We willen een aantrekkelijke binnenstad waar veel functies een plek moeten krijgen. Fietsen die buiten de fietsparkeervoorzieningen op straat worden gestald kunnen leiden tot afbreuk van de toegankelijkheid van de openbare ruimte. Met name de effecten op de doorstroming voor de voetganger en mensen met een beperking zijn ongewenst.
E1.2.1 Afname van het aantal buiten een fietsparkeervoorziening gestalde fietsen
E1.2.2 Meer autoparkeren op afstand en inpandig
Daar waar de druk op de openbare ruimte groot is, dringen we het parkeren op straat terug en stimuleren we het parkeren in garages en parkeren op afstand.
E1.2.3 Gebruikers nemen de gewenste routes / Afname gebiedsvreemd verkeer
We streven naar een daling van het autoverkeer dat geen directe bestemming (gebiedsvreemd verkeer) heeft in het aanliggende gebied van de invalwegen vanaf de Ring en stedelijke verbindingswegen. We willen daarom dat inwoners en bezoekers zo veel mogelijk de gewenste autoroutes nemen in en rondom de stad. Dit meten we met behulp van floating car data. Op basis daarvan zien we welk percentage verkeer er op de invalswegen vanaf de Ring en op de stedelijke verbindingswegen rijdt zonder dat zij een bestemming hebben in het aanliggende gebied.
Effectindicatoren
Nul- | Doel- | Reali- | Doel- | Reali- | Doel- | Details | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad | 7.100 (2018) | 7.100 | 6.100 | 7.100 | Zie analyse | 7.100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied | 1.600 (2018) | 1.600 | 1.300 | 1.600 | Zie analyse | 1.600 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in de binnenstad | 4.300 (2018) | 4.900 | 3.700 | 5.300 | Zie analyse | 5.700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in stationsgebied | 14.800 (2018) | 16.700 | 3.500 | 17.300 | Zie analyse | 18.600 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantal verkochte P+R-combikaarten | 179.951 (2016) | 219.000 | 90.295 | 260.000 | 54.699 | 270.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto | 5% 2016 | 9% | Niet gemeten | 11% | 10% | 13% | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes | 32% (2017) | 29% | 32% | 28% | 33% | 27% | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de verbindingswegen | 47% (2017) | 43% | 42% | 42% | 44% | 41% | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|