1. Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.1 Het aandeel van de meest duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoermiddelen laten toenemen

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2020

Realisatie 2020

Nominale
begroting 2021

Actuele
begroting 2021

Realisatie 2021

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2022

Baten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

2.773

2.460

200

4.005

3.756

-249

5.446

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

2.762

3.255

1.968

4.315

1.091

-3.224

5.126

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

90

14

155

156

211

55

0

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

672

682

652

1.772

1.032

-740

321

Totaal Baten

6.297

6.412

2.975

10.248

6.090

-4.158

10.893

Lasten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

6.332

2.463

8.562

7.714

6.634

1.079

16.947

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

11.018

12.512

7.961

14.309

8.682

5.627

18.256

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

3.286

3.278

2.837

1.445

977

467

1.474

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

3.704

2.283

3.007

4.905

3.445

1.460

1.619

04-1-1-5

Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

524

388

0

232

122

109

109

Totaal Lasten

24.864

20.924

22.367

28.603

19.862

8.742

38.405

Saldo baten en lasten

-18.567

-14.511

-19.393

-18.355

-13.772

4.583

-27.512

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

15.735

15.735

12.912

22.099

22.099

0

15.131

Onttrekking reserves

9.636

6.528

11.193

10.641

8.700

-1.941

16.386

Saldo na mutaties reserves

-24.667

-23.718

-21.111

-29.813

-27.171

2.642

-26.256

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

Algemene toelichting

Het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) geeft inzicht in alle geprogrammeerde maatregelen en projecten uit de opgave Mobiliteit en het beschikbare budget tot en met 2040. Bovenstaande begrotings- en realisatiecijfers zijn een jaarsnede van deze meerjarige investeringsprojecten, die zijn gebaseerd op de actuele uitvoeringsplanning (het kasritme). In de jaarlijkse verantwoording rapporteren we over de afwijkingen van de begrote planning van de projecten in het huidige jaar. De voor- en nadelen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid.
De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning kunnen ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten naar de toekomstige jaren. Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen. Deze voor- en nadelen worden betrokken bij de herprogrammering van het MPB in het volgende jaar. Meer informatie over af te sluiten projecten in 2021 is terug te vinden in de bijlage ‘Af te sluiten investeringen’.

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten

04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger

De subsidie vanuit RandstadSpoor (RSS) voor het onderzoek naar verdere uitbreiding fietsparkeren Station Overvecht (onderdeel van het project Fietsparkeervoorzieningen overige stations) is afgerond. Het project is goedkoper geworden waardoor er ook minder subsidie is ontvangen (0,266 miljoen euro). Daar staat een hogere RSS subsidie voor het project Knoopontwikkeling Station Utrecht Vaartsche Rijn tegenover in verband met hogere kosten (0,116 miljoen euro).

Lagere baten dan begroot doordat we het project fietsroute richting Lunetten activeren in plaats van dat we de baten in de exploitatie nemen.

De lasten en baten voor het project Fietsmaatregelen richting USP zijn lager in verband met vertraging bij de uitvoering.

Er is een niet begrote bijdrage voor het project fietsenrekken bij bushaltes Papendorp ontvangen

-150

-60

-133

94

Totaal

-249

04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik Openbaar Vervoer
We hebben minder kosten van publieksbegeleiders in de openbare ruimte ten laste van de ministeriële regeling Toezicht en Handhaving Corona kunnen brengen. Zie de toelichting onder corona.

-78

Zie toelichting bij de lasten

-3.146

Totaal

-3.224

04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand Autoverkeer

De baten zijn hoger dan begroot doordat voor het project gemeentelijke inzet Ring de bijdrage van Rijkswaterstaat voor de gemaakte onkosten in 2020 en een voorschot over 2021 zijn ontvangen.

55

Totaal

55

04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen Luchtkwaliteit

Er zijn lagere baten uit de Rijkssubsidie Schone Lucht Akkoord doordat er minder lasten zijn in 2021. Er zijn minder aanvragen op de subsidieregeling sloop Dieselvoertuigen binnengekomen, waardoor er minder kosten zijn gemaakt die onder de Rijkssubsidie Schone Lucht Akkoord konden worden verantwoord (0,380 miljoen euro). De uitvoering van de overige maatregelen die onder deze Rijkssubsidie vallen, waaronder de (vermindering) Houtstookcampagne, Walstroompunten en Bouwwerktuigen, hebben lagere lasten in 2021. De Rijkssubsidie loopt door in 2022.

