Mobiliteitsmanagement
- Doelgroepenaanpak: In april 2021 heeft Goedopweg vanwege de herinrichtingsplannen op Westelijke Stadsboulevard (WSB) in het kader van de Doelgroepenaanpak een verkeersonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek laat zien dat een behoorlijk groot aandeel van het autoverkeer over afstanden rijdt van minder dan 15 km, en daarvan ook nog een flink aandeel minder dan 7,5 kilometer. Goedopweg start in het tweede kwartaal 2022 op basis van de onderzoeksuitkomsten een campagne over Anders Reizen met verschillende acties om automobilisten op de WSB kennis te laten maken met de mogelijkheden van alternatief vervoer.
- Werkgeversbenadering: Eind 2021 hebben 58 werkgevers zich aangesloten bij de Werkgeversbenadering. Onderdeel van de Werkgeversbenadering zijn de gebiedsaanpakken Oost (USP en Rijnsweerd-Oost), Stationsgebied, Lage Weide-de Wetering Haarrijn en A12-zone. Dit zijn grote werkgebieden en/of waar nabij nieuwe ontwikkelingen (gaan) plaatsvinden Dit resulteert in individuele en collectieve maatregelen van bedrijven. Voorbeelden van individuele maatregelen zijn het stimuleren thuis/ hybride werken, fiets- ov-stimulering via reisbeleid en plaats- en tijdonafhankelijk onderwijs. Voorbeelden van collectieve maatregelen zijn benchmarkstudies, een hub deelmobiliteit (USP), gebiedsbrede reisadviezen, een flexibel ov-abonnement voor werknemers (USP), een fietscampagne (Lage Weide) en (e)fietsprobeeracties (Lage Weide).
- Sinds de zomer 2021 ondersteunde GoedOpWeg tien bedrijven individueel, uitbreiding is voorzien voor 2022.
- De Onderwijsaanpak: De werkzaamheden voor de Onderwijsaanpak hebben grotendeels plaatsgevonden vanuit de gebiedsaanpak Utrecht Oost waar de twee grootste Utrechtse onderwijsinstellingen zijn gevestigd. Dit resulteerde voor de onderwijsinstellingen, vooral door Corona, op maatregelen gericht om op afstand te studeren, het spreiden van reizen en afspraken over hybride onderwijs. Verschillende basisscholen hebben aangegeven problemen te ervaren met de parkeermogelijkheden voor hun medewerkers (met name in het betaald parkerengebied). We zijn hier mee bezig geweest, dat heeft niet geleid tot resultaten.
- De Scholen- wijkaanpak: Samenwerking vond plaats met Sport Utrecht, zij hebben de aanpak uitgevoerd. De scholenaanpak richt zich op activiteiten op basisscholen die gericht zijn op het stimuleren van fietsen, lopen en verkeersveiligheid. De Scholenaanpak is door Corona aangepast, naar een online programma. Sport Utrecht is in 2021 verder gegaan met het online praktisch fietsverkeersexamen en activiteiten om de verkeersveiligheid rondom basisscholen.
- In de zomer van 2021 is de Fietshub in Overvecht opgezet. U-pashouders uit Overvecht kunnen voor een laag bedrag een fiets aanschaffen. Hierbij krijgen zij een jaar lang onderhoud en stimuleren wij ze om te (blijven) fietsen. Inmiddels zijn er ruim 200 fietsen verkocht. We hebben de intentie om in 2022 de Fietshub stadsbreed uit te breiden.
Verkeersmanagement
Met hulp van verkeerslichten, detectielussen, bewegwijzering en reisinformatie sturen en regelen we het verkeer in onze stad. Dat doen we zoveel mogelijk volgens de kaders van het Mobiliteitsplan 2040: voorrang voor langzaam verkeer en OV. Op basis van het geactualiseerde Mobiliteitsbeleid willen we nog duidelijkere keuzes maken bij het prioriteren van het verkeer in de stad. Daarom hebben we in 2021 een tactisch regelkader opgesteld voor het inzetten het verkeersmanagement in de stad. Dat geeft ons handvaten hoe we al het verkeer in de stad willen en kunnen regelen en sturen, en wat daarvoor nodig is aan systemen. Dit kader passen we bijvoorbeeld toe in de regelingen van bestaande verkeerslichten en het ontwerp en realisatie van nieuwe verkeersmanagementsystemen (bijvoorbeeld op en rond de Westelijke Stadsboulevard en Socrateslaan).
In 2021 hebben we verschillende technische innovaties gerealiseerd die ons verder helpen bij het zo goed mogelijk regelen van het verkeer. De ambitie was er om in 2021 zo'n 50 werkende iVRI's (intelligente verkeersregelinstallatie) te hebben op kruispunten. Dat aantal hebben we niet gehaald, door verschillende technische uitdagingen op dit nieuwe product. Naar verwachting hebben we medio 2022 dit aantal wel gehaald. Met iVRI’s wordt de basis gelegd om met nieuwe diensten het verkeer slimmer te detecteren en op netwerkniveau te regelen, waarbij we op termijn prioriteit kunnen gaan geven aan langzaam verkeer en openbaar vervoer. Daarnaast kunnen iVRI’s ook richting gebruikers communiceren met bijvoorbeeld informatie over groentijden.
