Wat heeft dat gekost?
x€1.000 | |||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2020 | Nominale | Actuele | Realisatie 2021 | Verschil | Actuele begroting 2022 | ||
Baten | |||||||||
04-1-1-1 | Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger | 2.773 | 2.460 | 200 | 4.005 | 3.756 | -249 | 5.446 | |
04-1-1-2 | Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer | 2.762 | 3.255 | 1.968 | 4.315 | 1.091 | -3.224 | 5.126 | |
04-1-1-3 | Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer | 90 | 14 | 155 | 156 | 211 | 55 | 0 | |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 672 | 682 | 652 | 1.772 | 1.032 | -740 | 321 | |
Totaal Baten | 6.297 | 6.412 | 2.975 | 10.248 | 6.090 | -4.158 | 10.893 | ||
Lasten | |||||||||
04-1-1-1 | Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger | 6.332 | 2.463 | 8.562 | 7.714 | 6.634 | 1.079 | 16.947 | |
04-1-1-2 | Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer | 11.018 | 12.512 | 7.961 | 14.309 | 8.682 | 5.627 | 18.256 | |
04-1-1-3 | Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer | 3.286 | 3.278 | 2.837 | 1.445 | 977 | 467 | 1.474 | |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 3.704 | 2.283 | 3.007 | 4.905 | 3.445 | 1.460 | 1.619 | |
04-1-1-5 | Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | 524 | 388 | 0 | 232 | 122 | 109 | 109 | |
Totaal Lasten | 24.864 | 20.924 | 22.367 | 28.603 | 19.862 | 8.742 | 38.405 | ||
Saldo baten en lasten | -18.567 | -14.511 | -19.393 | -18.355 | -13.772 | 4.583 | -27.512 | ||
Mutaties reserves | |||||||||
Toevoeging reserves | 15.735 | 15.735 | 12.912 | 22.099 | 22.099 | 0 | 15.131 | ||
Onttrekking reserves | 9.636 | 6.528 | 11.193 | 10.641 | 8.700 | -1.941 | 16.386 | ||
Saldo na mutaties reserves | -24.667 | -23.718 | -21.111 | -29.813 | -27.171 | 2.642 | -26.256 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
| Afwijking wordt toegelicht | ||
---|---|---|---|
Afwijking hoeft niet te worden toegelicht |
Algemene toelichting
Het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) geeft inzicht in alle geprogrammeerde maatregelen en projecten uit de opgave Mobiliteit en het beschikbare budget tot en met 2040. Bovenstaande begrotings- en realisatiecijfers zijn een jaarsnede van deze meerjarige investeringsprojecten, die zijn gebaseerd op de actuele uitvoeringsplanning (het kasritme). In de jaarlijkse verantwoording rapporteren we over de afwijkingen van de begrote planning van de projecten in het huidige jaar. De voor- en nadelen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid.
De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning kunnen ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten naar de toekomstige jaren. Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen. Deze voor- en nadelen worden betrokken bij de herprogrammering van het MPB in het volgende jaar. Meer informatie over af te sluiten projecten in 2021 is terug te vinden in de bijlage ‘Af te sluiten investeringen’.