-740

Totaal

-740

Totaal baten

-4.158

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten

04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger

De lasten zijn lager dan begroot omdat we op basis van de nota Beheer Openbare Ruimte vier projecten nog moeten activeren in 2021. De kosten zijn hierdoor niet meer zichtbaar in de exploitatie, maar komen op de balans bij onderhanden werk. Ter dekking van de toekomstige kapitaallasten storten we een bijdrage in de vaste activa reserve. Het gaat om de projecten fietsmaatregelen om de Zuid (fietsroute Lunetten) en Noord, Jutfaseweg en de Mythylbrug.

Vanuit de middelen schaalsprong fiets hebben we alvast een begin gemaakt met het onderzoek Boorstraattunnel. In de VJN 2021 is 0,5 miljoen euro gereserveerd voor dit onderzoek.

Voor het project fietsenrekken bij bushaltes Papendorp zijn kosten gemaakt. Hiervoor is een provinciale bijdrage ontvangen (zie toelichting baten).

397

-213

-113

Bij de jaarafsluiting worden 3 projecten afgesloten met per saldo een positief resultaat van 1,162 miljoen euro. Het gaat om het project Oosterspoorbaan, herinrichting Lange Nieuwstraat/Wijde Doelen en fietsvoorzieningen RSS overige stations. Meer informatie over af te sluiten projecten is terug te vinden in de paragraaf ‘af te sluiten investeringen’.

Overige verschillen die samenhangen met vertragingen en versnellingen in de uitvoering en uitgaven van projecten (kasritme).

1.162

-154

Totaal

1.079

04-1-1-2 uitvoeren maatregelen gebruik Openbaar Vervoer

Lagere lasten en baten doordat:

  • De uitvoering van de projecten No regret Europalaan Zuid en OV doorstroming vanwege capaciteitsproblemen en prioritering is doorgeschoven naar 2022 (totaal 2,2 miljoen euro).
  • De projecten vanuit het vervoersplan goedkoper zijn uitgevoerd (0,5 miljoen euro).
  • De projecten HOV Leidsche Rijn en Z80 bij de jaarrekening 2021 afgesloten worden met een voordeel (0,5 miljoen euro). Het niet bestede deel van de subsidie wordt ingezet voor de busbaan Dichterswijk.

De definitieve eindafrekening van de Allonge Uithoflijn leidt tot een extra voordeel van 0,956 miljoen euro in 2021. Het totale voordeel bij de afsluiting van dit project komt daarmee op 3,355 miljoen euro. Zie verder de toelichting in de paragraaf ‘af te sluiten investeringen’.

Overige verschillen bij de investeringen Openbaar Vervoer hangen samen met vertragingen en versnellingen in de uitvoering. De belangrijkste afwijking komt doordat er nog geen start gemaakt is met de Linschotensingel en Diamantweg omdat de raad heeft aangegeven dat er eerst nader onderzoek moet plaats vinden.

De belangrijkste afwijkingen binnen het budget voor wettelijke en reguliere taken worden veroorzaak door:

  • U-Ned : een beperktere inzet van ambtelijke capaciteit op de MIRT verkenning OV en wonen en gebiedsonderzoeken geeft een onderbesteding van 0,4 miljoen euro. Vertragingen zijn ontstaan in het leggen van een goede basis voor de verkeerskundige berekeningen en bij de gebiedsonderzoeken. De werkzaamheden schuiven op in tijd.
  • Mobiliteitsplan: voor dit plan is bij de Voorjaarsnota 2021 een bedrag van 1,3 miljoen euro beschikbaar gesteld. Hiervan is 0,795 miljoen euro nog niet besteed in 2021 doordat er onvoldoende capaciteit beschikbaar was.
  • Taxidiensten: in verband met coronamaatregelen lagen de taxidiensten stil en daardoor is een aantal activiteiten niet uitgevoerd, zoals een proef met de inzet van een taxihost op de taxistandplaats en de externe evaluatie van het taxibeleid. Dit leidt tot 0,165 miljoen euro lagere kosten.