Ook bewegwijzering helpt bij het beter sturen en regelen van het verkeer. De autobewegwijzering (de blauwe borden) hebben in 2021 een flinke update gekregen. In de helft van de stad is de autobewegwijzering weer up-to-date. De andere helft volgt in 2022.
Smart Mobility en Deelmobiliteit
Binnen het thema smart mobility is in 2021 wederom gewerkt aan studies, pilots en projecten op het terrein van slimme, schone en gedeelde mobiliteit. Hierdoor werken we aan het versnellen van drie transities;
- van passieve naar actieve mobiliteit;
- van bezit naar gebruik van mobiliteit;
- van statisch naar dynamisch ruimtegebruik.
Binnen de transitie naar actieve mobiliteit is medio 2021 een pilot Fietsdrukte gestart, bestaande uit experimenten op het (brom)fietspad langs de Biltstraat, nabij de Berekuil. Er hebben twee experimenten plaatsgevonden, gericht op het terugdringen van de beleving van fietsdrukte, en een derde experiment volgt voorjaar 2022. Binnen de transitie van bezit naar gebruik is een studie opgeleverd naar buurthubs, inclusief voorstellen voor pilotlocaties in Utrecht met elk een specifiek onderzoeksdoel. De tweede helft van het jaar hebben we gewerkt aan de voorbereiding van pilots met buurthubs op de locaties Parkeergarage Vaartsche Rijn, Nicolaaskerkhof en het Krachtstation Kanaleneiland. In 2022 gaan deze pilots in uitvoering, naast de bestaande hub met deelmobiliteit in de Grifthoekgarage. Een aantal bestaande projecten zijn gecontinueerd. In Merwede hebben we samen met de andere grondeigenaren verder gewerkt aan de realisatie van het innovatieve deelconcept. Ook is de pilot met de Mobility as a Service-app Gaiyo in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern voortgezet. Door Corona is het gebruik tijdelijk
ingezakt en is de campagne tijdelijk stopgezet. Mede daardoor hebben we samen met onze partners in Goedopweg besloten de pilot te verlengen tot eind 2022.
Binnen transitiespoor van statisch naar dynamisch hebben we de mogelijkheden verkend om te experimenteren met intelligente toegang (taxibuffer in ‘Tuinen van Moreelse’), en meervoudig ruimtegebruik (slimmer benutten van laad- en losplekken in de Twijnstraat), waarbij (alleen) het laatstgenoemde experiment zal worden gerealiseerd. Eind april is een studie naar de ruimtelijke impact van zelfrijdend vervoer en automatisering van mobiliteit naar de Raad gestuurd, die in het coalitieakkoord 2018-2022 was aangekondigd. De afgelopen periode zijn ook een aantal integrale procesacties uitgevoerd, die randvoorwaardelijk zijn voor het uitvoeren van de drie transities. Samen met de provincie Utrecht en andere regiogemeenten hebben we gewerkt aan een uitvoeringsplan voor de landelijke opgave Digitalisering Overheden, gericht op het structureel op orde krijgen van de vijftien belangrijkste data-items. Daarnaast hebben we een procesinstrument ontwikkeld die projectleiders in het ruimtelijke domein kunnen gebruikten om mobiliteitskeuzes in het planvormingsproces meer integraal én explicieter te maken, en die zal worden getest in gebiedsontwikkelingen, waaronder Galgenwaard.
Ook op het terrein van deelmobiliteit zijn in 2021 diverse acties ontplooid en afgerond. Per eind januari 2021 geldt de vergunningplicht voor het commercieel aanbieden van voertuigen in de openbare ruimte. In het tweede kwartaal van 2021 zijn aanbieders geselecteerd voor het aanbieden van (600) deelfietsen (Donkey Republic), (500) elektrische deelfietsen en (300) e-deelbromfietsen (beide TIER Mobility). Daardoor is het aanbod aan deeltweewielers in de stad in 2021 fors toegenomen. Echter, de laatste maanden van 2021 hebben we geconstateerd dat deelfietsaanbieder Donkey Republic niet aan de vergunningsvoorwaarden voldoet, en ook geen intentie heeft getoond om deze situatie te verbeteren.
Daarop hebben we als gemeente besloten om de vergunning definitief in te trekken. De deelfietsen worden verwijderd, en we zoeken naar een alternatief. De lancering van een pilot met 100 elektrische deelbakfietsen van aanbieder Cargoroo was succesvol, deze laat goede gebruikscijfers zien. We hebben daarnaast als gemeente meegewerkt aan de forse opschaling van het aantal deelauto’s tot circa 700 (commerciële voertuigen), onder meer door ook mogelijkheden te creëren in gemeentelijke parkeergarages, zoals de Croeselaangarage.
Ten slotte hebben we in 2021 gewerkt aan de voorbereiding van een campagne en probeeraanbod om (in 2022) het gebruik van deelmobiliteit onder Utrechters te stimuleren, en hebben we de eerste stappen gezet op weg naar een nieuw samenwerkingsmodel met deelautoaanbieders, onder meer door een marktconsultatie onder aanbieders.