1. De ruimtelijke ontwikkeling van de stad (als gevolg van de groei) versterkt gezond stedelijk leven (GSL) voor iedereen

1.3 De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan

P1.3.1 We toetsen en houden toezicht op alle vergunningaanvragen, integraal en onbevooroordeeld

  • Alle Wabo-vergunningaanvragen zijn integraal en volgens vastgestelde protocollen getoetst:
    • de bouwtechnische toetsen zijn geprioriteerd aan de hand van het vastgestelde toets-protocol 'SUPER', met veiligheid en gezondheid als hoogste prioriteit;
    • de overige toetsen voerden we integraal uit, waarbij we aandacht hebben voor milieu-, verkeerskundige, economische en archeologische aspecten
    • wanneer hier aanleiding toe was maakten we gebruik van de wet Bibob, bijvoorbeeld bij huisjesmelkers.
  • Onze werkwijze heeft geresulteerd in twaalf gegronde en tien deels gegronde bezwaren op een totaal van 2.395 beschikkingen.
  • De vergunningverleners zijn dagelijks telefonisch en per mail bereikbaar voor vragen over omgevingsvergunningen, zowel voorafgaand aan het indienen van de aanvraag als gedurende de behandeling van de aanvraag. Alle Wabo-vergunningaanvragen (én de beschikking op de aanvraag) zijn digitaal gepubliceerd.
  • We brachten verder in beeld wat voor de Omgevingswet het werken met de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan betekent voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Ook de ontwikkelingen rond de Wet Private Kwaliteitsborging hebben we van dichtbij gevolgd.

Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de uitvoering van dit programma.

P1.3.2 We houden toezicht op de naleving van de milieuregels, de kwaliteit en het gebruik van de bestaande gebouwen en terreinen en treden op tegen woonfraude

Asbest, sloop en bouw(hinder)

  • Gebouwen moeten aan veel eisen voldoen bijvoorbeeld om instorten te voorkomen en te zorgen voor een goede brandveiligheid. Wij controleerden dat met de checklists van het Landelijk Toezichtprotocol.
  • We handelden alle asbest-/sloopmeldingen af, waarbij we zoveel mogelijk letten op het voorkomen van hinder voor omwonenden.
  • Bij de behandeling van vergunningaanvragen adviseerden wij over de energieprestatie van het gebouw. In 2021 maakten we de overstap van de berekeningsmethode EPC (EnergiePrestatieCoëfficiënt) naar BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw). In het toezicht vielen projecten die in 2021 startten allemaal nog onder de oude norm, met een vergunning die al eerder is afgegeven. De inspecteurs toetsten of gebouwen voldeden aan die energieprestatienorm.
  • Bij de behandeling van vergunningaanvragen en in het toezicht adviseerden wij actief over de mogelijkheid tot circulair bouwen.

Milieu wet- en regelgeving

  • We controleerden vooral bedrijven met grotere milieurisico’s, zoals het opslaan van gevaarlijke stoffen. In projectvorm controleerden we o.a. garages en tankstations.
  • De RUD Utrecht voerde de taken uit voor risicovollere bedrijven. Namens de gemeente voerde de RUD Utrecht ook het toezicht en handhaving uit op bodemsaneringen en andere bodemactiviteiten.
  • We hebben 450 overlastmeldingen actief behandeld en opgepakt.
  • We zorgden er met deze werkzaamheden voor dat bedrijven met activiteiten die het milieu kunnen belasten zich aan wet- en regelgeving hielden en hinder voor de omgeving zoveel en zover mogelijk ingeperkt werd.
  • We voerden 251 energiecontroles uit bij bedrijven. In 91 van de gevallen ging het om een kantoren Label C controle, vooruitlopend op de verplichte Label C-eis per 2023. De controles droegen bij aan energiebesparing door bedrijven en hielpen ondernemers om stappen te zetten richting de energietransitie. We gaven bijvoorbeeld adviezen over extra energiemaatregelen, die verder gaan dan de wet voorschrijft.

