis van de Utrechtse ambitie waarmee we inburgeraars in een vroegtijdig stadium kennis te laten maken met de Nederlandse arbeidsmarkt (oriëntatie). We zetten duale trajecten (combinaties van taal, opleiding en werk) in. Het huishoudboekje is toegepast voor het financieel ontzorgen (wettelijke plicht) van de statushouders. Bij het programma Ondersteuning op Maat staat de verantwoording op de volledige veranderopgave Inburgering.

Werkbeweging
Ook in 2021 hebben we, net als in 2020, vanuit de actieagenda Werkbeweging samen met werkzoekenden, werkgevers en partners in de stad, ingezet om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt een beweging richting werk te kunnen laten maken. We hebben, ook tijdens de coronamaatregelen, werkzoekenden persoonlijke aandacht, begeleiding en maatwerk geboden. En we zijn continu in gesprek geweest met werkgevers om onze doelgroep passende plekken te kunnen bieden en werkgevers daarbij te ondersteunen.

In 2021 hebben we speciale aandacht gegeven aan het organiseren van laagdrempelige ontmoetingen met werkgevers, het vormgeven van nieuwe vormen van dienstverlening zoals maatjesprojecten en MaatWERKTtafel, vergroten van digitale vaardigheden, inzet scholing, het bespreekbaar maken van vooroordelen en discriminatie en initiatieven in het kader van Regio Deal vitale wijken. Hiermee hebben we geïnvesteerd in het creëren van (gelijke) kansen voor inwoners, het versterken we een inclusieve arbeidsmarkt, met andere woorden de arbeidsmarkt dichterbij. We zien dat de persoonlijke aandacht werkt, de tevredenheid van onze werkzoekenden met onze dienstverlening is afgelopen jaar groeit. In de tussenrapportage Werkbeweging tot en met kwartaal 4 2022 zijn we uitgebreider ingegaan op deze speerpunten, opgedane inzichten en het totaal aantal bewegingen richting werk.

Perspectief op activering
Voor de 4500 inwoners die in arrangement 4 zitten is afgelopen jaar de dienstverlening richting activering anders georganiseerd. We hebben inzichten op gedaan tijden het digitale corona tijdperk en kunnen daardoor de dienstverlening voor deze inwoners beter inzetten, vanuit het perspectief inwoners centraal en iedereen in beeld. Met alle inwoners in deze doelgroep is ten minste één keer per jaar telefonische contact. De nadruk ligt hierbij op de situatie van de inwoner en (het perspectief) van activeren. Blijkt er een hulpvraag te zijn of signaleren wij aanknopingspunten voor een verder gesprek dan wordt de inwoner uitgenodigd in de wijk. Hier krijgen zij een gesprek met een werkmatcher en kan, indien gewenst, een plan van aanpak worden opgesteld. We zoeken hier nadrukkelijk de samenwerking met ketenpartners zoals het buurtteam.

Daarnaast is in 2021 de pilot drie-gesprekken afgerond. De uitkomsten van de Pilot drie-gesprekken laten een verstevigde samenwerking tussen werkmatchers en buurtteammedewerkers zien. We zien zowel meerwaarde voor onze inwoners als voor het werkplezier van onze medewerkers: de pilot levert betrokken professionals veel energie op. Inwoners voelen zich gehoord en gesteund, ervaren meer gezamenlijkheid in planvorming. Dit levert rust op voor inwoners, doordat ze zich minder druk maken over hun inkomen en ondersteuning (kunnen) ontvangen van het Buurtteam. Met behulp van een drie-gesprek komen professionals met inwoners sneller tot een afgestemd plan.

Een dienstverband voor beschut werk
Het contract met UW om beschut werk te bieden, hebben we voortgezet. Twee dedicated werkmatchers hebben mensen begeleid en toegeleid naar het voortraject bij UW, waarin gekeken wordt of mensen in aanmerking komen voor een positieve indicatie en gemotiveerd zijn voor een beschutte werkplek. Daarnaast hebben zij voorlichting verzorgd over beschut werk aan inwoners en partners in de stad. In 2021 zijn er 27 mensen aangemeld voor het voortraject beschut werk. Er zijn tien mensen gestart op een beschutte werkplek. In 2021 werkten er in totaal 47 mensen op een beschutte werkplek.

Corona

Werkbeweging
Een van de kernaspecten van Werkbeweging is persoonlijke aandacht. Tijdens Corona hebben we dit voortgezet onder andere door telefonisch contact en beeldbellen. We konden dit jaar meer dan verleden jaar werkzoekenden ook face-to-face spreken. Inwoners konden daarbij zelf aangeven bij welke vorm van contact zij zich het meest prettig voelden. Ook dit jaar ging door Corona de aandacht nog nadrukkelijker uit naar de gezondheid, het welbevinden en de thuissituatie van werkzoekenden en eventuele ondersteuning die daarbij nodig is. Verder is in 2021 wederom hard gewerkt om de dienstverlening te kunnen blijven aanbieden. Met werkgevers en andere partners is er voor gezorgd dat werkleertrajecten en andere vormen van ondersteuning zoveel als mogelijk (digitaal) of in aangepaste vorm konden doorgaan al was het met minder deelnemers dan voor Corona.

