2. Elke Utrechter die daar recht op heeft ontvangt een bijstandsuitkering

2.2 Utrechters die financieel niet in staat zijn om te participeren worden ondersteund

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2020

Realisatie 2020

Nominale
begroting 2021

Actuele
begroting 2021

Realisatie 2021

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2022

Baten

06-2-2-1

Armoedebestrijding

230

334

230

230

435

205

230

Totaal Baten

230

334

230

230

435

205

230

Lasten

06-2-2-1

Armoedebestrijding

27.290

27.444

27.317

37.875

32.061

5.813

28.354

Totaal Lasten

27.290

27.444

27.317

37.875

32.061

5.813

28.354

Saldo baten en lasten

-27.060

-27.110

-27.087

-37.645

-31.627

6.018

-28.124

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

415

415

0

559

559

0

0

Saldo na mutaties reserves

-26.645

-26.695

-27.087

-37.086

-31.068

6.018

-28.124

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten
06-2-2-1 Armoedebestrijding

Verhaal bijzondere bijstand
Hogere inkomsten uit terugontvangen bijzondere bijstand
Rijksbijdrage kwijtscheldingsregeling publieke schulden gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire, deel bijzondere bijstand

148
16

Ontvangsten saneringskredieten
Hogere inkomsten uit saneringskredieten

31

Actieagenda

De baten zijn 0,01 miljoen euro hoger dan begroot door een vrijwillige  bijdrage aan de actieagenda

10

Totaal

205

Totaal baten

205

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten
06-2-2-1 Armoedebestrijding
Tonk

Voor de uitvoering van de TONK was een budget beschikbaar van 7,759 miljoen euro. Bij de behandeling van de begroting (SV 0234) was nog 6,1 miljoen euro onbesteed. Dit is nog iets teruggelopen, uiteindelijk is van is 5,643 miljoen euro onbesteed gebleven.
Zonder de onderbesteding bij TONK heeft de reguliere armoedebegroting in 2022 een tekort. Dit tekort is bij de tweede Bestuursrapportage gemeld en daarna verrekend, waardoor dit tekort niet in de jaarrekening zichtbaar is.

5.643

Upolis
De lasten van de Upolis zijn 0,209 miljoen euro lager uitgevallen dan begroot.

209

Beschermingsbewind
De lasten van beschermingsbewind zijn 0,352 miljoen hoger dan begroot.

-352

Upas
Bij de tweede bestuursrapportage 2021 is voor het programma armoedebestrijding een viertal ontwikkelingen gemeld waarvan het de verwachting was dat deze zouden leiden tot per saldo een tekort op het programma van 1,2 miljoen euro. Het geprognoticeerde tekort op de U-pas valt lager uit, van de 0,800 miljoen euro die was toegevoegd aan het budget van de Upas, bij de tweede bestuursrapportage, bleek 0,346 miljoen euro daadwerkelijk nodig.

454

Bijzondere bijstand
Van de 0,600 miljoen euro die was toegevoegd voor het budget van Bijzondere Bijstand is 0,083 miljoen euro onbesteed gebleven.

83

Bijdrage studenten met een functiebeperking
Voor de bijdrage aan studenten met een beperking is 0,200 miljoen euro extra beschikbaar gesteld. Dit is in zijn geheel opgebruikt en bleek nog te weinig.

-13

Actieagenda schulden

  • Het budget van de actieagenda schulden en het werkpakket zijn naar aanleiding van de 2e bestuursrapportage verlaagd.
  • Bij de armoederegelingen dreigde een tekort van 1,6 miljoen euro terwijl er bij de actieagenda juist budget over dreigde te blijven. Voor een bedrag van 0,400 miljoen euro is vanuit de actieagenda meebetaald aan de bijstelling van het budget van de armoederegelingen.
  • Het andere ingeschatte deel van het budget dat in 2021 onbenut dreigde te blijven is juist in 2022 nodig omdat de plannen uit de tijd zijn gaan lopen bij de budgettaire kaders, als gevolg van alle beperkingen. Een bedrag van 0,350 miljoen euro is overgeheveld naar 2022.
  • Daarnaast is naar aanleiding van de prognose van de tweede bestuursrapportage 0,284 miljoen euro minder budget uit het werkpakket beschikbaar gesteld ten opzichte van het oorspronkelijke kader.
  • Door deze verlagingen sluit het onderdeel actieagenda nu met een tekort van 0,582 miljoen euro. Van de positieve bijstellingen op de armoederegelingen van 1,6 miljoen euro is 0,524 miljoen euro onbesteed gebleven.
  • Het saldo van de budgetaanpassingen is 0,058 miljoen euro negatief

-582

Schuldhulpaanbod
Bij het reguliere schuldhulpaanbod zijn de kosten lager uitgevallen dan begroot.
Uitvoeringskosten
De lasten zijn 0,012 miljoen euro hoger dan begroot door hogere uitvoeringskosten

185

-12

Overige afwijkingen
Diverse kleinere afwijkingen vormen samen:

198

Totaal

5.813

Totaal lasten

5.813

Corona

x € 1.000

Onderwerp

Iv3
taakveld

Meer

Niet gerealiseerde

Lasten

Baten

Lasten

baten

TONK

6.3

7.759

5.698

Pakket 2 Versterken bestaanszekerheid, onderdeel schulden voorkomen en versneld oplossen

6.3

2.256

0

Toelichting
Onderdeel van de steunmaatregelen van het kabinet om Nederland goed door de crisis heen te loodsen was de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) regeling. Inwoners met een inkomensdaling als gevolg van de Corona crisis konden aanspraak maken op financiële ondersteuning.

De hulp aan de inwoners liep via de gemeenten. Het beschikbare gestelde budget bleek ruim voldoende, het beperkt aantal inwoners dat daadwerkelijk een beroep op de regeling heeft gedaan heeft zorgt voor deze onderbesteding.

Oorspronkelijk waren de interventies om schulden te voorkomen en versneld op te lossen ingeschat op 2,540 miljoen euro. Dit is bij de tweede bestuursrapportage bijgesteld naar 2,256 miljoen euro. Dit budget is hoofdzakelijk ingezet ten behoeve van de capaciteitsuitbreiding.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22