In 2021 hebben we de volgende projecten opgeleverd:
- De Nachtegaalstraat opnieuw ingericht.
- De fietsonderdoorgang onder het spoor ter hoogte van de Locomotiefstraat (Cartesiusdriehoek).
- Het kleine knelpunt Laan van Minsweerd om veilig fietsen in twee richtingen te faciliteren.
- De herinrichting van het Malieblad.
Daarnaast hebben we de voorbereidingen gestart voor:
- Snelfietsroutes naar Amersfoort, Nieuwegein, Veenendaal en naar Woerden.
- De herinrichting van de Bastionweg.
- De brug over de Leidsche Rijn bij Den Hommel.
- De studie naar de locatie/ligging van de brug in het verlengde van de Mytylweg over de Kromme Rijn.
- De twee fietsroutes uit het No Regret pakket met onze Uned partners, te weten de Route om de Zuid en de Route om de Noord.
- Voor een mogelijke verbreding van de fietsverbinding over de Demkabrug.
- We zijn gestart met een fietsonderdoorgang in het verlengde van de Boorstraat.
We zijn gestart met de uitvoering van de herinrichting van de Burgemeester Reigerstraat. Voor de herinrichting van de Maliebaan, als laatste onderdeel van de Heerenroute, is het integraal programma van eisen in het college vastgesteld. We hebben de definitieve uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad voorbereid. Om goed te kunnen sturen hebben we in het voetgangersgebied meerdere passantentellers geïnstalleerd. Ook is de positie van voetgangers verbeterd op de Tolsteegbarriere na herinrichting van het plein.
We hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor de snelfietsroute IJsselstein – Utrecht en een Intentieovereenkomst voor de snelfietsroute Utrecht – Hilversum. Voor het deeltraject van de snelfietsroute naar Woerden (kruispunt Zandweg/Europaweg) heeft het IPvE/FO ter inzage gelegen. Verder is de planvorming gestart voor de snelfietsroute Utrecht – Houten.
Ten opzichte van de beoogde planning en begroting wijken we af op de volgende projecten:
- We zijn niet gestart met de uitvoering van de Westerkade/Oosterkade, omdat het voorlopig ontwerp meer tijd heeft gekost dan gedacht.
- Voor het project Weerdsingel Oostzijde hebben we een verdiepingslag met omwonenden gemaakt waardoor de planvorming langer doorloopt.
- Het project de fietsroute langs de Vecht tussen de Rode Brug en de David van Mollembrug staat on hold omdat de kademuren eerst hersteld moeten worden
- De planvoorbereiding voor de alternatieve fietsverbinding door Rijnsweerd naar het USP duurt mede door aanvullende externe onderzoeken langer dan verwacht. We verwachten eind 2022 de aannemer te kunnen selecteren en begin 2023 te starten met de uitvoering.
- Gelijktijdig en in lijn met het nieuwe mobiliteitsplan 2040 werkten we aan het variantenonderzoek voor de Zuidpoort (gebied tussen Ledig Erf en Vondellaan). Naar aanleiding vande studie heeft de Raad verzocht naar twee varianten nader onderzoek te doen. Gezien deze vervolgstudie hebben we in 2021 niet kunnen starten met het startdocument Ledig Erf/Vondellaan. Op basis van vervolgonderzoek starten we naar verwachting in het najaar van 2022 met het ontwerp van het Ledig Erf en de Vondellaan.
Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de uitvoering van dit programma.