Wonen, kwaliteit bestaande gebouwen en terreinen

  • We onderzochten alle binnengekomen bouwkundige meldingen en hielden op basis hiervan toezicht op het gebruik en op de veiligheid van gebouwen. Binnen de coronabeperkingen pakten we zoveel mogelijk meldingen over omzetten, onttrekken, splitsen en onrechtmatige bewoning op.
  • In de begroting is rekening gehouden met 1.500 meldingen. Dit jaar hebben we in totaal 2.942 meldingen ontvangen.
  • Waar mogelijk gaven wij bij controles extra aandacht aan energiebesparende maatregelen en adviezen.
  • Balkons met stalen balkondragers kunnen verroesten, waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan. In 2021 brachten we voor 1.100 balkons in de verschillende wijken in beeld waar stalen liggers aanwezig zijn. In maart 2022 gaan we verder met het project.
  • Parkeergarages krijgen eens per zes jaar een controle, vooral omdat de openbaar toegankelijke garages intensief worden gebruikt. Alle 39 openbare parkeergarages in Utrecht controleren we zo met regelmaat.
  • We voerden een wettelijke audit uit naar het voldoen aan veiligheidseisen in de Stadsbaantunnel. De tunnel voldoet aan alle eisen.
  • Naar aanleiding van de brand in de Grenfell Tower in Londen in 2017, is het gebouwenbestand van Utrecht onderzocht op brandgevaarlijke gevels. Van 729 geselecteerde gebouwen bleven er 46 over die samen met de VRU zijn onderzocht. Bij drie gebouwen vindt nader technisch onderzoek plaats. Naar verwachting ronden we dit project in het eerste kwartaal van 2022 af.
  • We onderzochten samen met Werk en Inkomen en Burgerzaken meldingen van woonfraude. Voorbeeld hiervan is de LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit).
  • Wij hebben contact met 50 verenigingen die we intensief begeleiden in het benaderen van eigenaren en het maken van afspraken over onderhoud. Ook stimuleerden we maatregelen voor energiebesparing in combinatie met onderhoud en de aanschaf van zonnepanelen.
  • Met de Aanpak Huisjesmelkers richten ons met name op de huisjesmelkers waarbij sprake is van achterstallig onderhoud, brandonveiligheid, verhuur zonder de benodigde vergunningen en intimidatie. De gemeente werkt hierbij samen met partijen als het Huurteam Utrecht, politie, inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Belastingdienst. Net als in 2020 hebben onze inspecteurs vanwege de corona-maatregelen minder kunnen controleren dan de jaren ervoor. In 2021 is daarom vooral geïnvesteerd in informatieanalyse en optimalisering van de processen.

 
Gebiedsgerichte aanpak ASW, Kanaalstraat, Overvecht en Binnenstad

  • Toezicht op gevelreclames in de binnenstad: Inspecteurs hebben een digitale inventarisatie gedaan van de aanwezige gevelreclames in de winkelstraten van de binnenstad. In 2021 zijn alle gevels in beeld gebracht en voorbereidingen getroffen, maar door corona is het project voorlopig uitgesteld.
  • Gevelreclame Amsterdamsestraatweg: De inzet is om gelijktijdig met de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg (ASW) de gevels te verbeteren en de wildgroei aan gevelreclames tegen te gaan. In 2021 zijn nieuwe ondernemingen uit het dataregister van de KvK gefilterd en door handhavers onderzocht.
  • Leefklimaat Vasco da Gamalaan: Samen met eigenaren en belanghebbenden droegen we bij aan het verbeteren van het leefklimaat op de Vasco da Gamalaan. In 2021 heeft de VvE (Vereniging van Eigenaars) een onderzoek laten doen naar de mogelijkheden de flat te verduurzamen.
  • Aanpak leefbaarheid bedrijventerrein Nieuw Overvecht: In 2021 bezocht het BUIT- in het kader van het project Aanpak Leefbaarheid en in het kader van de Aanpak Ondermijning- op het bedrijventerrein in totaal 25 locaties. Hierbij zijn in ngen gevallen overtredingen geconstateerd, daarnaast zijn vijf zaken nog in onderzoek of overgedragen aan andere afdelingen en/of partners. De geconstateerde overtredingen varieerden van illegale bewoning en strijdigheid bestemmingsplan, tot de opslag van gestolen goederen (faciliteren criminele activiteiten).

Corona

  • Door de controle en de handhaving op de quarantaineplicht en op overige coronaregelgeving was minder inzet mogelijk op onderwerpen zoals woonfraude en het gebruik van gemeentegrond (Inname openbare grond (IOG). Dit geldt ook voor diverse projecten op het gebied van bouw- en woningtoezicht.
  • Door de grote hoeveelheden overlastmeldingen (2,3 keer meer dan begroot) was het noodzakelijk om de meldingen te her prioriteren. In het laatste kwartaal is besloten om niet urgente, anonieme overlastmeldingen niet op te pakken.
  • Tijdens de lockdowns zijn bij omzettingen, vastgoedhandhaving en woonfraude de huisbezoeken stil gelegd.
  • Het aantal geplande milieucontroles is voor 87% gehaald, waar de coronabeperkingen enige invloed op hebben gehad.
Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22