1. Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.2 Het mobiliteits- en parkeergedrag dragen bij aan een aantrekkelijke stad

Wat heeft dat gekost?

x€1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2020

Realisatie 2020

Nominale
begroting 2021

Actuele
begroting 2021

Realisatie 2021

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2022

Baten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

503

1.108

517

340

1.211

871

442

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

46.882

39.478

49.519

43.484

44.017

533

50.775

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

918

786

300

1.471

616

-856

489

Totaal Baten

48.304

41.373

50.337

45.295

45.844

549

51.705

Lasten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

9.185

8.481

9.203

8.591

9.673

-1.082

8.170

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

19.159

18.533

19.067

19.348

18.673

675

19.510

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

5.960

4.946

3.349

4.353

3.153

1.199

3.584

Totaal Lasten

34.304

31.961

31.619

32.291

31.499

792

31.264

Saldo baten en lasten

13.999

9.411

18.717

13.004

14.345

1.341

20.441

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

39

39

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

6.446

5.604

2.491

4.113

2.372

-1.741

3.034

Saldo na mutaties reserves

20.406

14.977

21.208

17.116

16.717

-400

23.475

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten

04-1-2-1 Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

  • Afgelopen zomer is de businesscase Utrecht CS met de NS verlengd en zijn er afspraken gemaakt over de bekostiging van de bemensing van de stationsstallingen Utrecht CS tot eind 2022. De exploitatie van de stationsstallingen leidt hierdoor tot een andere verdeling van baten en lasten dan in de parkeerbegroting is verwerkt.

935

  • Door de aangescherpte coronamaatregelen aan het eind van het jaar zijn de baten lager.

-64

Totaal

871

04-1-2-2 Uitvoeren maatregelen autoparkeren

  • De inkomsten straatparkeren zijn hoger uitgevallen en is grotendeels het gevolg van de versoepeling coronamaatregelen in het tweede en derde kwartaal. In deze twee kwartalen waren de inkomsten hoger dan begroot. Daarnaast zijn er meer controles uitgevoerd door verdere optimalisatie van de inzet van scanauto’s.

940

  • Daar tegenover zijn de baten garageparkeren lager door de aangescherpte coronamaatregelen in het vierde kwartaal (0,392 miljoen euro) en lagere huurinkomsten door de tijdelijke sluiting van parkeergarage Berlijnplein (0,015 miljoen euro).

-407

Totaal

533

0-4-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mobiliteit en verkeersmanagement

  • Op het verkeersmanagement project Slimme Kruisingen loopt een deel van de werkzaamheden door in 2022, hierdoor zijn er minder kosten in rekening gebracht bij de provincie Utrecht. De technische uitwerking was complexer dan verwacht en op enkele locaties hebben we op aanwijzing van het Ministerie wijzigingen aangebracht.

-757

  • Op het project Proof of Concept zijn er in 2021 lagere lasten, waardoor er ook minder kosten zijn verhaald bij de provincie Utrecht. De uitvoering loopt door naar 2022 (0,052 miljoen euro). Op het Europese project Schoolchance zijn er minder kosten gemaakt door reisbeperkingen, dit heeft geresulteerd in lagere subsidie inkomsten (0,047 miljoen euro)

-99

Totaal

-856

Totaal baten

549

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten

04-1-2-1 Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

  • Net zoals bij de baten fietsparkeren zijn de hogere exploitatielasten ten opzichte van de begroting grotendeels het gevolg van de businesscase stationsstallingen Utrecht CS.

-1.155

  • Daarnaast zijn de lasten fietsparkeren hoger door onder andere onderhoudswerkzaamheden aan fietstrommels en -stallingen, en is het aantal geplaatste fietsklemmen in 2021 ruim verdubbeld.

-210

  • Aan de Lange Lauwerstraat 56 is een buurtfietsenstalling aangeschaft. Conform BBV voorschriften is de aankoop gewaardeerd op taxatie huidig gebruik als buurtstalling en de aankoop conform marktwaarde van het gebouw. Het verschil is conform voorschriften ten laste van de parkeerexploitatie gebracht.