Regionaal Mobiliteitsteam
Onze arbeidsmarktregio heeft nu ruim een jaar een operationeel Regionale Mobiliteitsteam (RMT). Het RMT Midden-Utrecht heeft als doelstellingen om werknemers, werkzoekenden en ondernemers te faciliteren om een soepele overgang van werk(loosheid) in krimpsectoren naar werk richting kansrijke sectoren te maken. Dit wordt gedaan door het aanbieden van samenhangende dienstverlening door een team van vakbonden, VNO-NCW, UWV, gemeenten, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en onderwijspartners. In het team zijn de expertises en het netwerk van de partners gebundeld. De partners stemmen onderling af, bespreken casussen en bieden aanvullende (ontschotte) dienstverlening. De klantstroom van werkgevers en werkzoekenden richting het RMT is op gang gekomen. Verder worden de signalen vanuit het Werkgeverservicepunt over bedrijven en werknemers die geraakt zijn door de crisis naar het RMT doorgeleid.

Hallo Werk
We hebben in 2021 geïnvesteerd in extra ondersteuning voor nieuwe werkzoekenden die een bijstandsuitkering aanvroegen of een TOZO-uitkering ontvingen (met interesse in tijdelijk of aanvullend werk in loondienstverband) zodat we hen snel (waar mogelijk digitaal) weer aan het werk kunnen helpen. Via het digitale platform Hallo Werk met een klantprofiel dat naast een cv ook inzicht gaf in talenten en competenties van de werkzoekenden, kon men zelfstandig op zoek naar passend werk. Ook werkgevers die op zoek waren naar personeel konden via HalloWerk de werkzoekenden benaderen voor hun vacatures (61 werkgevers werken met Hallo Werk). Medio 2021 is de pilot digitale dienstverlening Hallo Werk afgerond en geëvalueerd. De resultaten en ervaringen van werkzoekenden en werkgevers waren positief en gaven aanleiding om deze zelfservice dienstverlening aan zelfredzame burgers voort te zetten. In 2021 zijn 145 succesvolle matches gerealiseerd die hebben geleid tot een arbeidsovereenkomst. Daarnaast hebben ongeveer 80 werkzoekenden door de dienstverlening Hallo Werk geen beroep hoeven doen op een uitkering.

Samenwerking uitzendbureaus
In 2021 hebben we onze samenwerking met uitzendbureaus gecontinueerd. Er zijn ongeveer 120 mensen gestart met het traject waarin zij samen met de uitzendbureaus zich oriënteren op werk. Eveneens ongeveer 120 mensen hebben in 2021 met ondersteuning van uitzendbureaus betaald werk gevonden. Voor wie dit wil, kan en passend is, was daarbij specifiek aandacht voor werk in toekomstbestendige sectoren. Gezien de lagere instroom in de bijstand dan verwacht dekken we de kosten van deze inzet in 2021 met het reguliere re-integratiebudget

P1.1.2 Organiseren van betaald werk voor personen die behoren tot de doelgroep van de Wsw (begeleid werken of wsw-dienstbetrekking)

Met de invoering van de Participatiewet (1 januari 2015) is de toegang tot de Wsw (Wet sociale werkvoorziening) beëindigd. Sindsdien daalt het personeelsbestand als gevolg van uitstroom gestaag. In 2021 is het bestand verder gedaald naar 600 Dit ligt lager dan de definitieve prognose van het Rijk van 614.
UW Holding B.V. heeft in 2021 verder gewerkt aan de in het ondernemingsplan UW 2018-2022 opgenomen doelstellingen en actielijnen.  De 2e voortgangsrapportage is eind 2021 naar de gemeenteraad gestuurd samen met een verkenning  naar toekomstscenario’s UW door bureau Berenschot. De informatie uit beide stukken worden verwerkt in het nieuwe Ondernemingsplan UW 2023-2026. In de 2e helft van 2021 is extra ingezet gepleegd op het aanleveren van kandidaten voor de ontwikkelbanen bij UW.

Corona
De coronacrisis heeft ook in 2021 doorgewerkt op de werkzaamheden van UW. In vergelijking met 2020 is de impact wel anders. De coronacrisis uitte zich vooral in andere marktomstandigheden zoals op onderdelen een lagere vraag en logistieke problemen met de aanlevering van onderdelen.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22