Armoederegelingen bekendgemaakt in de stad
Werkenden met een laag inkomen beseffen vaak niet dat armoederegelingen ook voor hen bedoeld zijn. Daarom hebben we een flyer ontwikkeld waarin we laagdrempelig uitleggen hoe een werknemer in drie stappen financieel fit blijft. Eenzelfde soort flyer maakten we voor werkgevers, wat zij kunnen doen als een werknemer geldzorgen heeft. We maakten daarnaast twee filmpjes: een voor inwoners in de stad, om hen op onze gemeentelijke regelingen attent te maken. Dit korte filmpje kan vertoond worden in wijken, bijvoorbeeld bij huisartsen, bibliotheken, wijkbureaus etcetera. Het tweede filmpje is iets langer en bedoeld voor professionals.
Jongerenfonds
In 2021 heeft team jongeren circa 180 jongeren gesproken over schulden. Zij krijgen ondersteuning bij het aanpakken van de schulden door een schuldhulpverlener, en begeleiding en coaching door ervaringsdeskundige praktijkcoaches.
U-pas
Zoals eerder verwoord in dashboardbrief Q4 Werk en Inkomen heeft het gezinstegoed een grote stimulans gegeven aan het gebruik van tegoeden op de U-pas. Hier hebben we in communicatie veel inzet voor gepleegd. De bestedingen van kinderen bij alle leeftijdsgroepen zijn toegenomen. Bij volwassenen zijn de bestedingen ook sterk toegenomen, wat vooral komt door een sterke groei van bestedingen aan OV-reistegoed. Sinds de ophoging van het beschikbare budget van 25 naar 75 euro begin 2020 en het omzetten van strippenkaart naar reistegoed op de OV-chipkaart zien we een sterke groei in de bestedingen voor dit product.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gewijzigd
De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is per 2021 ingrijpend gewijzigd. Daardoor is het mogelijk om inwoners meer te ontzorgen in het begin van het traject en kunnen we hen eerder duidelijkheid geven over de richting van het schuldhulpverleningstraject. Dat vereiste aanpassingen in de processen bij WenI en Stadsgeldbeheer.
Als gevolg van de wetswijziging is vroegsignalering een verplichting geworden. Het aantal signalen dat we ontvingen is daardoor ook fors toegenomen, evenals het aantal keren dat inwoners een hulpaanbod kregen. In de voortgangsrapportage van de Actieagenda Utrechters Schuldenvrij bent u hierover meer in detail geïnformeerd.
Corona
Vanuit Werkpakket 2 zijn we in juni 2021 gestart met kortere en laagdrempeligere schuldhulpverleningstrajecten: de Coronasanering. In brief 8623913 bent u hierover geïnformeerd. Sindsdien is het aantal schuldregelingen toegenomen en werden deze sneller opgestart. Ook stroomden inwoners die al twee jaar in een regeling zaten vervroegd uit. Daarmee werden zij tot een jaar sneller schuldenvrij.
De verwachte toename van aanvragen schuldhulp is niet opgetreden. De overcapaciteit die daardoor ontstond bij de schuldhulpverlening is ingezet om gedupeerden van de toeslagenaffaire te ondersteunen, een nieuw systeem te implementeren, inwoners te benaderen die eerder waren uitgevallen en inwoners met beslag op de uitkering een hulpaanbod te doen. Ook is deze capaciteit benut om in andere trajecten intensievere aandacht te besteden aan de inwoner. We zien dan ook dat het aantal schuldregelingen flink toenam, ondanks een stabiel aantal aanmeldingen. In de loop van 2021 is gestart met het afschalen van de extra capaciteit.
In Coronatijd zijn er flink meer aanvragen binnengekomen bij stichting Leergeld. Hierdoor hebben we besloten de meerjarensubsidie aan stichting Leergeld stapsgewijs te verhogen.