-100

  • Tot slot zijn de verhuis- en inrichtingskosten van het tijdelijke fietsdepot en de inzet van de fietscoaches lager uitgevallen.

383

Totaal

-1.082

04-1-2-2 Uitvoeren maatregelen autoparkeren

  • Door beheer- en exploitatieproblemen is parkeergarage Berlijnplein nog niet gereedgemeld. Door de vertraagde gereedmelding vallen de eigenaarslasten lager uit.

520

  • De overige exploitatiekosten bij zowel straat- als garageparkeren en autoprojecten zijn in 2021 incidenteel lager uitgevallen.

470

  • Aan een groot aantal parkeergarages is groot onderhoud gepleegd, in het bijzonder de garages aan de Jan Meijenstraat en de Tuinstraat. Dit heeft geleid tot hogere onderhoudslasten (0,215 miljoen euro). Aan de onderhoudsvoorziening die in 2021 is gevormd voor het planmatig onderhoud is 0,1 miljoen euro toegevoegd.

-315

Totaal

675

04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

Zie ook de algemene toelichting onder 1.1. Op de projecten Verkeersmanagement zijn de lasten lager doordat de werkzaamheden voor de projecten de projecten Slimme Kruisingen (0,757 miljoen euro), Bewegwijzering (0,300 miljoen euro), VRI-meldpunt (0,097 miljoen euro) en Verkeersmanagement (0,072 miljoen euro) niet volledig in 2021 zijn uitgevoerd en doorlopen in 2022.

1.199

Totaal

1.199

Totaal lasten

792

Mutatie reserves

Reserve Meerjaren Investeringen Bereikbaarheid
In verband met de uitvoering van het programma Bereikbaarheid is een bestemmingsreserve ingesteld voor de dekking van de meerjarige projecten zoals opgenomen in het MPR 2021. De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning, zijn hierboven toegelicht, en ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten naar de toekomstige jaren.

Van het voordelig resultaat op de maatregelen Mobiliteits- en Verkeersmanagement (0,343 miljoen euro) is 0,034 miljoen euro op de vergunning en handhaving van het onderdeel Taxi's niet verrekend met de reserve. Per saldo hoeven we daarom 0,309 miljoen euro minder uit de reserve Bereikbaarheid te onttrekken.

Parkeerreserves
Door het positieve parkeerresultaat (exclusief de inkomstenderving corona) heeft de begrote onttrekking aan de parkeerreserve niet plaatsgevonden (1.252 miljoen euro). Daarnaast is de onttrekking aan de vaste activa reserve auto- en fietsparkeren voor de dekking van de kapitaallasten lager door onder andere de vertraagde gereedmelding van parkeergarage Berlijnplein.

Corona
De coronamaatregelen hadden gevolgen voor de kosten van dit programma.

x € 1.000

Onderwerp

Iv3
taakveld

Meer

Niet gerealiseerde

Lasten

Baten

Lasten

baten

Straatparkeren

0.63

2.500

Garageparkeren

2.2

2.712

Fietsparkeren

2.2

149

Totaal

5.361

Toelichting
De coronamaatregelen hebben geleid tot een inkomstenderving van totaal 5,361 miljoen euro bij parkeren. Als gevolg van de coronamaatregelen zijn we bij de tweede bestuursrapportage uitgegaan van een negatief parkeerresultaat van 4.905 miljoen euro. Deze lagere baten zijn incidenteel in de parkeerbegroting verwerkt. Door de aangescherpte coronamaatregelen in het vierde kwartaal is de derving 0,456 miljoen euro hoger uitgevallen zoals ook toegelicht bij de baten auto- en fietsparkeren.

Verbonden Partijen

Vereniging P&R Uithof/Sciencepark Utrecht : bijdrage 0,181 miljoen euro.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22