De lasten voor het coronacrisisteam in de openbare ruimte zijn 0,399 miljoen euro hoger dan begroot. Zie de toelichting onder corona.

3.164

956

395

1.511

-399

Totaal

5.627

04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand Autoverkeer

Bij de jaarafsluiting wordt een aantal projecten afgesloten met per saldo een positief resultaat van 0,538 miljoen euro. Het gaat om de projecten bijdrage expeditiebrug Jaarbeurs en bijdrage ontsluiting Fort de Gagel. Zie verder de toelichting in de paragraaf 'af te sluiten investeringen'.

Overige verschillen hangen samen met vertragingen en versnellingen in de uitvoering van projecten.

538

-71

Totaal

467

04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen Luchtkwaliteit

De lasten voor de maatregelen Aanpak Luchtkwaliteit zijn lager dan begroot. Op de subsidieregeling sloop Dieselvoertuigen minder aanvragen zijn binnengekomen dan verwacht (0,720 miljoen euro). Voor de overige luchtmaatregelen (vermindering Houtstook, Bouwwerktuigen) zijn enkel de gemeentelijke middelen besteed. Zowel de uitvoering als de besteding van de in 2021 ontvangen rijkssubsidie vanuit het Schone Lucht Akkoord, lopen door in 2022 en 2023 (0,740 miljoen euro).

1.460

Totaal

1.460

04-1-1-5Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

De lasten van de maatregelen in het kader van goederenvervoer zijn lager dan begroot. Er zijn minder aanvragen toegekend voor de subsidieregeling procesinnovatie duurzaam goederenvervoer (0,045 miljoen euro). Daarnaast zijn de stadsgesprekken en kennissessies die worden uitgevoerd in samenwerking met het logistiek platform Utrecht door de coronamaatregelen uitgesteld naar 2022. Samen met overige mutaties op goederenvervoer resulteert dit in 0,056 miljoen euro aan lagere lasten.

109

Totaal

109

Totaal lasten

8.742

De onttrekkingen uit de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve zijn samen 1,941 miljoen euro lager dan begroot, waardoor er per saldo een voordelig resultaat van 2,642 miljoen euro zichtbaar blijft. Dit voordelige resultaat is opgebouwd uit een voordeel op wettelijke en reguliere taken van 0,752 miljoen euro en per saldo lagere lasten van projecten bereikbaarheid waarvan verrekening met de reserve Bereikbaarheid plaatsvindt.

Corona
De coronamaatregelen hadden gevolgen voor de uitvoering van dit programma.

Onderwerp

Iv3
taakveld

Meer

Niet gerealiseerde

Lasten

Baten

Lasten

baten

Coronacrisisteam in de openbare ruimte

2.1

399

-78

Toelichting
Het coördinatieteam, dat maatregelen voor Corona in de Openbare Ruimte coördineert, heeft de werkzaamheden in 2021 voort moeten zetten. De totale kosten voor dit team en de genomen maatregelen voor de naleving van de 1,5 meter basisregeling in de Openbare Ruimte bedroegen in 2021 1,5 miljoen euro. Dat is 0,399 miljoen euro meer dan de inschatting bij de tweede bestuursrapportage. Dit komt doordat de coronamaatregelen in het najaar weer zijn aangescherpt, wat tot extra inzet heeft geleid. Het grootste deel van de kosten (0,9 miljoen euro) betreft inzet van publieksbegeleiders op drukke punten in de binnenstad en in parken. Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor monitoring en kleine fysieke aanpassingen in de openbare ruimte (0,1 miljoen euro) en personele kosten voor het coronacrisisteam (0,4 miljoen euro).
Vanuit specifieke uitkering Tijdelijke ondersteuning toezicht en handhaving is een bedrag van 0,422 miljoen euro als opbrengst verantwoord. Dit is 0,078 lager dan verwacht. Dat komt doordat de inschatting die gemaakt was voor het aandeel van declarabele kosten achteraf gezien te hoog was.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22