In 2021 zijn extra middelen ingezet voor Individuele Begeleiding vanuit Versneld Vernieuwen om de wachtlijsten terug te dringen. Er is samen met het werkveld gezocht naar oplossingen vanuit de samenwerking Thuis in de wijk . De ambitie is om de groei structureel te beheersen door meer samenwerking tussen de sociale basis en de aanvullende zorg.
De samenwerking op het gebied van activering is verder verbeterd. Hiervoor hebben we het nieuwe ADSU (Aan de slag in Utrecht)-convenant ondertekend.
De visie ‘Vervoer voor Iedereen’ is in april 2021 vastgesteld door de raad. Voor de uitvoering van deze visie zijn er verschillende activiteiten gestart en uitgevoerd, beschreven in de raadsbrief ‘Van vervoersarmoede naar Vervoer voor Iedereen’ .
Voor Hulp bij het Huishouden hebben we een dialooggerichte aanbesteding uitgevoerd waarna we vier partijen hebben gecontracteerd. Het aanbestedingsproces is benut om samen met aanbieders te komen tot nieuwe afspraken die meer recht doen aan de huidige en toekomstige ontwikkelingen rondom Hulp bij het Huishouden. In 2021 is de raad verschillende keren over de voortgang van de verschillende fases van de aanbesteding geïnformeerd.
Met de hulpmiddelenleveranciers zijn de belangrijkste ontwikkelen en cijfers ieder kwartaal besproken met het doel om daarvan te leren. Deze input is gebruikt voor de landelijke Verbeteragenda Hulpmiddelen, waar wij als Utrecht aan deelnemen. Dit heeft twee convenanten opgeleverd die het toegangsproces verder kunnen verbeteren. In deze convenanten zijn afspraken opgenomen rondom de levering van complexe maatwerkvoorzieningen en het meeverhuizen van hulpmiddelen in geval van verhuizing.
Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de uitvoering van dit programma.