x € 1.000 | |
Toelichting | Bedrag |
Baten | |
04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger | |
De subsidie vanuit RandstadSpoor (RSS) voor het onderzoek naar verdere uitbreiding fietsparkeren Station Overvecht (onderdeel van het project Fietsparkeervoorzieningen overige stations) is afgerond. Het project is goedkoper geworden waardoor er ook minder subsidie is ontvangen (0,266 miljoen euro). Daar staat een hogere RSS subsidie voor het project Knoopontwikkeling Station Utrecht Vaartsche Rijn tegenover in verband met hogere kosten (0,116 miljoen euro). Lagere baten dan begroot doordat we het project fietsroute richting Lunetten activeren in plaats van dat we de baten in de exploitatie nemen. De lasten en baten voor het project Fietsmaatregelen richting USP zijn lager in verband met vertraging bij de uitvoering. Er is een niet begrote bijdrage voor het project fietsenrekken bij bushaltes Papendorp ontvangen | -150 -60 -133 94 |
Totaal | -249 |
04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik Openbaar Vervoer | -78 |
Zie toelichting bij de lasten | -3.146 |
Totaal | -3.224 |
04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand Autoverkeer | |
De baten zijn hoger dan begroot doordat voor het project gemeentelijke inzet Ring de bijdrage van Rijkswaterstaat voor de gemaakte onkosten in 2020 en een voorschot over 2021 zijn ontvangen. | 55 |
Totaal | 55 |
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen Luchtkwaliteit | |
Er zijn lagere baten uit de Rijkssubsidie Schone Lucht Akkoord doordat er minder lasten zijn in 2021. Er zijn minder aanvragen op de subsidieregeling sloop Dieselvoertuigen binnengekomen, waardoor er minder kosten zijn gemaakt die onder de Rijkssubsidie Schone Lucht Akkoord konden worden verantwoord (0,380 miljoen euro). De uitvoering van de overige maatregelen die onder deze Rijkssubsidie vallen, waaronder de (vermindering) Houtstookcampagne, Walstroompunten en Bouwwerktuigen, hebben lagere lasten in 2021. De Rijkssubsidie loopt door in 2022. | -740 |
Totaal | -740 |
Totaal baten | -4.158 |
x € 1.000 | ||
Toelichting | Bedrag | |
Lasten | ||
04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger | ||
De lasten zijn lager dan begroot omdat we op basis van de nota Beheer Openbare Ruimte vier projecten nog moeten activeren in 2021. De kosten zijn hierdoor niet meer zichtbaar in de exploitatie, maar komen op de balans bij onderhanden werk. Ter dekking van de toekomstige kapitaallasten storten we een bijdrage in de vaste activa reserve. Het gaat om de projecten fietsmaatregelen om de Zuid (fietsroute Lunetten) en Noord, Jutfaseweg en de Mythylbrug. Vanuit de middelen schaalsprong fiets hebben we alvast een begin gemaakt met het onderzoek Boorstraattunnel. In de VJN 2021 is 0,5 miljoen euro gereserveerd voor dit onderzoek. Voor het project fietsenrekken bij bushaltes Papendorp zijn kosten gemaakt. Hiervoor is een provinciale bijdrage ontvangen (zie toelichting baten). | 397 -213 -113 | |
Bij de jaarafsluiting worden 3 projecten afgesloten met per saldo een positief resultaat van 1,162 miljoen euro. Het gaat om het project Oosterspoorbaan, herinrichting Lange Nieuwstraat/Wijde Doelen en fietsvoorzieningen RSS overige stations. Meer informatie over af te sluiten projecten is terug te vinden in de paragraaf ‘af te sluiten investeringen’. Overige verschillen die samenhangen met vertragingen en versnellingen in de uitvoering en uitgaven van projecten (kasritme). | 1.162 -154 | |
Totaal | 1.079 | |
04-1-1-2 uitvoeren maatregelen gebruik Openbaar Vervoer | ||
Lagere lasten en baten doordat:
De definitieve eindafrekening van de Allonge Uithoflijn leidt tot een extra voordeel van 0,956 miljoen euro in 2021. Het totale voordeel bij de afsluiting van dit project komt daarmee op 3,355 miljoen euro. Zie verder de toelichting in de paragraaf ‘af te sluiten investeringen’. Overige verschillen bij de investeringen Openbaar Vervoer hangen samen met vertragingen en versnellingen in de uitvoering. De belangrijkste afwijking komt doordat er nog geen start gemaakt is met de Linschotensingel en Diamantweg omdat de raad heeft aangegeven dat er eerst nader onderzoek moet plaats vinden. De belangrijkste afwijkingen binnen het budget voor wettelijke en reguliere taken worden veroorzaak door:
