2. Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
2.1 Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
E2.1.1 We willen méér dan alleen voldoen aan de wettelijke eisen voor externe veiligheid en geluid
Geluid We hebben bijgedragen aan een gezondere leefomgeving door bij ruimtelijke plannen aanvullende compenserende maatregelen te eisen. Hiermee is gestuurd op een ambitiewaarde die lager is dan de wettelijke grenswaarde. Zo is het gelukt om meer maatregelen tegen geluidsoverlast te realiseren dan wettelijk verplicht is.
Externe veiligheid (omgevingsveiligheid) Er zijn toetsen uitgevoerd en adviezen gegeven bij ruim honderd ontwikkellocaties. Daarnaast is verder gewerkt aan de herziening van de gemeentelijke nota Externe Veiligheid: in de vorm van een Visie Omgevingsveiligheid wordt aangesloten op de Omgevingswet.
E2.1.2 We streven naar de WHO advies waarden voor stikstofdioxide en fijn stof zodat we minimaal voldoen aan de wettelijke EU-normen. We streven naar een verlaging van de concentraties voor fijn stof
De landelijke luchtkwaliteitsrapportage uit december 2021 laat zien dat er voor het jaar 2020 in Utrecht geen (potentiële) overschrijdingen waren van de Europese grenswaarden voor fijnstof (PM2,5 en PM10) en voor stikstofdioxide (NO2). De gegevens over de luchtkwaliteit in 2021 komen eind 2022 beschikbaar. Voor 2021 verwachten we ruimschoots aan de grenswaarden te gaan voldoen, vanwege de voortgaande verschoning van het verkeer, de neveneffecten van de coronamaatregelen (minder verkeer/lagere economische activiteit) en het effect van onze lokale luchtmaatregelen (‘Utrecht kiest voor gezonde lucht’).
In de tabel hieronder staan de resultaten over het jaar 2020. De resultaten over 2021 worden zoals gebruikelijk gerapporteerd via de jaarlijkse Monitoringsrapportage Luchtkwaliteit gemeente Utrecht, en in de Jaarverantwoording 2022.
Berekende gemiddelde concentraties PM10 langs (drukke) wegen in de gemeente Utrecht
20 μg/m³
Gemiddeld 17,6 μg/m³ tot maximaal circa 19,9 μg/m³
Grootschalige concentratie voor fijnstof (PM2,5)
10 μg/m³
Gemiddeld 9,5 μg/m³
Berekende gemiddelde concentraties PM2,5 langs (drukke) wegen in de gemeente Utrecht
10 μg/m³
Gemiddeld 9,7 μg/m³ tot maximaal circa 10,4 μg/m³
Effectindicatoren
Nul- meting
Doel- stelling 2020
Reali- satie 2020
Doel- stelling 2021
Reali- satie 2021
Doel- stelling 2022
Details
Stedelijke verkeersemissies (index emissie 2015=100) Direct uitgestoten NO2
Onbekend
Dalende trend
verwacht: eind 2021
Dalende trend
verwacht eind 2022
Dalende trend
Bron
Onbekend
Oorsprong
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de direct uitgestoten stikstofdioxide-verkeersemissies te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de fijn stof verkeersemissies (PM10) te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de fijn stof verkeersemissies van de fijnere fractie van fijn stof (PM2,5) te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de verkeersemissies van roet/EC (= elemental carbon) te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Analyse
Zie E2.1.3
Het percentage inwoners dat vaak overlast van verkeerslawaai ervaart
2010
≤22%
-
≤22%
30
≤22%
Bron
Onderzoek Utrecht, Inwoners-enquête
Oorsprong
Geluidnota Utrecht (2014): het beperken van geluidshinder in de woon- en leefomgeving.
Toelichting
Met geluidsberekeningen, in combinatie met vaste blootstelling-responsrelaties, kan de geluidshinder in de stad in beeld worden gebracht. Maar wat de bewoners er zelf echt van vinden, meten we beter door de inwonersenquête (Utrecht Monitor).
Analyse
Ervaren geluidoverlast door verkeerslawaai is sterk toegenomen. Mogelijk heeft de toename een relatie met het toegenomen thuiswerken, waardoor mensen thuis meer overlast ervaren. Een andere oorzaak kan zijn dat er in het voorjaar van 2020 een forse verkeersvermindering was die leidde tot een afname in geluid van 3-5 dB, waardoor de terugkeer naar ‘normaler’ niveau als storender werd ervaren. Een vergelijkbaar effect is te zien bij geluidhinder door luchtvaart.
WHO advieswaarden fijnstof PM10 (=20 μg/m³) en PM2,5 (=10 μg/m³) realiseren
2015
Dalende trend
(PM10): 19,3 ug/m3, (PM2,5): 11,8 ug/m3
Dalende trend
verwacht eind 2022
Dalende trend
Bron
WHO/RIVM
Oorsprong
motie 2015/78
Toelichting
We streven naar het (uiterlijk in 2030) behalen van de advieswaarden voor fijn stof van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Kanttekening daarbij is dat de eigen bijdrage van de stad Utrecht aan de fijn stof concentraties relatief beperkt is.
Analyse
Naar verwachting heeft de dalende trend zich ook doorgezet in 2021. De berekeningsresultaten komen echter pas aan het einde van het jaar beschikbaar.
Deze indicator voor de fijnere fractie van fijn stof (PM2,5) is opgesteld op basis van wettelijke verplichtingen. Daarmee sluit het opnemen van deze indicator aan bij de eerder opgenomen indicatoren voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).
Analyse
Naar verwachting is deze doelstelling mede door neveneffecten van corona, in 2021 behaald. Zekerheid hierover wordt pas verkregen bij de verschijning van de berekeningsresultaten aan het einde van het jaar.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze nieuwe indicator maakt relatieve verkeersemissies (= uitstoot) voor stikstofoxiden (NOx) inzichtelijk, waarbij de emissies voor het jaar 2015 op 100 zijn gesteld (index 2015=100).
Analyse
Zie E2.1.3
Deze pagina is gebouwd op 11/11/2022 15:16:15 met de export van 05/25/2022 20:20:22