De lasten voor het coronacrisisteam in de openbare ruimte zijn 0,399 miljoen euro hoger dan begroot. Zie de toelichting onder corona. | 3.164 956 395 1.511 -399 | |
Totaal | 5.627 | |
04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand Autoverkeer Bij de jaarafsluiting wordt een aantal projecten afgesloten met per saldo een positief resultaat van 0,538 miljoen euro. Het gaat om de projecten bijdrage expeditiebrug Jaarbeurs en bijdrage ontsluiting Fort de Gagel. Zie verder de toelichting in de paragraaf 'af te sluiten investeringen'. Overige verschillen hangen samen met vertragingen en versnellingen in de uitvoering van projecten. | 538 -71 | |
Totaal | 467 | |
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen Luchtkwaliteit | ||
De lasten voor de maatregelen Aanpak Luchtkwaliteit zijn lager dan begroot. Op de subsidieregeling sloop Dieselvoertuigen minder aanvragen zijn binnengekomen dan verwacht (0,720 miljoen euro). Voor de overige luchtmaatregelen (vermindering Houtstook, Bouwwerktuigen) zijn enkel de gemeentelijke middelen besteed. Zowel de uitvoering als de besteding van de in 2021 ontvangen rijkssubsidie vanuit het Schone Lucht Akkoord, lopen door in 2022 en 2023 (0,740 miljoen euro). | 1.460 | |
Totaal | 1.460 | |
04-1-1-5Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | ||
De lasten van de maatregelen in het kader van goederenvervoer zijn lager dan begroot. Er zijn minder aanvragen toegekend voor de subsidieregeling procesinnovatie duurzaam goederenvervoer (0,045 miljoen euro). Daarnaast zijn de stadsgesprekken en kennissessies die worden uitgevoerd in samenwerking met het logistiek platform Utrecht door de coronamaatregelen uitgesteld naar 2022. Samen met overige mutaties op goederenvervoer resulteert dit in 0,056 miljoen euro aan lagere lasten. | 109 | |
Totaal | 109 | |
Totaal lasten | 8.742 |
De onttrekkingen uit de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve zijn samen 1,941 miljoen euro lager dan begroot, waardoor er per saldo een voordelig resultaat van 2,642 miljoen euro zichtbaar blijft. Dit voordelige resultaat is opgebouwd uit een voordeel op wettelijke en reguliere taken van 0,752 miljoen euro en per saldo lagere lasten van projecten bereikbaarheid waarvan verrekening met de reserve Bereikbaarheid plaatsvindt.
Corona
De coronamaatregelen hadden gevolgen voor de uitvoering van dit programma.
Onderwerp | Iv3 | Meer | Niet gerealiseerde | ||
---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Lasten | baten | ||
Coronacrisisteam in de openbare ruimte | 2.1 | 399 | -78 |
Toelichting
Het coördinatieteam, dat maatregelen voor Corona in de Openbare Ruimte coördineert, heeft de werkzaamheden in 2021 voort moeten zetten. De totale kosten voor dit team en de genomen maatregelen voor de naleving van de 1,5 meter basisregeling in de Openbare Ruimte bedroegen in 2021 1,5 miljoen euro. Dat is 0,399 miljoen euro meer dan de inschatting bij de tweede bestuursrapportage. Dit komt doordat de coronamaatregelen in het najaar weer zijn aangescherpt, wat tot extra inzet heeft geleid. Het grootste deel van de kosten (0,9 miljoen euro) betreft inzet van publieksbegeleiders op drukke punten in de binnenstad en in parken. Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor monitoring en kleine fysieke aanpassingen in de openbare ruimte (0,1 miljoen euro) en personele kosten voor het coronacrisisteam (0,4 miljoen euro).
Vanuit specifieke uitkering Tijdelijke ondersteuning toezicht en handhaving is een bedrag van 0,422 miljoen euro als opbrengst verantwoord. Dit is 0,078 lager dan verwacht. Dat komt doordat de inschatting die gemaakt was voor het aandeel van declarabele kosten achteraf gezien te hoog was.
Verbonden Partijen
Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen